Cusco Explorers?

Hoi,

Ik heb deze vraag al eens eerder gelezen op dit forum, maar kan hem niet meer terugvinden, dus vandaar nog een keer van mijn kant…
Heeft iemand ervaringen met de organisatie ‘Cusco Explorers’. Ik heb hun gevonden op internet en het zag er goed uit (en veel goedkoper dan de grote organisatie oa genoemd in Planet, wat mij dan weer achterdochtig maakt…)

Ik lees op dit forum ook veel over wel of niet van te voren boeken. Wij gaan in het hoog seizoen (juli-aug) en willen de Salkantay-MachuPicchu-trail doen, is het ook dan niet handig om van te voren te boeken?

Thanks!

(Ikzelf kom net terug uit Cusco na er 3.5 maand gewoond te hebben).

Heb zelf 155 US dollar betaald voor deze trek in laagseizoen (midden-februari), 1 week van tevoren geboekt, in totaal bij 5 kantoortjes geinformeerd en een geweldige trek gehad.

Ken verder veel mensen die momenteel ook Salcantay doen/gedaan hebben. Zij hebben dit ongeveer 1 week van tevoren geregeld (in het hoogseizoen dus) en betaalden allemaal rond de 170 US dollar. Dit is de prijs die je minimaal kwijt bent voor een goed georganiseerde reis.
In de regel zijn alle treks die via internet te boeken zijn veel duurder dan degene die je lokaal boekt en kan je alles 2 dagen van tevoren nog prima regelen.

Welk reisbureau aan te raden valt in Cusco is heel erg moeilijk te zeggen. Ikzelf ben met een reisbureau gegaan en heb echt een geweldige trek gehad! Prive-tour (alle andere toeristen waren toevallig ziek geworden), heerlijk eten, supervriendelijke gids die vloeiend Engels sprak.

Maar toen ik dit zelfde bureau een maand later aan een vriendin in Cusco aanraadde heeft zij een van de meest vreselijke ervaringen gehad. Te weinig eten, geen Engels sprekende gids, geen EHBO-kit (erg leuk met 8 toeristen die allemaal hoogteziekte hadden), treinkaartjes die opeens toch niet inclusief bleken.

Vrijwel alle reisbureau´s in Cusco huren hun gidsen e.d. weer via andere agencies. Je wordt als toerist als het ware ´doorverkocht´ naar een andere organisatie, zonder daar ook maar iets vanaf te weten.

Meestal is het zo dat een trek bestaat uit toeristen van zo´n 6 verschillende reisbureaus waarvan sommige soms 100 US dollar extra betaald hebben voor precies dezelfde reis. Goed informeren dus, en er voor de rest rekening mee houden dat welk reisbureau je ook uitkiest, het altijd een verrassing blijft of deze haar belofte waar kan maken…

Ik ben inmiddels al een tijdje weg uit Cusco (ik heb er 2 jaar gewoond) dus de laatste nieuwtjes weet ik niet, maar ik sluit me wel aan bij het bovenstaande.

Over het algemeen is het zo dat er een maar paar “operators” zijn, bureautjes die de tours echt zelf regelen. En daarnaast vele anderen die die tours van de operators verkopen. Daardoor kom je soms met velen in één groep die allemaal de tour via een ander geregeld hebben.
Er komen elk jaar nieuwe bureautjes bij en er gaan er veel daarvan ook elk jaar weer weg.
Er zijn er een aantal die naam gemaakt hebben en over het algemeen goede kwaliteit leveren, die prijzen zijn meestal wat hoger, maar bieden meer zekerheid (ik vond toen zelf SAS goed, Andean Life, Kolibri, Instinct, Pantiacolla voor tours naar Manu), de beteren zitten vaak niet zo in het oog en ik heb het het gevoel dat de mensen die het hardst schreeuwen meestal het minst waar maken.
Bij de minder bekenden zullen zeker ook bureautjes zitten die een goed product leveren, maar er zijn er ook veel bij die proberen te kopiëren wat anderen doen, een lage prijs vragen om klanten te winnen, maar uiteindelijk vaak erg veek steekjes laten vallen. Je moet er gewoon geluk mee hebben.
Probeer in elk geval bij een operator te boeken.
Ik ben de naam even kwijt, maar ik weet dat er een bureautje van een Belg in Cusco zit die goed bekend staat. Mocht je daar meer over willen weten, stuur me dan even een privé berichtje, dan ga ik zoeken naar de naam.