Cuba nu!

Omdat ik vrij regelmatig naar Cuba reis vallen een hoop dingen me al niet meer op, toch zijn er bij mijn laatste reis een aantal dingen opgevallen. Mijn laatste reis was van 17 augustus tot en met 27 augustus waar ik in die week geprofiteerd heb om mijn verjaardag en die van mijn vriendin te vieren met een heerlijke ´Puerco Asado´ bij vrienden thuis.

Wat me opviel is dat Cuba flink geinvesteerd heeft en nog aan het investeren is in bedrijfsauto´s, bussen en huurauto´s. Er komen steeds meer Chinese auto´s op de weg voor het Cubaanse bedrijfsleven, meer nieuwe Chinese bussen voor de toeristen maar ook voor de Cubanen zelf en de huurauto´s van dezelfde makelij.
Ook viel me op dat een heel groot stuk van de snelweg van Havana naar Ciego al opgeknapt is, zelfs met belijning erop en de grootste gaten eruit zijn gehaald. Ook is men druk bezig de snelweg te voltooien tussen Guantanamo en Santiago. Nu het belangrijkste stuk nog tussen Ciego en Las Palmas :wink:

Het is verschrikkelijk warm in Cuba en net zoals in Mexico en Guatemala heeft het dit regenseizoen tot nu toe weinig geregend, klimaatverandering zullen we maar zeggen. Maar met 36 graden overdag en 28 snachts is het geen pretje om in de zon te lopen overdag.

Ook viel me op dat er beduidend weinig toerisme is in Cuba in vergelijking met andere jaren. Toen ik pas aankwam was het druk en waren er uiteraard geen huurautos beschikbaar als je niet gereserveerd had, maar toen ik terugkwam de 27e stonden alle parkeerplaatsen weer vol met huurauto´s en waren alle toeristen alweer gevlogen. Dat er geen huurauto´s waren toen ik aankwam had meer te maken met het feit dat de Cubanen nu auto`s kunnen huren en die dus voornamelijk door hun gehuurd waren, niet omdat er opzienbarend veel toeristen een auto hadden gehuurd. Vele autowegen en doorgaande wegen zijn verlaten, ik heb weinig toeristenbussen gezien en veel minder particuliere auto´s. Wel staan nog steeds veel mensen te wachten op een lift op de doorgaande wegen.

Voor mij ook opvallend is de aanwezigheid van de politie, je ziet ze overal maar je hebt er weinig last van. Vroeger werd ik nogal eens aangehouden met de auto als ik weer eens te hard had gereden, ik ben de laatste 3 keren in Cuba niet 1 keer bekeurd. Sterker nog, de politie staat er wel langs de kant van de weg maar het lijkt wel of ze alle huurauto´s ongehinderd laten passeren en niet eens naar papieren vragen alsof ze het toerisme niet willen hinderen. In de 3100 km. die ik nu gemaakt heb, ben ik niet 1 keer tot stoppen gebracht voor controle.

Ook in de hotels is het bar en boos. Vele hotels waar ik de werknemers persoonlijk ken, spreken me van de slechtste augustus in jaren. Hoewel juli nog redelijk was, zijn de meeste hotels halfleeg geweest in augustus wat op zich opmerkelijkis voor een maand als deze. Hotels die normaal altijd een buffet serveren, doen het nu a la carte omdat er geen gasten zijn. Er zijn hotels die de helft van de werknemers naar huis hebben gestuurd (weinig betaald of onbetaald verlof) en er worden binnenkort enkele hotels gesloten om opgeknapt te worden.

Veel hotels van de Islazul keten hebben speciale prijzen ingezet om toch nog maar gasten binnen te halen (dit dan vooral bedoeld voor lokaal toerisme). Zo hebben mijn vriendin en ik 2 nachten in Hanabanilla gezeten voor 35 cuc per nacht met verblijf, 3x eten en 12 drankjes inbegrepen in die prijs. Zo hebben hotels in Holguin, Bayamo en Sancti Spiritus ook verschillende aanbiedingen.

De benzineprijs is nog hetzelfde maar er is nu weinig verschil tussen de 83,91 en 94 octaan benzine. Maar de prijs van het bier is weer gezakt van 1,10 cuc naar 1 cuc in de winkels (Tja, Cubanen drinken nu eenmaal veel bier, dus daar moet omzet mee gehaald worden).

Kortom, het land lijdt erg onder het slechte toerisme. Ik hoop alleen dat het toerisme snel terugkomt want het land heeft het nodig. Als je het land beter begrijpt weet je dat iedereen baat heeft bij een goedlopend toerisme want alles hangt eraan vast. Ook voor mijn vrienden in de hotels, bevriende taxi chauffeurs, vrienden met casa particulares is het belangrijk dat het toerisme snel terug op het oude niveau komt.

Igor