Cuba na orkaan nog steeds zo mooi?

Goedemorgen!

Mijn vriend en ik overwegen om in september een rondreis in Cuba te gaan maken. Echter we twijfelen wat door de berichten over de staat van het land na de orkaan Ike. Heeft iemand ervaringen over hoe het land hierdoor is aangetast? Is echt hele land getroffen of alleen specifieke gebieden? Kunnen we nog steeds verliefd worden op het land waar ik iedereen zo enthousiast over hoor of heeft het door de orkaan een deel van zijn schoonheid verloren?

En hoe is het eten? ik weet dat het sowieso niet fantastisch is in Cuba maar heb ook vernomen dat door Ike de oogsten zijn mislukt het dus nu nog beperkter is. IK ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

alvast ontzettend bedankt!

Hoi Caroline,

Cuba is nog steeds zo mooi als dat het was.
Natuurlijk zijn er wat gebieden ernstig getroffen maar daar ga je in september helemaal niets meer van merken

Eten:
Het eten in Cuba is geen culinair hoogstandje maar zeker niet vies. Helemaal al niet wanneer je gaat eten in paladares of in je casa particular, het lekkerst eet je thuis, zo is het ook in Cuba.

Om meer te weten te komen voor je reis, kijk even hier: Cuba-Junky.com

Succes
CJ

Hi Caroline,

Wij zijn net terug van vier weken Cuba, 3 weken met huurauto rondgereden.
Waren zeer verbaast over alle goede [geen grote gaten] wegen. [vorig jaar zelfde tijd zeer slechte wegen overal!!!] Ook de gebieden waar de orkanen zijn geweest waren de gaten allen netjes dichtgegooit en overal was goed te komen. Er zijn wel grote verschillen in provincies t.a.v herstelwerkzaamheden. Nog erg veel schade in Baracoa.!!! Rondom Las tunas was de natuur nog flink beschadigd. Verder was in de plaats Gibara nog heel veel kapot aan huizen/gebouwen.We kregen een spontane rondleiding in het plaatselijke ziekenhuis dat een steenworp van zee ligt, verschrikkelijk,!!! zalen waar bedden bij kapotte ramen en weggeslagen deuren en muren staan. Een kinderafd die maar voor de helft gebruikt kan worden , het cafetaria van het ziekh rechts aan de bouilevardzijde dat volledig verdween door de vloedgolf. Verder daar heel veel mensen in hutjes en golfplaat huisjes langs het strand. Dan de andere kant in La Boca [bij trinidad] niet veel schades gehad, wel heel veel nieuwe huisjes die gebouwd/herbouwd worden.
Met eigenaren gesproken die dit als "tweede [vak?] huizen bezitten, komen uit en werken in santo spiritus. Hele mooie casas particularis!!!!! Dan waren we nog in Vinales [pina del rio] De door storm weggeslagen houten schuren voor tabaksbladeren worden overal massaal nieuw gebouwd. In de buitengebieden zie je ook veel reparaties aan daken van huisjes. De natuur heeft zich daar aardig hersteld.
De mensen vertelden dat het heel heftig is geweest met de orkanen, wel krijgen ze heel veel hulpgoederen toegestuurd [worden met nieuwe grote trucks] aangevoerd in Containers. [o.a veel uit canada en venezuela.
Deze hebben we regelmatig zien arriveren in plaatsjes.

Wat het meest verbaasde was de uitpuilende winkels met kleding [made in china] en alle huishoudelijke artikelen, mensen staan in de rij en mogen per 3 naar binnen om te kopen. [cuc]
Heel veel keuze in prachtige jeans!!!. Ook steeds meer mensen met mobile telefoontjes op zak,
hele jonge mensen.
Het eten is het lekkerst bij de cubanen thuis. Heerlijk gegeten! Er waren vrachtwagens vol met bieten/wortels/tomaten. Verder kippen eieren en kalkoenen zien vervoeren en gegeten.!
Op autopista`s worden kaas en uien aangeboden.
Voor ons een heel verschil met vorig jaar zelfde tijd toen alle planken in winkels leeg waren.
Geen verschil gemerkt in de vriendelijke, lieve en sympatieke cubanen!!!

hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie. dat helpt zeker in onze keuze!
groeten,
caroline