dagbudget trektocht

we proberen een schatting te maken van de kosten van dagelijks leven in Chili.
Uitgaande van vervoer per camper in de periode november tot maart, te beginnen in het uiterste zuiden naar het bovenste noorden.
We zouden graag weten wat de kosten zijn van o.a.
brandstof
tolwegen/boten
campings/camperplaatsen
uit eten
zijn prijzen in de winkel/markt te vergelijken met die in Europa(NL)
toegangsprijzen natuurparken
en…???
alvast bedankt voor de reacties
Mirjam & Tim

Beste,

Zie onder enkele antwoorden. Op dit moment is de officiele koers van de Chileense peso ongeveer 602-603 pesos voor 1 euro. Dit is wel eens beter geweest, 640-680 pesos voor 1 euro, maar de euro staat dus onder druk vanwege de eurocrisis.

Brandstof
Verschilt per tankstation en hangt natuurlijk af van de internationale olieprjis. prijzen wel lager dan hier. let wel even goed op wat je auto tankt in geval benzine, hebben benzine met 93 (nu 736,7 pesos/liter) en 97 (nu 784 pesos/liter) octaan. Staatsbedrijf Copec meestal iets goedkoper dan Shell, Exxon of Petrobas. prijzen kunnen ook varieren in de diverse regio’s. Hoe minder bevolking (extreme zuiden), hoe duurder. Prijzen zijn de afgelopen dagen weer omhoog gegaan.

Informatie (wekelijks) over standaardprijzen: http://www.enap.cl/comercial_relations/informe_semanal_de_precios.php

Tolwegen
Prijzen hangen af van voertuig of weekgedeelte. Tol in weekend goedkoper. Een camper zal wel onder de gewone autocategorie vallen. Voor een overzicht van de verschillende concessies en hun prijzen:
http://www.concesiones.cl/peajesporticos/Paginas/default.aspx

Ferry’s
hangt af van locatie en bedrijf dat de ferry operreert. reken op minimaal 15.000 pesos voor een crossing, maar die prijs kan natuurlijk ook hoog ooplopen. Ferry Chiloe-Chaiten vs is erg duur.

Campings
Zie: http://decamping.cl/ Prijzen in hoogseizoen (zomer) december, januari, februari hoger dan in laagseizoen (rest van het jaar)

Uit eten
Goedkoop. Hangt af van locatie en type restaurant. Hoofdmaaltijd (stuk vlees/vis, friet, salade) vanaf 1.600 pesos excl. drank. Lunch-menu, vaak ook 1.600 pesos, beste deal: drie gangen voor een vaste prijs. Lunch is in Chili de hoofdmaaltijd.

Prijzen winkels
Soms prijzen even duur als NL (Chili is een van de duurste landen van het continent), soms daaronder. Verschilt ook per product/dienst.
Groot verschil tussen prijzen in grote steden (vooral Santiago) en kleine dorpjes. Soms zijn supermarkten in de provincie goedkoper dan in de Region Met. (Groot-Santiago). Chili kent grote supermarkten, Lider is marktleider met AH-achtige prijzen. Nummer twee, Santa Isabel, ietsje goedkoper. Lokale winkeltjes (almacen) vaak goedkoper, maar beperkte keus. In dunbevolkte gebiden liggen de prijzen natuurlijk weer hoger dan in dichtbevolkte.

Prijzen natuurparken
Conaf: http://www.conaf.cl/parques/seccion-tarifas.html

1 like

begrijp ik het goed dat je dus voor een paar euro redelijk kan eten in een restaurantje!?

Als je het houd bij een “colacion”, een complete middagmaaltijd voor voornamelijk arbeiders, dan kun je voor 2.500 á 3.000 pesos al goed en gezond eten. Dan hebben we het over 4 á 5 Euro.

klinkt goed, dus als je zeg eens 10 euro pppd uitrekt voor eten kom je een heel eind. De camping prijzen lijken mij daarentegen erg duur, maar met m’n gebrekkige spaans lees ik het wellicht verkeerd, maar ik kom al gauw uit op zo’n 30 à 40 euro voor een camper met 2 personen, zijn dat de gangbare prijzen in het hoogseizoen???

De prijzen voor campings zijn heel divers, maar ik kan me voorstellen dat er inderdaad campings in het hogere segment zijn die de genoemde bedragen vragen.

Ik zou ook niet de goedkoopste campings uitzoeken, die worden in het hoogseizoen overspoeld met chileense backpackers en die houden wel van een feestje s’nachts… Tenzij je mee wilt feesten natuurlijk :cheer:

:vak02:

@Eten
Ja, ik bedoelde eigenlijk het colacion. Vroeger misschien wel voor de arbeiders, tegenwoordig ook voor de gemiddelde kantoorklerk. Tussen 12 en 2 is het daarom erg druk in de stedelijke centra. Op het platteland is het wat stiller…Hou daarnaast wel rekening met je locatie. Ben je in een bekende toeristische bestemming, zoals Pucon, dan is het zoeken naar een goedkope maaltijd weer minder makkelijk. Hoewel niet onmogelijk natuurlijk als je met hamburger/frites al tevreden bent. Chili is geen land voor vegetariers, hoewel ze in de grote steden daar steeds meer rekening mee houden. Op de ‘campo’ of platteland wordt het moeilijk.

@Nationale parken
Hou er rekening mee dat je de tarieven voor buitenlanders/hoogseizoen betaalt, tenzij je een een all-in pass aanschaft voor rond de 10.000 pesos. Dan kan je alle nationale parken bezoeken. Scheelt veel.

@Campings
Inderdaad, ga je ergens heel goedkoop staan, dan is het leuk voor de couleur locale. Voor je nachtrust een stuk minder. Wildkamperen is niet toegestaan, je weet immers niet op wie zijn terrein je dan staat. Vaak lukt het wel, maar vraag het vriendelijk aan de eigenaar als je die kan traceren (vaak de dichtstbijzijnde boer oid) of je op zijn terrein een nachtje mag dorbrengen.

In nationale parken is wildkamperen ABSOLUUT verboden. Maar daar zijn vaak stukken grond als “camping” aangewezen. Verwacht dat dit super basic is. Vuur maken op niet-aangewezen plekken in nationale parken (jullie gaan ten slotte in de zomer) is ook TEN STRENGSTE VERBODEN. Nu houdt de gemiddelde Chileen wel van een asado (BBQ), dus zijn er vaak speciale plekken waar je terecht kan. Vorige zomer ging een doldwaze israelier (jullie zullen ze vast tegenkomen) zijn behoefte verbranden met een wc-papiertje in het grootste nationale park Torres del Paine. Gevolg: Grote brandschade aan het park dat nog zeker 10 jaar! duurt voordat de natuur het ergste heeft hersteld. Het park is eigenlijk onherstelbaar veranderd. Dus: bezint eer ge begint.

@Algemeen
Een basiskennis van het Spaans is wel handig, zowel soms noodzakelijk. In de steden en de toeristische locaties (Punta Arenas, Puerto Natales, Puerto Montt, Pucon, Temuco, Santiago, Valparaiso, La Serena, San Pedro de Atacama) spreekt altijd wel iemand een mondje engels. Echter niet op het platteland. Daar blijft het vaak toch alleen Spaans (Chileens). Leer dus wat basiszaken uit je hoofd.

bedankt voor de reactie(s), Mirjam heeft vroeger in Chili gewoond, (haar vader heeft de sterrenwacht in La Silla opgezet) dus met het spaans komt het wel goed. Die goedkope campings met couleur locale, ja dat spreekt ons wel aan, houden wel van een feestje en met het eten komt het dus ook wel goed. Zo’n allround pas voor de parken is denk ik ook een goed idee.
Iemand ervaring met de huur van ‘Wicked Campers’, by the way?
:vak01: