Wij zijn een vakantie naar Cuba aan het plannen. We zouden het liefst in augustus gaan ivm schoolvakanties. Echter, nu lees ik op heel veel sites dat we dan midden in het orkaanseizoen zitten.
Nu is mijn vraag: hoe groot is de kans op een orkaan? Ik heb al op verschillende sites gelezen dat Cuba heel goed is in voorlichting en weerberichten.
Ik begrijp wel dat je natuurlijk niet van tevoren kunt voorspellen hoeveel orkanen er in een gebied zijn, maar zijn er mensen die in augustus naar Cuba zijn gegaan en wat hebben zij voor ervaringen?
Inga,
De kans dat je werkelijk in een orkaan terecht komt is heel klein, maar aanwezig.
Wanneer je zelfstandig gaat rondreizen is de kans nóg een stuk kleiner omdat je dan alle tijd hebt om naar de andere kant van het eiland te reizen. Cuba is namelijk 1200 km lang en in de meeste gevallen gaat een orkaan over een gedeelte van het eiland.
Cuba heeft in de afgelopen 100 jaar, 18 orkanen gekend.
Succes
CJ
De mensen zijn goed ingelicht. Wij zaten in Havana in een stevig stenen huis, een casa particular. De eigenaar kwam 's avonds planken brengen om voor de ramen te timmeren en kokosnoten werden uit de bomen gehaald om schade te voorkomen.
Van andere toeristen hoorden we dat ze in een hotel zaten bij trinidad, waar de orkaan aan land kwam. Zij moesten in schuilruimten zitten. Maar zosnel het kan gaan de cubanen weer door met hun leven en ruimen ze de troep op. Het enige nadeel is dat je na zo’n orkaan geen stromend water hebt (handen wassen, toilet etc) en geen stroom hebt.
Maar de kans op een orkaan is klein. En nogmaals, de plaatselijke bevolking kan er heel goed mee omgaan.
Niets te vrezen dus
Groetjes Yvonne