Cuc Phuong NP

Beste forumgenoten,

In mei ga ik waarschijnlijk met mijn partner voor drie weken naar vietnam. Nu heb ik de website gevonden van het nationaal park cuc phuong. Heeft iemand ervaring met overnachten in dit NP? Wat zijn de kosten ongeveer en hoe makkelijk/moeilijk is dit te bereizen vanaf Hanoi? Zijn de trekkingen in dit gebied de moeite waard? Graag hoor ik jullie ervaringen!

Groetjes

Hoi Roosje,

Zelf ben ik er (net niet) geweest, maar Ton heeft er een mooi stuk over geplaatst op het forum:

http://www.wereldwijzer.nl/printthread.php?t=123970

Wie weet zijn er nog meer medereizigers die je nog wat info kunnen geven?

Groetjes, Anne

Hallo Anne,

Bedankt voor je snelle reactie. Dit had ik natuurlijk zelf moeten vinden…
Ben inderdaad wel erg benieuwd naar reacties van reizigers die daar zijn geweest.
We gaan in mei, hoorde dat het daar dan op zijn mooist is. Maar ook las ik iets over het eten in de restaurantjes van het NP erg slecht is…

Ik ben benieuwd!

Groetjes

Hallo R,

Ik ben er dus al 3 maal geweest, maar heb daar geen home stay gedaan.
Ben wel gaan kijken hoe dat er dan uit ziet; vind het te primitief voor mij.
Je eet dan wat de pot schaft; smaken kunnen verschillen.

Maar je hebt echt wel leuke restaurantjes ( en hotels ) waar je voor echt weinig een lekker diner kan bestellen.
Geen probleem.

gr.
Ton.

Nee hoor, dat maakt niet uit. Forumbeheer is daar ook een beetje voor :smiley:

Groetjes, Anne

Aller eerst allemaal hartelijk dank voor de snelle reacties! Wat een heerlijk forum is dit zeg, gelijk reactie!

Goed na jullie tips me maar even goed ingelezen. En we hebben nu dit park opgenomen in het reisschema en ook Ninh Binh zelf. Toch hebben we nog een aantal vraagjes.

• we komen vanuit Hue en willen graag met de nachttrein naar Ninh Binh. Nu lees ik op seat 61 dat er een trein gaat rond 19:49 die stopt in Ninh Binh, ik kan deze echter niet terug vinden op vietnam-trains.com. Iemand enig idee welke site het meest up to date is en hoeveel een kaartje ongeveer kost?

• iemand een idee hoe duur de guided trekkings kosten in cuc phuong? bv de nachttrekking? of is alles prima zelf te doen…

• we willen graag fietsen in de omgeving van Ninh Binh. Heeft iemand nog een leuke route?

• Hierna willen we naar Hanoi. Wat is leuker bus / trein? Ik heb begrepen dat dit ongeveer even lang duurt, dus wat dat betreft maakt het niets uit…

Alvast bedankt!

Groetjes roosje

Hallo Roosje,

Ik kan je wel van antwoord voorzien, maar heel kort geleden heeft Geert deze route omgekeerd gedaan met de bus.
Ik heb deze route met de auto gedaan.

Ik denk dat Geert je meer informatie kan geven over het fietsen in Ninh Binh ( de provincie) en Tam Coc.
Hij heeft gefietst in deze regio afgelopen januari.

Over Cuc Phuong.

Dit gewoon doen met gids, is niet veel duurder en je ziet meer en krijgt meer uitleg.

Kosten vanaf Cuc Phuong naar Hanoi zijn zijn echt te overzien met een taxie of via Ninh Binh stad met de bus naar Hanoi…

gr.
Ton.

Hoi Roosje,

Het kan zijn dat Geert niet heel vaak te vinden is op dit forum, omdat hij bezig is met een nieuwe reis voor te bereiden. Je zou hem eventueel een pb kunnen sturen (hoop dat je dit niet erg vindt Geert?). Zijn gebruikersnaam is megareco.

Groetjes, Anne

Hallo Anne en Ton,

hartelijk dank! Ik ga geert inderdaad even een berichtje sturen. Ons reisschema begint steeds meer vorm te krijgen. Ik heb er al erg veel zin in. Na 2 jaar geen azie, wordt het toch wel weer eens tijd!

Groetjes roosje

Hallo allemaal,

In de lonely planet staat dat je vanaf hanoi een bus rechtstreeks naar cuc phuong national park kan nemen. Als ik dit wil opzoeken kan ik hier echter niks over vinden op internet. Weet iemand hoe je het beste kan reizen vanaf hanoi naar cuc phuong national park?

Daarnaast vraag ik me af wat we met onze bepakking moet doen als je ergens tussendoor een stop maakt. We willen graag vanuit het national park via ninh binh naar tam coc en wil het liefst meteen die avond de nachttrein vanuit ninh binh naar Hue nemen. Ten eerste vraag ik me af of dit in 1 dag haalbaar is, of dat we toch nog een overnachting in ninh binh moeten regelen. Ten tweede wil ik graag weten wat we met onze backpack moet doen als we geen hotelovernachting hebben geregeld. Ik zie ons niet op een bootje bij tam coc zitten met de backpacken tussen ons in :wink:

Groetjes,
kelly

Hallo Kelly,

Goede praktische vraag Kelly.
Ik heb er nooit bij stil gestaan en de keren dat we naar Tam Coc gingen hadden we een auto bij ons.

Maar het lijkt me stug dat daar geen voorzieningen voor zijn getroffen, denk wel dat die niet gratis zullen zijn.
Maar wij zitten met 3 personen + 2 roeiers in een bootje/; denk dat de bagage net zoveel beslag innemen als 1 persoon, dus dan is het geen probleem. Misschien krijg wel lachend een roeispaan in je handen geduwd omdat er extra gewicht is.

Maar om Tam Coc en Cuc Phuong in 1 dag te doen kan wel, maar is op eigen houtje wel een avontuur en gehaast. er mag volgens mij niets tegen zitten.

Wil je het toch in 1 dag omdat je schema geen 2 dagen toelaat, zou ik een keuze maken om het wat relaxt te houden. Of erop wagen.

Wanneer je wel 1 dag over hebt, heb je diverse mogelijkheden.

Maar even wat informatie.

cuc Phuong is een geweldig mooi park, maar wil je er wat van meekrijgen is een gids wel een welkome aanvulling ( geloof dat deze 30 usd kost per gezelschap ).

Dus de opties

Alles op eigen gelegenheid, is bijna net zo duur dan aansluiten bij een groep, dus die boeken in Hanoi of thuis, wat je het liefste doet.

Groeptour zoeken en boeken vanaf hanoi en dan eerst naar cuc phuong en dan naar hoa Lu.
Dan heb je een overnachting in of Cuc phuong of Hoa Lu.
Dan verder naar tam Coc en na het varen de tour verlaten en naar Ninh Binh.

Groeptour vanaf hanoi naar Tam Coc verder naar hoa Lu ( daar overnachten ) en dan de dag erop naar Cuc Phuong en dan de tour verlaten en naar Ninh Binh.

Groeptour naar Hoa Lu , dan naar Tam Coc en naar het varen de tour verlaten en zelf naar cuc Phuong en daar overnachten. denk dan wel even aan de kosten van een gids.
ik heb even gekeken naar deze optie en de tour komt op 26 usd pp + hotel Tam Coc+ vervoer Cp+ gids + vervoer ninh Binh.

Misschien vergeet er nog 1 of twee.

kan ook prive en dan zit je rond de 150 usd pp, afhankelijk van hotelkeuze en route.

Bus naar phu Cuoc
Lp heeft niet helemaal ongelijk, maar grotendeels wel
Er gaat geen openbare bus naar Cuc phuong.

Maar omdat er diverse dagtrips en meerdaagse trips naar Cuc Phuong gaan, kan je bij sommige toursoperators ( mits er plaats is ) de lege stoel kopen, zonder deel te nemen aan de tour.
Is wel duurder dan de optie die ik je zometeen ga geven, maar wel makkelijker. deze optie wordt nergens aangeboden , dus je moet er wel om vragen en zoals geschreven niet alle organisaties doen dit, dus dat wordt wel even zoeken. denk dat je hotel daar je mee kan helpen. Zitten de tours vol, dan vervalt deze optie natuurlijk.

Maar om nu het beste in het park te geraken, deze link, anders moet ik hem overtypen, en heb altijd al een hekel gehad aan overschrijven; associeer ik met strafwerk van vroeger.

Ik denk dat ik je voorlopig wat stof tot nadenken heb bezorgt en laat het hier even bij.

gr.
Ton.

Hallo!
Wij hebben het dus andersom gedaan. Wij zijn met de nachttrein vanuit Hue in Ninh Binh gekomen. Daar hebben we twee dagen rond gefietst en Tam Coc overgeslagen. Zo toeristicht, wel hebben we een andere tocht gedaan ook zeker de moeite waard An Trang. Wel hebben we de andere dag in de buurt gefietst van Tam coc, de moeite waard om te zien, alleen wij wilden graag een rustige boottocht zonder verkoop gezeur.
Om cuc phuong en tam coc op een dag te doen lijkt me krap. Wij zijn met een taxi naar cuc phuong np gegaan en zouden daar 2 nachten blijven, vanuit daar zijn we ook met de taxi naar hanoi gegaan. Voor de autokosten waren wij 2mlj dong kwijt. wij hadden geen andere keus, laag seizoen en geen toeristen bussen vanuit Hanoi met wie we mee terug konden.
Andere nederlanders zijn met twee stellen naar cuc phuong np geweest vanuit Ninh Binh, dan heb je een taxi chauffeur en gids in eén. Zij waren per stel een half milj kwijt. En vanuit daar met de bus weer naar Hanoi. Dit hadden ze geregeld bij ons guesthouse Kim Lien, zeker de moeite waard, wat een vriendelijk mens.
Succes met plannen!
groetjes

Dank jullie wel voor jullie uitgebreide reacties.
Ik denk dat k mijn vraag verkeerd geformuleerd heb want we willen inderdaad cuc puong 1of 2 dagen doen en hier overnachten. Van daaruit willen we binnen 1 dag naar tam coc of inderdaad nha trang en savonds in ninh binh de nachttrein pakken.
Uit jullie reactie kan ik opmaken dat dat wel haalbaar is.
Ik moet alleen nog even op onderzoek uit wat we met onze backpack moeten als we n boottocht willen gaan maken.
Zo ben ik weer een stukje verder, heel fijn!

Groetjes,
Kelly