vraag:kamperen chili

Wij willen ca. 5 weken gaan kamperen in Chili. Hoe doen we dat met de uitrusting: meenemen, kopen, huren of combinatie? Wie heeft ervaring/tips?

Hallo,

Als je goede kampeerspullen hebt en je bagage-limit laat het toe om die mee te nemen, dan zou ik die spullen zeker meenemen. Waarom opnieuw kopen als je de spullen al hebt, toch?

In het uiterste zuiden (Torres del Paine, enz.) kan het erg hard waaien dus voor daar moet je wel een stevige tent meenemen.

In Chili kun je overigens ook wel kampeerspullen kopen, het meest bekende merk hier is “Doite Outdoor” (www.doite.cl), dus mocht je nog wat te kort komen… Veel spullen van Doite worden ook verkocht in winkels als Sodimac, Easy, Falabella, Paris en Ripley, die allemaal vestigingen hebben in de grotere steden.

Huren wordt wat lastiger. Ik denk dat je in Puerto Natales wel spullen kunt huren voor een trekking in PN Torres del Paine.

Van Santiago naar het zuiden toe zijn veel campings, zeker in het merengebied, maar naar het noorden toe wordt het meer zoeken.

In welke periode ga je?

Veel plezier!
:vak02:

Bedankt voo de reactie. We gaan in november.

Als je veel gaat kamperen in de nationale parken van Chili, dan is het de moeite waard zijn een jaarpas van de CONAF te kopen. Voor 10.000 pesos kun je alle nationale parken in, behalve Torres del Paine en Paaseiland. Die moeten wel apart betaald worden.

Toch nog even een vraag: zijn er op de campings altijd picknick tafels en banken/stoelen aanwezig? Op de website van de door u genoemde winkels staan geen kampeerstoelen en tafels te koop.
Dank voor de tip over de jaarpas.

Nee, ga er niet van uit dat elke camping die heeft. Het kan zijn dat een camping misschien 1 of 2 tafels met stoelen beschikbaar heeft.
Campings in Chili zijn over het algemeen niet zo georganiseerd als de Nederlandse/Europese campings.

Hoi

Toen mijn vriend en ik naar chili zijn gegaan (1,5 jaar geleden) hebben we veel gekampeerd. Onze tent hebben we toen gekocht in een van de grote shoppingmalls net buiten het centrum/centrum van Santiago. Daar kan je ook stoelen, tafels, koelboxen en de rest kopen.
Wij hebben met de goedkoopste tent heel patagonie overleefd, maar zoals grietzen ook al zei, waait het echt enorm in het zuiden en kan je beter een iets stevigere tent kopen en een warme slaapzak.

Wel wil ik even meegeven dat een camping vinden in het noorden lastig is in het hoogseizoen (nov-feb). Veel chilenen gaan zelf ook kamperen en dan is een camping al gauw bezet. Wij hebben dat veel meegemaakt vooral in de kustregio vanaf Santiago omhoog naar Antofagasta. En hebben soms wild moeten kamperen. En verwacht op campings veel geluidsoverlast, want chilenen houden van een feestje en gaan vaak de hele nacht door, elke nacht.

Wel is kamperen zeker de moeite waard en kom je soms op zulke mooie plaatsen te staan, met geweldig uitzicht. Daarnaast heeft elke camping wel een toilet en met geluk een douche (vaak koud water). Ook is er meestal een barbecue en een picknicktafel aanwezig.

Om een camping te kunnen vinden hebben wij in Santiago bij een Copec tankstation een Copec autokaart gekocht en daarin staan vaak ook campings aangegeven.

Een prachtige reis gewenst!

Hartelijk dank voor de informatie. Precies wat ik wilde weten.
We zien erg uit naar onze reis.
Hartelijke groet, Pien van Norren

Copec heeft trouwens ook een speciale gids voor campings.
Die ziet er zo uit:

http://www.chileturcopec.cl/sites/default/files/Camping_y_Parques_3_copia.JPG

http://www.chileturcopec.cl/

[quote="“grietzen, post:4, topic:112251"”]

Als je veel gaat kamperen in de nationale parken van Chili, dan is het de moeite waard zijn een jaarpas van de CONAF te kopen. Voor 10.000 pesos kun je alle nationale parken in, behalve Torres del Paine en Paaseiland. Die moeten wel apart betaald worden.

[/quote]

10K CP is echt een koopje voor toegang tot meerdere nationale parken van Conaf. De vraag is echter: geldt deze prijs alleen voor inwoners van Chili, met carnet/RUT, of ook voor buitenlanders. Zo ja, dan is het een uitstekende deal, aangezien Conaf voor zijn parktoegang aparte tarieven hanteert voor buitenlanders (vaak 1.500 pesos hoger). Hoe zit dat?

Beste FlorisHP,

De pas is zowel bedoeld voor Chilenen en buitenlanders, zoals in deze FAQ staat omschreven.
Als je de pas koopt moet je wel een legitimatie bewijs meebrengen, in het geval van Chilenen of residentes, een Carnet/RUT, en als je buitenlander bent, je paspoort. De pas is geldig voor een jaar.
Dus dat is zeker een extra voordeel voor buitenlanders. Ik weet tenminste dat voor een losse entree voor het Huerquehue Nationaal park buitenlanders dubbel moeten betalen ($4.000).
Ook is het goed te weten dat de pas NIET geldt voor Paaseiland en Torres del Paine.

Groeten,
Grietzen