wij varen 26 januari af met de splendida van MSC.het is onze eerste cruise en hadden graag vernomen hoe het was bij MSC.
wij vertrekken uit Genua.hebben jullie excursies geboekt bij MSC of vooraf via internet of ginder ter plaatse ?
we hebben ook een balkonhut geboekt.hoe gaat het met de dresscode bij MSC.
Wij hebben goede ervaring met MSC. Als jullie met kinderen gaan is deze rederij een goede keus. Er zijn heel veel jonge mensen bij deze rederij. Er zijn heel veel italianen op deze boten die over het algemeen erg luidruchtig zijn en voordringen bij de liften en buffetten. Maar als je je daar niet aan stoort ga je een leuke tijd tegemoet aan boord. De shows zijn fantastisch. Wij spraken mensen die met de HAL hebben gevaren en die vonden de shows van MSC stukken beter. Wij vonden het wel leuk om ons op te doffen bij de formele avonden. Het is niet verplicht want je kan deze avonden ook bij het buffet eten. Het is echt niet nodig om avondkleding aan te schaffen, een mooie feestjurk is voldoende. Ik drink geen alcohol en heb bonnetjes gekocht voor frisdrank voor 'savonds bij het eten. Overdag kun je water, koffie en thee halen bij het buffetrestaurant. Je kunt ook in de havens frisdrank en flessen water halen en mee aan boord nemen. Wij hebben gevaren met de Opera, Orchestra en Magnifica maar een andere route die jij gaat doen. Heel veel plezier. Cruisen is wel verslavend.
Wij hadden ook een balkonhut, ik vind dat fantastisch. Op je balkon kijken hoe de boot aanmeert. Wij hebben goede ervaringen met Opera, Orchestra en Magnifica. Wij hebben mensen gesproken die erg te spreken waren over de Splendia. Wij hebben alleen een excursie geboekt naar Jeruzalem en bij een andere cruise een excursie naar de Noordkaap. Voor de rest hebben wij alles zelf geregeld. De excursies zijn erg duur en wij moesten bij de excursie naar Jeruzalem ook langs een dure winkel, echt zonde van de tijd. Ik vind het altijd feestelijk staan als iedereen zich netjes kleedt. Maar smokings of avondjurken zie je bijna niet. Ik denk dat dit komt omdat de gemiddelde leeftijd op de MSC boten wat lager ligt dan op bijvoorbeeld de HAL. Heel veel plezier.
bedanky voor je snelle reactie,
wij zijn een koppel van rond de 50 jaar en gaan met onze vrienden ook een koppel van die leeftijd.
we gaan voor de mannen een jas en broek meenemen en voor ons enkele kleedjes,ik vind het er wel bijhoren bij een cruise om je 's avonds op te kleden om te gaan eten.
Wat de excursies betrefd hebben we al eens rondgekeken op de site van MSC en die zijn eigenlijk aan de dure kant.
Ik zal nog wat opzoeken op internet en dan zien of we misschien met een bus of taxi kunnen gaan naar wat we willen zien.
we kunnen bijna niet wachten om te vertrekken !
Wij hebben een prachtige reis achter de rug!!
Goed weer gehad,in het begin van onze reis een fris windje maar toch 20°,op het einde 24°,dus mochten we niet klagen.
We hebben 2 x storm gehad op zee,maar dit was s’nachts dus hadden we er geen last van.Enkel de laatste avond hebben we niet veel gegeten omdat we wat zeeziek waren.
Maar we hadden toch een mooi kleurtje van de zon!
Wat de cruise betreft,niets negatief te zeggen.
We zijn ingescheept in civitavecchia,we hebben de reis van de luchthaven naar de inschepingshaven met de trein gedaan,1 x overstappen.dit kostte ons 19 euro per persoon.Dus hadden we al heel wat uitgespaard want per taxi was het 150 euro.
Inchecken duurde wel 1 1/2 uur,want er moest veel volk op de boot.
We waren vroeg in civitavecchia, om 15u waren we reeds aan boord en de boot vertrok om 19u,in het vervolg weten we nu dat dit niet nodig is en hadden we een vlucht later kunnen nemen.
Eenmaal op de boot kon onze reis starten,onze mond viel open wat een luxeboot dit wel was!!
Wat het eten betreft,zowel in het restaurant en in het zelfbuffet niets aan te merken,veel keuze,wat druk maar dit stoort ons niet,zeer lekker en voldoende.
We hadden de 2de zitting en gingen telkens voor het eten naar de shows.
Die telkens weer zeer mooi waren!
Het personeel springt de voeten van onder het lijf om u te bedienen,ook onze kamer werd verscheidene malen per dag gepoetst en voorzien van nieuwe handdoeken.
De excursies had ik allemaal zelf gepland,want die waren inderdaad duur als je die aan boord boekte.
We hadden voldoende tijd om terug aan boord te gaan lunchen en dan terug de stad in te gaan.
We hadden een drankpakket besteld,daardoor konden we drinken waar we zin in hadden.Dit kwam op 322 euro voor 2 personen,wel duur maar daardoor konden we ongegeneerd bestellen waar we zin in hadden.
Aan het zwembad was het wel druk,zeker de dag dat we op zee waren,maar we konden toch steeds een ligbed bemachtigen.
Italianen waren talrijk aan boord,soms met ganse families,en sommigen waren hun manieren vergeten thuis!!
Je ziet het ,ik kan alleen maar goede dingen vertellen van onze cruise!!
Dit is zeker voor herhaling vatbaar,daarom zijn we nu reeds aan het kijken om volgend jaar nog een cruise te doen,waarschijnlijk naar de griekse eilanden.
Heb jij daar ervaring mee?zoja,met welke rederij?
Het lijkt ons het best vanuit venetie te vertrekken en zo via de griekse eilanden te varen.
Toppie.
Fijn dat het fantastisch was, en je hoeft op de heenreis geen vlucht later te nemen.
Wij checken altijd vroeg in, zodat we rustig het schip kunnen ontdekken en in onze handbagage nemen we alvast de zwemspullen mee.
En het klopt wat je zegt, italianen vergeten inderdaad hun manieren.:slywink:
Varen vanuit Venetië is zo verschrikkelijk mooi, het kan nu nog net, ze zijn immers een nieuwe ligplaats aan het bouwen, en is in 2013 klaar.
Je ziet dan helemaal niks meer, nu vaar je nog door de lagune, en zie je het San Marcoplein nog, echt een hele ervaring.
Wij zijn in 2011 met de Costa Fortuna vanuit Venetië gevaren,als je nieuwschierig bent kun je even in mijn fotoalbum kijken.
Van de Griekse Eilanden weten wij niet veel, alleen Santorini en Mykonos en Athene/Pireaus, maar dat is de vaste wal.
Daar ben ik een paar weken geleden geweest met de Celebrity Equinox, heb ik ook een paar foto’s van in een album gezet.
Wat leuk dat jullie het goed gesteld hebben op jullie cruise !
Ik keek al uit naar een reactie van jullie!
wat kan ik me daarbij voorstellen storm op zee,voel je dan echt veel deining?dat is eigenlijk mijn grootste schrik !
Ik denk dat wij ook de excursies zelf gaan regelen,hebben jullie dan een taxi genomen of het openbaar vervoer om verplaatsingen in de havens te doen?
hoeveel dagen duurde jullie cruise? Ik schrik wel van het bedrag dat jullie nog uitgaven voor een forfait aan drank alhoewel we het toch ook gaan doen.
Wij vertrekken vanuit Genua en doen dan volgende havens aan,Marseille,Barcelona,Tunesie,Palermo,civitavecchia en dan terug naar Genua.
Vooral de laatste avond was er veel deining,er waren veel mensen zeeziek.
Dit konden we opmerken tijdens de shows en in de restaurants,er waren veel mensen afwezig.
Maar, raar maar waar,eens je in bed ligt gaat dit over.
Ik had wel mijn voorzorgen genomen en een reispilletje genomen.
Wat de excursies betreft.
Die zijn perfect zelf te regelen en besparen je veel geld.
Met een cityseeingbus zie je de mooiste bezienswaardiheden voor 10 euro pp.
In Tunesie ben je bijna verplicht een taxi te nemen want er is niets te zien in de haven.
Dus,neem een taxi,bespreek een prijs op voorhand en laat je naar de mooiste plekken rijden van La Goulette,Sidi Bou Said is zeer mooi,La Medina en Cartago ook.
Onze cruise duurde 7 dagen waarvan we 1 dag op zee bleven.
Marseille,Palermo deden we niet ,maar je kan veel op het internet vinden daarover.
Eigenlijk vond ik het best leuk alles op voorhand te regelen thuis,het was alsof we er al eens geweest waren door dit op voorhand te regelen.
Wat de drankpaketten betreft:wij vonden het gemakkelijk naar niets te moeten kijken,te drinken waar we zin in hadden ,was het nu een cocktail een wisky of een ijsje ,het was inbegrepen in de prijs van je drankpakket.Als je geen drankpakket neemt,dan komt het ook duur uit per consumptie en daarmoet je nog eens 15% op betalen.
Als je nog vragen hebt,stel ze maar gerust!
Groetjes
Marika.
Als je nog
ja,wat dat drankenpakket betrefd gaan we dat zeker ook doen want ik denk dt het alsnog goedkoper uitkomt .
Ik had ook nog een vraagje wat betrefd het dagje op zee,Is er daar voldoende te doen want wij gaan in januari en ik denk dat het dan toch wat te koud zal zijn om aan het zwembad te liggen?
Zijn jullie ook naar de avond van de kapitein (of hoe noemt het ook )geweest ? en is de kledij daar informeel ? ik bedoel in gala ? lang of kort ?
Of kan je ook gewoon gekleed deel nemen aan zo’n avond ?
alvast vriendelijk bedankt voor uw vlugge antwoord.
Wij zijn net vier weken terug van de MSC Divina de balkonhut krijg je geen spijt van.Wij zijn al vier keer op een cruise mee geweest.En hebben al weer geboekt voor de vijfde cruise .In Mei met de MSC Magnifica weer balkon hut.
Excursies moet je ter plekken bekijken.Soms komt de boot in de haven van een plaats en kun je met de shuttle bus die er ook altijd klaar staat wat meestel ongeveer 10 euro kost .Of kun je er te voet naar het plaatsje .Dit kun je al uit zoeken op de site van MSC onder excursie,s.Aan boord krijg je elke avond een krantje met informatie ,en dan kun je nog beslissen wat en waar je naar toe wilt.
Wat ik je aan zou raden is nu al bij MSC of je reisbureau je dranken pakket te bestellen.Aan boord komt er 15 % bij.
Het pakket allegrissimo 23 euro p.p per dag is echt een aanrader .Want de drankjes zijn aan boord niet goedkoop…
Wat de dresscode betreft.Iedereen draagt uiteindelijk wat hij zelf prefereert.
Op de gala avond is iedereen feestelijk gekleed.Wil je man geen stropdas of kostuum is dat uiteraard gewoon mogelijk.Netjes is netjes.
Wens je een geweldige ervaring en vakantie.
Groetjes Lelany
Ik heb dit drankenpakket op voorhand geboekt via de site van MSC.Gewoon uw bevestiging uitprinten en afgeven bij het inchecken.
Wat ik ook aanraad is een paar dagen voor vertrek online in checken,hoe kan je ook terugvinden op de site va MSC.ook bevestiging uitprinten en afgeven bij het inchecken.
Iedere avond krijg je een programma van de volgende dag,zo kan je zien wat er allemaal te doen is aan boord als je op zee bent.
Wij zijn uiteraard ook naar de avond van de kapitein geweest,lekker op de foto met de kapitein en de voorstelling van gans de entourage van het schip bijwonen,en natuurlijk ook de shows die altijd prachtig zijn.
Als je gewoon netjes gekleed gaat zoals je zou doen als je thuis naar een feest gaat is dit goed genoeg.Mijn man houdt niet van een das en heeft er geen aan gedaan.Ik had een kleedje aan ,kort en mijn man een hemd met gekleedde broek.
Je mag natuurlijk in het lang gekleed gaan,watveel mensen deden,maar dit hoefd niet ,je zal niet geweigerd worden .
In de winter is het zwembad overdekt, meestal hebben ze een dak dat open en dicht kan.
De schepen die geen overdekt zwembad hebben, varen in de winter in een warmer klimaat, dus niet op de middelandse Zee.
hier ben ik nogmaals.
Onze cruise is intussen al enkele weken achter de rug en het was super van begin tot einde !
het schip,het weer,de excursies,het eten alles is ons bevallen en zeker voor herhaling vatbaar !
Het weer was veel beter dan ze voorspeld hadden ,we hebben zelfs in badpak op de zonnedekken kunnen genieten van de zon op de zeedag en dat eind januari !
onze balkonkajuit was ook prima en we zouden zeker de volgende keer terug een balkonkajuit nemen !
wij zien in ieder geval al uit naar een volgende cruise !
Dank je voor de informatie.Fijn dat alles zo Super was ,en het geluk van het mooie weer.Op naar de volgende keer.Wij moeten nog even wachten tot 30 MeiGroetjes Lelany.
Hoi Marika, fijn te horen dat jullie cruise super was.
Kun je me misschien nog wat tips geven over de volgende aanleghavens die jullie deden : Genua, Messina en Barcelona. Dit zijn namelijk plaatsen waar wij ook aanmeren. Kun je goed te voet naar het centrum en wat vonden jullie de moeite om te doen. Ik vroeg me ook af of het haalbaar is om bijvoorbeeld 's middag terug naar de boot te gaan om te eten en dan opnieuw de stad in te vertrekken.
Wij hebben de 2e shift genomen om 's avonds te eten. Heb je een idee wanneer deze start en of je dan ook de schows kan bekijken.
Veel vragen hé, maar ja we zijn nog nooit op cruise geweest dus alles is nieuw voor ons.
Alvast bedankt.
Groetjes.