Cuba veranderd de komende jaren echt nog niet

Cuba, ook wij zijn geweest (gezin met 2 kinderen). Ik ben Spanjaard en kom in Cuba goed uit de voeten. En ja, Havana, Viñales, Cienfuegos, Trinidad, allemaal de moeite waard. Je komt er wel deels dezelfde mensen tegen die hetzelfde rondje doen. Met een huurauto (in Nederland al geregeld, anders kom je wellicht van een koude kermis thuis, nl. geen beschikbaarheid ter plaatse) kun je goed Cuba verkennen (let wel, sommige wegen zijn erg slecht, veel gaten in de weg). Daarnaast is het wennen dat er op de snelweg mensen staan die hun waar aanbieden (mango, bananen etc) , liften onder bruggen of aan de kant van de weg, paard en wagen op de weg etc…
In casas particulares via Airbnb geslapen, allemaal prima. Ik las op fora voor Cuba gevorderden dat als je tandpasta of shampoo meeneemt voor de lokale bevolking, dat je dan uitgelachen wordt. Wat ik o.a in Havana zag (net buiten het oude centrum) is armoede (huizen zonder basisvoorzieningen waar 3 gezinnen wonen die blij zijn met kleding, shampoo tandpasta etc).
Wat me echt tegen stond zijn de volgende zaken:

• Enorme stank en roet in Havana van al die "mooie"auto’s
  • Ik moest overal opletten dat ze me niet meer geld vroegen dan het bedrag dat ervoor staat
    *tanken zonder dat je ziet hoeveel er voor je getankt wordt, dat weten ze binnen, en als je binnen komt om af te rekenen wordt met een stalen gezicht 40 cuc gevraagd terwijl de tank halfvol was. Doordat ik Spaans spreek en kwaad werd, bleek ik ineens maar 20 cuc te moeten betalen, ze hadden een foutje gemaakt
  • In het centrum van Havana waren de internetkaarten in twee hotels op, maar we konden ze op de hoek van de straat kopen voor 5 CUC per uur. Die kaarten blijken 2 CUC te kosten per stuk…
  • De politie die je staande houdt omdat je te hard reed (de boete van 76 CUC wordt op je autohuurcontract gezet en dien je bij inlevering van de auto te betalen. Gelukkig bleken de agenten ook gevoelig voor 20 cuc contant
  • zo goedkoop is Cuba niet als wordt beweerd door o.a. het reisbureau. Voor een maaltijd met z’n 4-en tik je toch gauw 60 a 80 CUC af.

Ga met je VISA Creditcard naar Cuba, in elke stad kun je dan pinnen.
De “kenners” zeggen dat je nu moet gaan, want Cuba veranderd binnenkort…ik denk dat het nog jaaaaaaaaaren duurt voordat dat zover is.

Hoi Lorca

Hadden jullie de overnachtingen ook al van te voren gereserveerd of hebben jullie dat op de dag zelf gedaan?
Groet Caro