Dagbudget

Onze reis begint vorm te krijgen en komt ook dichterbij (nog maar 5 maanden!)
Nu heb ik nog een vraag over een dagbudget. Waar moeten we ongeveer op rekenen, nadat hotels en binnenlandse vluchten betaald zijn?
Het gaat dan dus nog om vervoer per bus, metro en soms taxi, eten voor 30 dagen en uitstapjes.
Eten zullen we denk ik veel doen bij straattentjes aangezien ik daar veel enthousiaste verhalen over lees. En af en toe een restaurant.
Ik heb wat rond zitten neuzen en lees bedragen die variëren van 20 euro pp tot 80 euro pp.
Bvd voor evt. tips.
Het is onze eerste keer Thailand dus ik denk veel uitstapjes :slight_smile:
Programma ziet er nu globaal als volgt uit.
3 dagen Bangkok
3 dagen Kanchanaburi incl treinreis Nam Tok en Erawan
1 dag Bangkok en uitstapje naar Ayutthaya
Vliegen naar Chiang Mai, 8 dagen verblijf
Vliegen naar Krabi, 5 dagen verblijf
6 dagen Koh Lanta
2 dagen Bangkok.

Het probleem met budgetten is natuurlijk dat iedereen een andere manier van reizen heeft. Vlieg je veel, of duik je veel, of drink je veel alcohol, dan ben je uiteraard meer geld kwijt dan wanneer je dat niet doet. Het scheelt natuurlijk ook of je kiest voor een kamertje met fan en gedeelde douche of een hotel met AC en luxe badkamer met warm bad en een zwembad.

Zelf drink ik geen alcohol, vind ik een schone kamer met eigen douche belangrijk (hoeft geen warm water, hoeft geen AC), eet ik veel op straat maar vind ik vers fruitsap errug lekker op zijn tijd. Ik red het voor 25 euro.

Er zullen genoeg andere zijn die meer luxe willen, en die geven waarschijnlijk een ander budget :slight_smile:

Ik begrijp dat iedereen een andere manier van reizen heeft. Hotels en de twee binnenlandse vluchten tellen niet mee voor het dagbudget, het gaat alleen om eten ed. Alcohol zullen we niet veel drinken. Duiken gaan we niet doen, wel een keer een snorkeltochtje.

Hee Moon,

Je kunt het min of meer zo duur of goedkoop maken als je wilt. Rond Chiang Mai kun je vaak met een songthaew reizen, dat is goedkoop, terwijl het ook mogelijk is om een luxe minibus te charteren. Je praat dan over 60 baht tegenover 1000 baht.

Zelfde geldt voor Erawan. Je kunt erheen met de bus, 60 baht, maar een minibus gaat al gauw 1500-2000 baht kosten.

Het meest extreme geval is Ayutthaya. Een dagtocht erheen (vanuit BKK) kost al gauw 800 baht. Terwijl je zelf een treinkaartje koopt voor 15 baht. Enige nadeel is dandat je naar het treinstation van BKK moet. Het treinstation van Ayutthaya ligt bijna in de oude stad.

Reken voor elk georganiseerd uitstapje 1000 baht. Ga je te hard qua budget, doe het dan een keer op de manier die ik aangaf.

Hans.

1 like

Mijn dagbudget van 25 euro is inclusief hotels (ik moet toch slapen ;)). Tel je die niet mee, dan is het uiteraard goedkoper.

Maar zoals Hans zegt, het hangt ook af van het aantal excursies die je boekt. Erawan en Ayuthaya vind ik te gehaast met een excursie, dus die heb ik op eigen gelegenheid gedaan. (In Ayuthaya heb ik gewoon een fiets gehuurd.)

Hans, we gaan zeker proberen om zo veel mogelijk gewoon de bus en trein te nemen.
Heb al bekeken hoe we het makkelijkste in Kanchanaburi komen vanuit Bangkok, met de bus.
Voor Erawan heb ik de bustijden ook al opgezocht.
Twijfel alleen nog over de treinrit naar Nam tok, de eerste trein heen vertrekt vrij laat.(zeker omdat de laatste terug alweer om 15.15 gaat) Ik las dat je ook met de bus die kant in kunt, naar een waterval en dan terug met de trein.
Ook Ayutthaya willen we het liefst zelf doen zodat we eigen tempo kunnen bepalen. Dus zal dan wel de trein worden, is het treinstation makkelijk bereikbaar met openbaar vervoer?

Persoonlijk heb ik als richtlijn 1000 bht per overnachting, 1000 bht pp pd eten en 1000 voor uitstapjes, excursie, stappen pp pd. Ik denk dat je dan aan de ruime kant zit.
Aangezien hotel al geregeld is vervalt deze post.

Het kan stukken goedkoper en fors duurder afhankelijk van je wensen en eisen.

Hee Moon,

Misschien ben je dan nog niet wakker, maar ik herinner mij dat ik zeer vroeg met de trein naar Nam Tok vertrok, ik meen 7 uur, maar het kan ook nog wel 8 uur geweest zijn. Doe je het anders, dan kijk je tegen de zon in op het mooiste stuk van de reis.

Het treinstation van BKK bereik je het gemakkelijkst met de metro, je kunt ook de skytrain nemen, deze kruist de metro een aantal malen. Twee trappen naar beneden , en je zit in de metro. Prijzen ? 25-70 baht, afhankelijk van waar je je in BKK bevindt.

Hans.

Hoi Hans, ik heb onderstaande tijden gevonden, ik zie dat er inderdaad ook nog eerder een trein gaat. Maar als ik het goed zie is dat al om 6 uur, dat is wel heel vroeg. :wink: Maar misschien toch het overwegen waard!

Misschien heb je nog iets aan deze site? The real Bridge on the River Kwai | Train from Bangkok to Kanchanaburi & River Kwae

Wat betreft budget hebben wij afgelopen juli met z’n tweeen 27 euro per dag uitgegeven (13,50 pp). We waren 30 dagen in Thailand, hebben meestal bij nightmarkets en foodcourts gegeten, geen alcohol gebruikt en vaak bij 7eleven wat te drinken gekocht. In dit bedrag zitten ook kosten voor alle vervoer - treinen, 2 binnenlandse vluchten met AA, bussen, minivans, ferry en een paar keer een taxi. Verder 1,5 dag junglesafari in Khao Yai, 1 dagexcursie met de boot naar sailrock en beide twee duiken gemaakt, Ayutthaya, Erawan en diverse musea. Alleen voor de duikdag waren we met z’n tweeen 175 euro kwijt, dus als je niet duikt zou je voor dat geld nog aardig wat andere leuke dingen kunnen doen. Wij hebben echter veel gehiked om de omgeving te verkennen en de plaatselijke bevolking te ontmoeten en vaak gezwommen. Dat zijn bezigheden die niets kosten…

1 like

Bedankt Nunu voor de link! Hebben we zeker wat aan.
Wij hebben gerekend op ongeveer 50 euro per dag met z’n tweetjes. Als ik jou verhaal lees moet dat zeker wel gaan lukken. Onze binnenlandse vluchten zijn al betaald.

€50 per dag moet zeker genoeg zijn, is ook meestal ons budget en dan inclusief eventuele tours

Hee Moon,

Wat betreft de trein naar Nam Tok, het klopt wat je zegt, het was de trein van zes uur. Ik herinner me dat ik in de schemering naar het station liep.

Hans.

Allemaal weer bedankt voor de tips. Erg fijn dit forum.! Het wordt onze eerste grote reis en dan ook nog eens zelf organiseren, dus al die tips zijn meer dan welkom.
Ik vind het best wel spannend maar heb er ook heel veel zin in!!
We vallen (helaas) niet meer in de categorie jonge backpackers, maar daarom vind ik het stiekem ook wel een beetje stoer van ons :wink:

En meteen nog een vraagje. Vanuit Kanchanaburi reizen we terug naar Bangkok, daar overnachten en volgende ochtend met trein naar Ayutthaya. ( het is nog niet zeker of we met trein of bus uit Kanchanaburi terug reizen) 's Avonds weer slapen in Bangkok en volgende morgen naar vliegveld, vliegen naar Chiang Mai.
De vraag: waar in Bangkok kunnen we dan het beste een hotel zoeken, zodat we centraal zitten voor het vervoer?

Elk hotel wat dichtbij de skytrain zit is goed, Moon. Vanuit de skytrain zijn er een aantal overstapplaatsen op de airportlink.
Het wijst zich vanzelf, maar www.bts.co.th kan behulpzaam zijn , daar kun je een kaart downloaden die alle metro-skytrain en airportlinkhaltes laat zien. Vanuit Bangkok kost de airportlink slechts 45 baht, en de reis duurt maar 45 min.

Hans.

1 like

Is er een bepaalde reden dat je graag van Kanchanaburi naar Bangkok teruggaat, voordat je doorreist naar Ayutthaya?
Mocht dit niet het geval zijn, dan zou ik van Kanchanaburi - afhankelijk van jullie budget - met de bus of met een minivan direct naar Ayutthaya gaan. Zie http://www.ayutthaya.travel/how-to-get-there.html. Je kunt de stad dan op je gemak bekijken. Als je net zoals wij graag voor goede waar voor een budgetprijs gaat, kan ik je het Baan Lotus Guest House van harte aanbevelen (zie tripadvisor). Voor 400 THB heb je een ruime kamer met badkamer en fan. Aircon is daar eigenlijk niet nodig, want door de speciale bouw van het huis, is de kamer erg goed geventileerd. Je kunt een fiets huren voor zo’n 40-50 THB en dan een prachtige tocht langs de oude tempels maken. Als je 's ochtends vroeg gaat, heb je de complexen bijna helemaal voor jezelf.

De volgende dag kun je dan met de trein weer terug naar Bangkok. Als je vanaf Don Muang Airport naar Chiang Mai vliegt zou je kunnen overwegen om op het Don Muang station uit te stappen. Er is daar een airporthotel waar je kunt overnachten, maar dat is best prijzig (40 euro of meer) Wel lekker dat ze een zwembad hebben en je de volgende ochtend gelijk al op het vliegveld bent. Als je liever goedkoper wilt overnachten rij je voor ca. 100 THB echter met de metertaxi naar Thanapa Mansion, waar je een kamer hebt vanaf 10 euro per nacht. De eigenaar kan voor 130 THB zorgen dat je de volgende ochtend op tijd je vlucht haalt als je al vroeg moet vertrekken. Hiervoor bestelt hij een taxi of anders kun je zelf weer met een metertaxi terug.

De treinrit van ayuthaya teruG naar Bangkok vondel erg leuk. 3 e klas boemeltje met alleen maar locals!

@Nunu, de enige reden dat we terug zouden reizen naar Bangkok is dat we dan weer naar hetzelfde hotel willen gaan. We zouden dan een deel van de bagage daar kunnen laten en alleen met een kleine tas op en neer naar Kanchanaburi.
We gaan jouw tip zeker in overweging nemen. Het grote voordeel daarvan is dat we in ieder geval vroeg op pad kunnen daar!!
@Thaigoods, het treinreisje gaan we ook zeker doen, hetzij retour of alleen terug!

Hoi,

Wij zijn afgelopen weken van Bangkok met de trein 3e klasse naar Kanchanaburi gereisd. Was super, ramen open en je ziet toch mooie landschappen. Zo rond de 3 of 4 was het rijden. In Janchanaburi zijn we 4 nachten in VN guesthouse geweest. Kostte voor 4 nachten 2 kamers (ook wij zijn "oudere Backpackers"met 2 pubers) op de riverraft met balkon met rivier uitzicht nog geen 60 euro.
Vandaaruit zijn we met een minibus rechtstreeks naar Ayathuya gegaan. 400 B. Ging lekker vlot en als je al een guesthouse weet waar je naartoe wilt word je voor de deur afgezet. Wij zaten in Sherwood house. (met zwembadje) lekker in het oude centrum. Met zijn vieren eten op de markt ( op 5 minuten lopen) voor 200B. Fietsen huren bij het guesthouse en fietsen.
Wij waren p/p ongeveer 25 euro per dag kwijt. Soms een dagje niets (dus goedkoop) soms een dagje duurder (ziplinen in Chiang Mai) Wat ook een aanrader is om een dagje te fietsen in Bangkok. Wij zijn geweest met RBB. Colors of Bangkok.
Dave die hier ook op het forum zit kan je daar veel meer over vertellen. Was een van onze hoogtepunten op reis.

Groetjes,
Karen