Cuba in november, vele vragen

Hallo iedereen. Na vele mooie delen van Azie gezien te hebben in de afgelopen jaren. Willen wij 15 november voor 19 dagen naar Cuba. Ik ben me nu aan het verdiepen en zo kwam ik ook weer op het forum van wereldwijzer terecht.
Toch worden bepaalde zaken mij niet duidelijk. Misschien omdat het oud geposte berichten zijn.
Maar ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op de volgende vragen.

1. Visum kun je kopen op Schiphol? Kosten?
  2. We vliegen op Havana en we willen een auto huren. Moeten we dit vanuit Ned. regelen? Waar? Als we deze in Cuba moeten regelen (bijvoorbeeld omdat dit goedkoper is) waar kunnen we deze dan het beste huren en voor welke prijs?
  3. Hoeveel km kun je gemiddels op een dag afleggen, wegen zullen ook niet altijd evengoed begaanbaar zijn.
  4. Ik las in boeken van 2006 dat je 2 nachten geboekt moet hebben omdat je dit adres op moet geven op je toeristenkaart? Klopt dit.
  5. Welke 5 plaatsen moeten we gezien hebben?
  6. Nog leuke casas adressen?

Al met al een hele hoop vragen. Maar ik hoop dat iemand ons kan helpen in de voorbereidingen van de reis.

Groetjes
Sander en Simone

Hoi, ik zou even googelen op Cuba forum. Dat is voor reizigers naar Cuba, inwoners van Cuba en mensen met familie of geliefden daar. Je vindt daar veel info. En ik vond de rough guide van Cuba erg nuttig.
15 november… tot ziens in het vliegtuig dan denk ik.

Dag Caso,

Bedankt voor je reactie. Helaas kan ik niet veel info vinden. En als er info op het forum staat zijn dit oude berichten.
Maar uit jou reactie begrijp ik dat jij ws ook 15 november naar Cuba toe gaat?
Gr Simone

Hoi Simone,
Ja, wij vliegen 15 november. Ik heb toch vrij veel kunnen vinden op het Cuba forum. En antwoorden uit juli/aug/sept 2012 vind ik best recent… Anyway, ik zal proberen je vragen te beantwoorden, dat is echter ook n.a.v. internetsearch en dus geen eigen ervaring.

1. Touristenvisum: kan je kopen op Schiphol, kost dan zo’n 40 euro. Via het consulaat in DH (kosten???) of op vliegveld in Havana bij het immigratiebureau (E20,-). Enige nadeel van de laatste optie is dat vliegmaatschappijen in Europa kennelijk je visum al willen zien. Dat schijn je op te kunnen lossen door een nepperd uit te printen, die in te vullen en op Schiphol te laten zien en dan een goedkope kopen in Havana.
  2. Auto huren schijn je het beste in NL te kunnen doen. Zou goedkoper zijn. Huur ook best een Europees merk, kost meer. Maar de goedkope Chinese schijnen nog al onderhevig aan pech te zijn. Wij zijn van het huurauto-idee afgestapt en gaan nu met de bus. Je hebt een speciaal touri-kenteken op je auto waardoor je een soort magneet wordt voor mensen die iets aan je willen verdienen. Havanauto zou een betrouwbare maatschappij zijn om te huren.
  3. Reken op een gemiddelde snelheid van 50km/u en bedenk hoe lang je per dag in de auto wil zitten.
  4. Je moet een verblijfadres opgeven op je touristen visum. Eerst mocht dit alleen een hotel zijn. Het invullen van een casa particular of een prive adres kon de inwoners problemen opleveren. Er zijn echter genoeg verhalen van mensen die “iets” invulden wat nooit gechecked werd. En je zou nu ook een casa particular op kunnen geven (kon eerder niet). Je schijnt het beste voor de eerste dagen wat te kunnen boeken, daarna kan je door het via via circuit prima aan je volgende slaapplek komen.
  5. Havana, Trinidad, Vinales, Santiago, Cienfuegos zouden de toppers zijn. Maar dan zit je wel lang in de auto…
  6. Casa Particular Informatie (door forumleden) - Cuba Forum
    Gr,
    Caso

Tja het is natuurlijk handig om te weten welke steden je aan wil doen, om daarna de casa’s te zoeken en te bekijken of je een auto nodig hebt. Over het algemeen is een auto niet zo noodzakelijk, brandstof is vrij duur, en de bus is snel comfortable en goedkoop.

Als je een ruime 2 weken de tijd hebt in Cuba kun je Havana, Vinales, Cienfuegos, Trinidad, Santa Clara aan doen en evt verder naar Camaguey gaan. Santiago is een aardige stad maar ligt helemaal aan de andere kant van het eiland, persoonlijk vind ik het geen bijzondere stad, tenzij je tijdens carnaval daar bent, dan is het de omweg wel waard.
Als je wat van de stranden wilt zien zit je in Cienfuegos en Trinidad eigenlijk wel goed, hou je van meer luxe dan kun je naar Varadero kijken, maar ik kan je eigenlijk niet aanraden daar langer te blijven dan een uitwaai periode van 2 nachten, de hotels en het eten zijn goed, veelal zijn ze all incluse, maar je bent er afgezonderd van het cubaanse leven.

Sinds 3 jaar is er een nieuw visum in gebruik waarop je je verblijfplaats niet meer hoeft in te vullen
Zie Cuba Plaza
Voor casas particulares: Cuba Plaza-casas particulares of www.cuba-junky.com

Ik ben van de zomer op Cuba geweest.

1. Het visum kun je ook voor 20-25 euro kopen bij het consulaat in Den Haag. Ze doen daar niet moeilijk, je hebt hem zo.
  2. We hebben daar een auto gehuurd (omdat dit vanuit Nederland niet meer mogelijk was) de kosten maken niet zoveel uit, of je het in Nederland of daar al doet.
  3. Het rijden op de grote snelweg in Cuba gaat prima, harder dan 50 is daar ook prima te doen. Maar blijf wel goed opletten, want hier en daar zitten er wat gaten in de weg! Over het algemeen was ik niet heel ontevreden over de wegen, had het veel erger verwacht. Wij hebben sommige dagen wel grote afstanden gereden, maar dit is niet aan te raden.
  4. Volgens mij hoeft dit niet. Maar uit eigen ervaring weet ik wel dat ik het fijn vind om de eerste nacht in een nieuw land vast geregeld te hebben. Je bent toch vermoeiend van een lange vlucht en dan is het fijn om niet eerst te moeten zoeken naar een slaapplaats. Maar dit is natuurlijk ieder voor zich!
  5. Ik sluit me aan bij de plaatsen hierboven. Santiago zou ik inderdaad overslaan als je maar 2 weken hebt. Het is een eind rijden en niet heel bijzonder. Ook Varadero zou ik overslaan. Dit is massa toerisme en niet het echte Cuba. Mooie stranden kun je ook op andere plekken in Cuba vinden! Ik zou alleen nog Pinar del Rio willen toevoegen, daar zit de Robeina plantage (sigaren) en dat was wel een erg leuke ervaring!
  6. Voor casa keek ik bij elke plaats in de lonely planet(ook een geweldig boek!). Als deze vol zaten gingen de mensen altijd voor ons bellen naar bekenden om een slaapplaats voor ons te regelen! Geweldig die mensen! Heb zelfs ergens een half uur gezeten omdat die mensen ons zou graag wilden helpen, ontzettend lief!

Bedenk nog even dat je niet kunt pinnen in Cuba. Je moet of cash meenemen of met een credit card geld opnemen bij banken! Wil je nog iets weten vraag je het maar!

Fijne reis!!

even een bumb voor dit topic. wat kost een huurauto gemiddeld ?? indicatie per dag/per week.
en hoeveel ben je kwijt voor zeg 100km autorijden?

bijvoorbaat dank voor het delen van de ervaringen

Ik heb de huurauto in Cuba gehuurd, dat kwam ongeveer overeen met wat ik er ook in Nederland voor had moeten betalen als ik hem van te voren gehuurd had. Wat het precies was durf ik niet meer te zeggen, maar loop even langs het reisbureau en je hebt een aardig idee! De kosten voor benzine durf ik je ook echt niet te zeggen. Wij zijn in 3 weken het hele eiland over gereden, van noord naar zuid en van oost naar west. Ik weet echt niet hoeveel ik kwijt was. Maar misschien weet iemand anders dat nog wel!

.Wij willen ook in November naar Cuba alleen hebben wij nog geen datum geprikt.
Maar ik hoop dat iemand ons kan helpen in de voorbereidingen van de reis. Met plaatsen te bezoeken en bus vervoer hoe zit dat.

Esmee

Groetjes

Esmee, ik heb al het een en ander gepost op dit forum. Kijk anders even naar deze berichten en als je nog vragen hebt mag je ze altijd stellen!

Beste Cubaplaza,
Is het oude Visum ook nog steeds geldig ? we gaan in juli 4 weken naar cuba en kan 2 oude visums bekomen.
Voor ik ze koop zou ik willen weten of ze nog bruikbaar zijn zodat ik ze niet overbodig koop hé.
Groeten Glenni.

Is niet meer geldig, lees: Oude toeristenkaart vervalt per 1 januari 2013

1 like

Update: nog geldig tot 1 juli 2013.

1 like

Update: nog geldig tot 1 juli 2013, maar aangezien jullie in juli vertrekken, heb je dus toch de nieuwe versie nodig

1 like

Bedankt Cubaplaza :slight_smile: