Volgend jaar ga ik met mijn vriendin en vrienden naar Azië. We nemen de transmongolie express, en reizen dan verder door china richting zuidoost azie.
Behalve reizen is koken en lekker eten ook een passie van me.
Ik ga vast en zeker hele lekkere dingen tegenkomen onderweg. Maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Restaurants, gerechten… alles is welkom!
het vooroordeel wil, dat hier in Azie (hier is nu BKK, Thaild voor mij) al het eten lekker zou zijn, etc. dat is dus onzin.
Eten hier is bijna allemaal een variatie op wat (toen ik nog studeerde) rijst met prut heette. Voor rijst mag je ook noedels=deegslierten nemen. Daar worden enorme stammenstrijden over gevoerd-wat en welke soort etc. Kan droog of in soep. De prut is wat snippers vlees/kip met groenten. Aantal toebereidingswijzen is wel fenomenaal.
Overal waar wat toeristen komen kun je kookcursussen volgen-kosten rond de 20/30 eur/pp/dag. Meestal met hetzelfde stramien: naar de markt om de plaatselijke waar te bekijken, tips over waar je op moet letten, dan naar een keuken met enkele woks en bakken maar. Soms zijn er wel aparte cursus voor gevorderden. In kleinere plaatsen met minder klandizie kan alles (mits je je in een wederwijdse taal verstaanbaar kan maken-in China zal dat behoorlijk gaan tegenvallen) persoonlijk worden ingevuld. Maar sowieso is Asian food niet iets met recepten en vaststaande spullen-hetzelfde gerecht kan je hier al in 100en variaties tegenkomen. Is dat geen gruwel voor foodies?
Amai zeg, MHB. Ik heb medelijden met je: dus voor jou smaakt bijna alles in Bkk naar rijst (of ‘deegslierten’) met prut? Het moet heel erg bedroevend zijn om met dit soort instellingen (die je wel meer etaleert) door het leven te gaan. Je kan nooit eens oprecht genieten, zelfs niet in een wereldstad waar zo veel smaken en geuren samenkomen.
Voor alle duidelijkheid: in Bkk vindt je zeker brol op je bord, maar evengoed vindt je er de meest hemelse gerechten uit bijna welke keuken dan ook! (waarvan de Thaise zeker niet de minste is).
Ik vraag me af of je smaakpapillen misschien aangetast zijn door de grote hoeveelheden zever die je mond passeren, elke keer je op dit forum één van je Grote Frustraties uit.
Vraagje, wat studeerde je dan juist? ‘Drama voor gevorderden’ met een extra jaar ‘cultus van het Negativisme en hoe hier anderen van op de hoogte houden’?
Ik weet niet welke erge zaken je in je leven hebt meegemaakt, maar je hebt er blijkbaar toch een groot trauma aan over gehouden. Misschien toch eens een psycholoog opzoeken in Bkk (zo duur kan dat daar toch niet zijn?) en deze man jouw mentale prut even op het bord mikken. Wie weet, misschien voel je je dan wel beter en kan je stoppen met ons ermee lastig te vallen!
:zon02:En onthouden, Sunshine: Always look on the bright side of life. Life’s a piece of shit when you look at it, just smile and blow the whistle, that’s the thing!:dag: