Eind april 2 weken Cuba

Hoi allemaal!!!

Wij gaan komende meivakantie vanaf 23 april 13 dagen naar Cuba…
Nu al ontzettend veel zin in, maar nu het grote voorbereiden is begonnen komen er toch een pasr vragen op…

1. Visum: hoe regelen we het visum?? Er is een speciale toeristenkaart nodig, maar wat is de handigste manier om die te bemachtigen?

2. We gaan met openbaar vervoer/ taxi’s. Wat zijn hiervoor goeie tips? Is dit mogelijk? Zo ja? Wat te doen/ niet te doen?
    We vliegen op Havana en willen in ieder geval hier een paar dagen verblijven, naar Vinales, Cienfuegos, Trinidad en Varadero of een andere mooie strandplek…

3. We willen ook heel graag een mooi national park bezoeken… Toch een beetje makkelijk te bereiken.
    En ook willen we heel graag naar een tabakplantage en koffieplantage. Zijn hier tips voor?

Het zijn nogal wat vragen, maar hoop dat jullie ons verder kunnen helpen…

Michael

Het visum haal je op het Cubaanse consulaat te Rotterdam (leuke excursie!) of gewoon aan de balie van TUI op Schiphol (kost je wel extra).

Vervoer regel je zo: Een auto huren op Cuba

Tabak vind je rond Pinar del Rio… leuk uitstapje vanuit Viñales. Echte Cubaanse sigaren kopen doe je zo… :slight_smile:

Op weg naar Pinar kom je lang Las Terrazas… daar ligt een schitterend natuurgebied en als je een beetje je best doet kun je in hutjes op palen slapen naast de waterval.

Dankje!!

Wij willen eigenlijk geen auto huren…
Met openbaar vervoer (de bussen) of taxi’s…
Is dit ook goed te doen?/ iemand ervaring?

Prima te doen… Viazul doet alle plaatsen aan en rijdt over het algemeen redelijk op tijd… taxi’s is een kwestie van onderhandelen!!!

Hoi Michael,

Mooi vooruitzicht! Tegenwoordig is het heel eenvoudig en goedkoop om een Cuba visum online te bestellen. Je betaalt net zo veel als bij het consulaat, maar hoeft niet helemaal naar Rotterdam.

Zoals Mallecon al aangeeft is reizen met het openbaar vervoer heel goed te doen in Cuba. Hier vind je nog wat tips over het reizen met het openbaar vervoer.

Je derde vraag vind ik wat moeilijker te beantwoorden: "We willen ook heel graag een mooi national park bezoeken… Toch een beetje makkelijk te bereiken. "
Dat makkelijk bereiken…dat ligt er natuurlijk aan vanaf waar je van plan bent er naartoe te reizen. De hele provincie Pinar del Rio is wat mij betreft bijna een prachtig park. Zowel de kust streken als het binnenland. Vanuit Viñales kun je e.e.a. prima bezoeken en zoals al gezegd is Las Terrazas ook erg leuk. Ook in het oosten vind je hele mooie parken, o.a. in het Sierra Maestra gebergte. Verder heb je rond de Varkensbaai en tussen Cienfuegos en Trinidad (El Nicho watervallen) mooie en leuke parken. Soms is het handig om van tevoren even te controleren of het park toegankelijk is. Zo zou er bijvoorbeeld bij Laguna de Guanaroca, een reservaat bij Cienfuegos, een wachtpost zijn waar je je moest melden. Uiteindelijk hebben wij deze niet gezien en bleek het reservaat op dat moment niet toegankelijk. Uiteindelijk dus (nog) niet kunnen zien :tssk:

Hopelijk heb je hier wat aan. Als je nog meer vragen hebt…laat het maar weten!

Hallo Michael,

Over de vraagjes voor visum, heb je al goed antwoorden gekregen maar je kan hier nog meer informatie vinden: http://www.cuba4allreizen.nl/visum/

Ik schreef een kort artikel over de vervoer in Cuba. Als je wilt kun je het hier lezen: http://www.cuba4allreizen.nl/vervoer/

Ik adviseer je de Vallei van Viñales bezoeken, een landform gelegen in de provincie Pinar del Rio, westelijke regio van Cuba. Deze Vallei en veel van de omliggende bergen zijn een van de nationale parken van Cuba en verklaarde een World Heritage Site van de Unesco. Informatie over de Vallei in het Engels hier: Viñales Valley - Wikipedia

Bovendien hier in Vinales heb je nog de beste snuiftabak en koffieplantages om te bezoeken. In mijn pagina heb ik ook informatie over wat te doen in Vinales: http://www.cuba4allreizen.nl/pinardelrio_nl/

Voor meer informatie of hulp bij het plannen van je reis naar Cuba aarzel dan niet om contact met mij te nemen, ik ben Cubaanse en ik heb goed kennis van het eiland.
Ik heb ervaring om reizen op maat te organiseren.

Ik vertrouw erop dat dit helpt.

Mvg

Dankjewel voor alle reacties!!!

Het enige dat niet duidelijk is voor ons… Als we besluiten de viazul bussen te pakken, gaan die beide kanten op of maken die maar 1 rondje…
Ik kan bijv wel een bus vinden van Vinales naar Cienfuegos of Trinidad maar niet andersom…

Wij zouden namelijk graag in Havanabeginnen, dan rechtsom een rondje maken ( Cienfuegos , Trinidad etc, dannaar Vinalea en dannaar het strand…
Is dit logisch??

Hallo Michael1988

Viazul heeft verbinding met (bijna)alle steden, maar soms gaan ze direct en soms moet je overstappen.

En dat is precies de reden waarom jij het niet kunt vinden omdat het geen directe verbinding tussen Trinidad of Cienfuegos naar Vinales heeft. Dat betekent dat je eerst een bus moet nemen naar een provincie die direct verbinding met Vinales heeft. Wanneer je een zoekopdracht op viazul.com doet krijgt je een formulier om een agentschap van Viazul te contacteren. Ze kunnen je adviseren welke busjes moet je nemen vanaf Trinidad of Cienfuegos om naar Vinales te gaan.

Ik adviseer je contact met het agentschap van Viazul opnemen, en vragen welke bussen moet jij nemen, ze zullen je zeker helpen.

In Cuba zijn er veel mooie stranden, maar Varadero is een van de mooiste. Als je Varadero wilt bezoeken, dan het beste route zou zijn:

Beginnen in Havana dan Vinales, Cienfuegos, Trinidad, Varadero (strand) en dan terug naar Havana of je kunt ook beginnen in Havana dan Cienfuegos, Trinidad, Varadero, Vinales en terug weer naar Havana.

Heb jij geen voorkeur voor een specifieke strand? Dan misschien zijn andere opties verstandiger.

Groeten

Hoihoi!!!

Super!!
Heb je nog andere strandopties?? [emoji4][emoji4]

Hallo weer,

In Viñales kun je naar “Cayo Levisa” of “Cayo Jutias” gaan, in Havana kun je naar de oostelijke stranden, in Cienfuegos hebt je “Playa Rancho Luna” en in Trinidad is er “Playa Ancon”. Allemaal zijn stranden met witte zand en blauwe water en als je van snorkeling houdt kan je dit sport in sommige van deze stranden nog doen.

Groeten

Hoihoi,

We hebben een soort van definitieve planning…
We beginnen met twee volle dagen in Havana.
Op dag 3 de bus naar Vinales waar we dag 4 en 5 hebben.
Dag 6 de bus naar Cienfuegos waar we dag 7 en het begin van dag 8 hebben. In de avond van dag 8 naar Trinidad waar we dag 9, 10 en 11 hebben (we willen daar luieren op playa ancon). Op dag 11 savonds naar havana. Dag 12 in Havana en savonds terug naar nederland.

Wat zijn jullie meningen??
Mooie planning of dingen die jullie anders zouden doen?

Mooie planning Michael! Alvast veel plezier!

Hoi

Je hebt hard gewerkt aan de voorbereiding van je reis en aan het eind heb je een zeer goede rondreis gebouwd.
Tijd nu voor relax en genieten van de wonderen van het eiland.

Als je terug bent misschien horen we nog een paar leuke ervaringen van jou ;-).

Groeten.

Hallo!

Even nog terugkonen op de Viazulbussen…
Is het raadzaam om deze thuis van te voren te reserveren??
Bij sommige bussen geeft ie op internet aan dat er geen plekken meer zijn namelijk…

Ja dus :-)…

Andere oplossingen: 1 Naar de chauffeur van de bus lopen en zeggen dat je liever aan de mensen die werken betaalt dan aan Raoul… Dan komt er meestal wel een plekje vrij.
2 Er staan bij het Viazul station massa’s taxis (illegaal) die je voor ongeveer dezelfde prijs naar je bestemming brengen… Heb aan de onderhandelingen hierover een heel hoofdstuk gewijd… Verplichte lectuur voor Cuba

Dankjewel!!!

Ik krijg vanuit Trinidad alleen maar volle casas terug in de mail…
Weet iemand nog een fijne accomodatie in Trinidad??

Hallo Michael1988,

Inderdaad Trinidad zit op dit moment erg vol en dat gebeurt niet alleen met Trinidad, dat is overal in Cuba omdat Cuba op dit moment veel reizigers ontvangt.
Echter zijn nog wel een paar casas particulares die beschikbaar kunnen zijn.

Ik stuur je nog een privé bericht.

Groeten.