Cultuur verschil...?

ik vraag me af of jullie ook over sommige dingen heel anders denken dan jullie vriend…

waar ik het meeste tegen op bots is het alles moeten vragen waar ik heen wil (als ik daar ben teminste, hier ga ik waar ik wil)

wat zijn typische dingen waar jullie tegen aan lopen? of ben ik de enige?

groetjes

filiz

hmm…denk trouwens niet dat de titel juist is…het is niet de cultuur, maar de mentaliteit…:wink:

Hallo Filiz,

Ik ben het enigszins met je eens , maar ook weer een deel oneens.
Wij wonen reeds 3 jaar samen , en vooral in het eerste jaar moest ik elke dag verantwoording afleggen waar ik heen ging / wilde gaan.

Vele Turkse mannen zijn jaloers , echter hoe langer dat je met ze samen bent hoe minder jaloers ze worden.
Wanneer ik nu uitga hoef ik geen verantwoording meer af te leggen waar en waarom ik uit wil gaan…

Ze zijn vaak onnodig bezorgt , en dat leid bij vele relaties tot problemen……

Groet,
Dave
:beef:

kheb een vraagje voor jullie beide :slight_smile: was jullie vriendje ook al jaloers voordat jullie “echt” samen waren (hiermee bedoel ik voordat jullie elkaar geregelt zagen) Bij mij is dit op dit moment totaaaaaaal niet :slight_smile: als ik dan zo zeg: ik ga vanavond uit. Dan zegt hij doodleuk : tuurlijk ik vertrouw je, ik geloof in je:) dit vind ik natuurlijk wel lief maar eerder iets wat een Belgische vriend tege me zou zegge :slight_smile: en als hij dan uitgaat kan ik het niet laten om te vragen of er veel meisjes gaan zijn :smiley: haha ik denk dat ik de “jaloerse Turk” ben van ons twee :smiley: omgekeerde wereld :smiley: en dan nog zoiets de meeste van jullie gaan daar wonen in Turkije maar bij ons gaat het voortdurend over zijn mogelijkheden hier :slight_smile:
groetjes !!!

Ik heb ook geen jaloerse vriend hoor! Hij vindt het juist leuk voor me als ik leuke dingen ga doen. Maar op sommige dingen kan hij wel een beetje ‘jaloers’ op reageren. Maar wel met een grapje. Toen ik in mijn nieuwe huisje ging wonen snapte hij in het begin niet hoe het zat met mijn buurman en wat we nu precies deelden… Alleen de voordeur! In de tijd dat we nog niet samen waren maar wel veel om elkaar heen draaide had hij meer probemen. Maar nu we beide weer apart zijn is er niet veel sprake van jaloezie. Ik zou ook gek worden als hij of ik jaloers was. Met deze afstand iemand die zich jaloers opstelt… Ik zou dat niet trekken.

Mijn vriend is wel heel erg jaloers
en probeerd me ook voordurend te testen
met bijvoorbeeld dat er een meisje naar hem is toegekomen en heeft gezegt dat ze hem leuk vind.
en ik daar dan niet echt op reageer. (aangezien ik weet dat we beide verschrikkelijk van ellkaar houden.)
en dan zegt hij van vind je dat niet erg dan want als een jongen dat tegen jou zou zeggen zou ik ruzie met hem krijgen.
en dan van zulk soort dingen

Hoi Filiz,
ik wil graag reageren op jou bericht want ik ben net een groot cultuurverschil/mentaliteit tegen gekomen dat voor de relatie niet goed is. Mijn vriend is 5 februari naar Nederland gekomen en had een visum voor 4 weken. Helaas moest hij afgelopen zaterdag naar huis want zijn vader is overleden. Ik heb natuurlijk gelijk aangeboden om mee te gaan en tot mijn verbazing wilde hij dat niet! Ik zit hier heel erg mee want ik wil hem steunen. Zelf nu wil hij niet dat ik kom. Ik weet niet precies waarom, maar hij vertelde mij dat het rouwen er in Turkije heel anders aan toe gaat dan in Nederland. Ik spreek geen Turks en als ik nu bij hem zou zijn zou ik weinig begrijpen van hun rouwproces. Er komt natuurlijk veel familie die ik dan ook niet kan aanspreken want ik spreek geen Turks en hun geen Engels.
Ik denk dat het heel belangrijk is om na te denken over een relatie met iemand van een andere cultuur.
Zijn vader is overleden maar omdat hij mij wil beschermen tegen de dingen die ik niet ken, wil hij niet dat ik kom. Ik wens af en toe dat ik hun cultuur en hun mentaliteit kon begrijpen maar dit heeft tijd nodig. En zo zijn er nog veeeel meer dingen waar ik een vraagteken bij heb.

Groetjes Linda

hey linda…

wat fijn dat je vriend een visum had gekregen…!! alleen jammer dat ie voor zo een rede terug moet…en ik kan me goed voorstellen dat je het niet begrijpt dat je niet kan/mag komen. zou ik ook niet leuk vinden…
maar kende je zijn vader goed…? kan me voorstellen dat je er dan bij wil zijn! van de andere kant, als al die mensen daar komen bij hem thuis, en jij zit daar en verstaat niemand, heb je ook niet veel
hoelang zijn jullie al samen als ik vragen mag…?

Dankejwel voor je reactie :smiley: We zijn al bijna 2 jaar samen en ik kende zijn vader redelijk goed. Ik hoop dat ik er snel achter kom wat de echte rede nu is dat hij niet wil dat ik kom. Het is in iedergeval wel vervelend. Hoelang heb jij al een vriend? En waar woont hij?

mijn vriend woont in side…en we zijn 2.5 jaar samen…
waar woont jouw vriend…?
tja de echte rede…hij zal je toch zeker wel de waarheid hebben verteld…niet?

groetjes

Hey,

Wat leuk dat je vriend in Side woont, die van mij namelijk ook!!! Ik ga er in de meivakantie heen om werk te zoeken. Heb al veel gesolliciteerd bij reisorganisaties en ben aangenomen, maar helaas hadden ze geen plekje vrij in Side. Wat doe jij? Ga je ook werken in Side? En waar werkt je vriend? Ben erg benieuwd!

Groetjes Linda