Alternatief voor Sapa

Vele mensen vinden Sapa een must.
Klopt Sapa is mooi en echt het bezoeken waard, maar trekt ook steeds meer touristen; nu 100000 per week.

Wil iets echt unieks bezoeken waar bijna geen Nederlander is geweest en nog niet ontdekt is door het massa tourisme en hou je van natuur, stilte, regenwoud, bergen, rivieren, apen en andere fauna, grotten, minderheden, homestays, trektochten door het regenwoud met overnachting in een tentje, enz enz.
Dit park heeft slechts 5000 bezoekers per week en 90% ervan zijn dagjes mensen.

Dan vind ik Cuc Phuong national park een prima alternatief.
Op slechts 1.5 a 2 uur vanaf hanoi.Geen gedoe met nachttrein boeken e.d., gewoon de bus.
Vooral samen met een bezoek aan de Tam Coc grotten met zeer touristische boottocht ( gewoon lachen, roeien en genieten van de omgeving en daarna naar Cuc Phuong.

Wanneer je dagen over hebt zeker enkele dagen reserveren.
Wie wil er niet zo wakker worden, na het stadsgeluid van bijv. Hanoi of Saigon?

[ame]early morning at cuc phuong national park - YouTube
Is gefilmd van een verblijf dat je daar kan huren.

Impressie van de omgeving; ben geen voorstander van het zelf rijden op een motor.
[ame]Cuc Phuong National Park - YouTube

Deze link geeft je een wat diepere impressie met bijv. de grotten.
Waarschijnlijk niet te volgen, maar kijk naar de beelden.
[ame]Vuon quoc gia Cuc Phuong - YouTube

Kijk zelf maar verder op You tube voor meer beelden.

Meer informatie over hoe er te komen en de mogelijkheden.

Ook kan je hier vrijwilligerswerk doen

In de nationale pers

Ik ben hier zelf nu 3 maal geweest na een vorige vakantie naar Sapa geweest te zijn. Persoonlijk vind ik dit mooier, maar smaken verschillen natuurlijk.

Maar geeft dit mooie park een kans.

gr.
Ton.

PS
Ik heb er geen enkel financieel voordeel bij, mocht dit zo overkomen.
Ook wil ik niemand iets opdringen, maar zou het alleen al mooi vinden dat er mensen zijn die de moeite nemen om dit te overwegen.
Met het geld dat daar besteed wordt kan het park verder met het behoud ervan.

5 likes

Hoi Ton, wat fijn zulke informatie, erg handig voor mensen zoals ik die hun reis nog moeten plannen!! Ik zal er zeker aan denken. Ben je toevallig ook in Nationaal park Phong Nha-Kẻ Bàng geweest? En de hang son doong grotten? En weet je toevallig iets over de bereikbaarheid van dat park? Ik kwam het laatst tegen in een tijdschrift van national geographic en ik was zo onwijs onder de indruk, dat lijkt me schitterend om te bezoeken, maar ik lees er weinig over.

Hallo Miek,

Bedankt voor het mooie compliment.
Ook even voor AJ, V, en Fg bedankt.

Miek even naar je vragen,

Hang Son is heel mooi en ik heb de uitzending gezien op NG, deze is niet toegangelijk voor touristen. Zag er ook te gevaarlijk uit.

Over de andere grot.
Klinkt eentonig maar ja, daar ben ik ook geweest in 2007.
Nu moet je indenken dat ik dus al veel in Viet Nam geweest ben en de namen dus niet echt meer paraat heb.
Ik ga dus even op google kijken waar dit ligt en ga dan even na wanneer of ik daar geweest ben.
Bekijk de foto’s ( tussen de 40000 ) en de filmbeelden ( 50 uur ) en geef dan antwoord.

Maar de grotten van Phong Nha-Kẻ Bàng zijn mooi.
Mooi met wat licht enz.
Ik deze met de boot bezocht en zei toen, zag wat behuizing, je zal daar maar wonen op die berg.
Wat later bleken die behuizingen overdekkingen te zijn voor de trap naar de grot.
Dus 1.5 uur later waren we daar via een vrij ongelukkige trap om de bovenste grotten te zien.
Met boottocht is een aanrader.
Moet je eigenlijk boeken samen met een DMZ tour vanuit HUE en dan met 1 overnachting.

gr.
Ton.

hoi ton,
dit zijn tips waar je wat aan hebt ik ga dit zeker doen, ben nu met mijn reisschema bezig,
dus verdere originele tips zijn altijd welkom.

dank
hans

Hoi Ton,

Hoe kom je daar vanuit Hanoi en hoeveel kost een overnachting daar?

Hallo Alexander,

Op deze link kan je alles vinden.

Overnachting kan je zo duur maken als je zelf wilt; van een dollar of 8 t/m… .

Ook hoe je er moet komen kan je daar vinden.

Ik heb net ook weer even gekeken en zag dat de site vernieuwd is.

Wanneer je naar "tourist ", touristactivities gaat zie je veel foto’s.
Via hetzelfde tabblad zie je ook hoe je er kan komen en kosten van verblijf enz.

gr.
Ton.

cuc phuong
Hoi Ton,
we vertrekken woensdag naar Hanoi en hebben, gezien het weer in het noorden en de tetperiode, de binnenlandse vlucht naar Danang op 23-1 vastgelegd. We hebben dus ong 5 dagen in het noorden. Sapa wilden we schrappen gezien het weer, maar nu lijkt het daar nog het mooiste weer te worden:vak02:… Wanneer het bij Halong Bay zo slecht blijft willen we enkele dagen naar cuc Phuong om vandaaruit 1 dag naar Halong Bay en de vlucht naar Danang te gaan doen… (we missen nu wel Hue, maar willen eigenlijk zo snel mogeliijk naar het zuiden om goed weer te krijgen).
Wat zijn de grootste verschillen tussen Sapa en cuc Phuong? minder hoge bergen neem ik aan en minder druk?
groetjes,
Marleen

Hoi Marleen,

Ton is nu zelf in Vietnam. Ik weet het antwoord op je vraag helaas niet, maar misschien is er iemand hier op het forum al wel in Cuc Phuong geweest die je het verschil kan vertellen. Wat ik in ieder geval wel weet, is dat er ook stammen in Cuc Phuong zijn en volgens mij het sfeertje wat te vergelijken is, maar minder toerisme.

Groetjes, Anne

Bedankt voor je antwoord en inderdaad, ik zag het net ook dat Ton nog in Vietnam zit.ik ben al wat meer aan het nazoeken en weet niet goed of het wel handig is in combi met de vliegreis die we na 5 dagen vanuit Haiphong hebben. Mogelijk wordt het alleen halong bay, ligt aan het weer!:zon02:

Hallo Marleen,

Je hebt eigenlijk zelf al wat antwoorden gegeven.
Ook heb je leuke rivieren en kan je raften als het weer het toelaat natuurlijk.
Verder veel grotten, bos, geschiedenis, homestays, minderheden enz.

Ik vind het rondje van Hanoi naar Tam Coc en de Ninh binh provincie en het park een mooi alternatief voor Sapa.
Las gisteren in de krant dat er weer buffels doodgevroren waren van de kou in Sapa.

Is het te koud hiervoor dan inderdaad snel naar het zuiden, vanaf Nha Trang is het goed.

Ik weet dat Phu Quoc helemaal vol zit ( ben ook mensen van WW tegen gekomen die het geprobeerd hebben voor januari ).

Wens je veel mooi weer en een fijne vakantie toe.

gr
Ton.

Hoi Ton,
voor phu quoc hebben we inderdaad de laatste week alles geboekt incl tickets…Nu begrijp ik van de weersverwachting dat voor Sapa 26 gr wordt gegeven met een stralend zonneke! en voor halong bay alleen maar regen! Ik begrijp dat niet goed omdat jij meldt dat er buffels zijn doodgevroren? als het inderdaad zon is daar en verder in het noorden regen ga ik liever daarheen. Waar kan ik de treintickets het beste boeken?

Hallo Marleen,

Ik had dat van de bevroren dieren in de krant gelezen in Saigon vorige week.
Ik kan het stukje niet terug vinden op internet ( hadden we gelezen in de papieren krant ), maar wel dit over de temp. voor de komende tijd in Sapa.

Bitter cold to prevail Northern Provinces during Tet Lunar New Year - News VietNamNet ( 17-1 )

Voor trein tickets zou ik het ter plekke regelen via een reisbureau.

gr.
Ton.