Ja, geen enkel probleem. Bangkok is mijns inziens veiliger dan Amsterdam.
De metro wordt goed bewaakt, er staan bijv. altijd agenten die erover waken dat je niet over de instaplijn gaat, als je nog niet kunt instappen.
Ook in de wijken waar de toeristen slapen gebeurt weinig.
Het enige waarvoor je moet uitkijken zijn rip-offs, dus taxi’s of tuktuks die veel te veel geld vragen, of keurig geklede Thaise mensen die je aanspreken en die je willen meenemen (wat pas later blijkt) naar een winkel.
Neem dus een taxi met meter, en vraag of die aangaat, zo niet, dan meteen weer uitstappen. Spreek van tevoren een prijs af met je tuktuk.
Zoals Hans al aangeeft hoef je je over criminaliteit geen zorgen te maken. Ik heb me in Bangkok, of in welke plaats in Thailand dan ook, 's avonds of 's nachts nog NOOIT onveilig gevoeld, dit i.t.t. Amsterdam waar ik me toch wel eens ongemakkelijk heb gevoeld in de latere uurtjes.
Uiteraard komt kleine criminaliteit ook in Bangkok wel voor, maar de kans dat je hier mee te maken krijgt, is heel erg klein.
Metrostations zijn goed verlicht en zien er niet zo duister uit als bij ons in Amsterdam.
Je kunt als toerist rustig 's avonds laat over straat lopen zonder beroofd of lastig gevallen te worden.Wel is er vrij veel oplichterij waar de toerist regelmatig de dupe van kan zijn,spreek dan hier van bijvoorbeeld over Taxi’s of Tuk Tuk chauffeurs.
Dat is ook onze ervaring. de taxi’s en tuktuks’s in Thailand (en vooral in Bangkok) zijn een ramp. Er zijn veel taxi’s die wel een meter hebben, maar deze niet aanzetten en je aan het einde van de rit veel te veel vragen. Als ze de meter niet aan willen zetten, ga niet eens in discussie, maar direct uitstappen. Meestal moesten we wel een of twee taxi’s zo laten gaan voordat we een goede hadden.
Het openbaar vervoer daarentegen is prima geregeld. Bussen en treinen prima. Later hadden we een hotel in de buurt van een opstapplaats van de watertaxi. Dat is een aanrader. Elke paar minuten komt er wel een langs, is heel goedkoop en je komt gemakkelijk op de belangrijkste plaatsen.
Wil je verder reizen, dan zijn de verschillende minibusjes ook een aanrader. Ook niet duur.
Net als wat andere al zeggen in de grote steden in NL voel ik me meer en vele malen vaker onveilig als in BKK. Wat de taxi’s en tuk tuks betreft gewoon je gezond verstand gebruiken.
Misschien wat tegen je verwachtingen in maar de criminaliteit in Bangkok heb ik ervaren als erg laag. Ik.voel me in een willekeurige Nederlandse stad snachts minder op mijn gemak dan ik me in Bangkok voelde
Meetuh mee kap ? (of Meetuh mee kaa als je een vrouw bent)
Dit betekent: Meter alsjeblieft ?
Meteen heeft de man in kwestie door dat je niet voor het eerst (of wel, maar dat weet hij niet…) in Thailand bent, aangezien je hem aanspreekt in het Thais. Hij denkt: Oww, dit is dus een klant waarop ik de trucs niet kan toepassen.
En zoals al gezegd, weigert hij de meter aan te zetten, resoluut uitstappen.
Ik moet erbij zeggen, ik geef altijd wel een fooi die bij een westerling past, bijv. 63 rond ik af naar 70. Maar ik heb dat wat Gejo zegt dus nog niet meegemaakt.
Om de zin vragend te maken zal je ‘mai’ nog moeten toevoegen dus ‘mee meetuh mai khrap ?’, vrij vertaald ‘heb je een meter’ ?
Nog beter (beleefder) is om te vragen: ‘poet meetuh dai mai khrap ?’ -> ‘kan je de meter aanzetten ?’
Als je als antwoord krijgt ‘mai dai khrap’, dan uitstappen en de volgende taxi nemen, zegt hij ‘dai khrap’, dan zal hij de meter aanzetten en kan je blijven zitten.
Slechts 1 op de zoveel taxi’s die ik aan houd, wil de meter niet aanzetten, maar een prijs afspreken. De overgrote meerderheid zet zonder iets te zeggen automatisch de meter aan.
:chin:ja,het is wel veilig maar gebruik je verstand als je in de avond/nacht alleen op pad gaat ga niet met dure dingen te koop lopen ga niet te veel de kleine straatjes in en bemoei je niet met andermans(thaise) zaken en zorg dat je van drugs afblijft.
groetjes Fransjes
ps wel genieten in het mooie Thailand
Nu we het toch over veiligheid hebben,wat is er in hemelsnaam aan de hand op Phuket??
Als ik de media (thaivisa,bangkokpost etc) moet geloven dan is het daar echt een behoorlijk puinhoop aan het worden (of het komt nu nog meer als anders in het nieuws).
Het bekende probleem van de jetski lijkt nu kinderspel als ik alles moet geloven.
Ik lees bv Thaivisa al heel lang maar het regent daar nu verhalen over nare dingen overvallen,moorden,in elkaar geslagen farang etc… Ik heb er zelf geen last van maar kom dan ook nooit op Phuket.
Paar dagen terug een Australische dame doodgestoken door 2 gasten op een motorbike die haar tas wilden stelen… De dame was hier met een groep Australische reisagenten om rond te kijken. Deze reisagenten zullen Thailand nu wel niet gaan promoten…
Ook deze week 2 Canadese zusjes dood aangetroffen in hun hotelkamer op Koh Phi Phi. Doodsoorzaak is nog niet bekend. Er wordt gesuggereerd dat de zusjes wellicht een gifitig deel van de blowfish hebben gegeten, maar men is nu ook op zoek naar 2 Portugese toeristen die de bewuste avond met de dames op pad zijn geweest…
Dit bedoelde ik inderdaad en vandaag weer een Australische man in elkaar geslagen terwijl de politie zegt brommer ongeluk… Geen goede reclame voor Phuket (en als je pech hebt voor Thailand in zijn algemeen)
Typisch Thais…als er weer eens een buitenlander van 10 hoog naar beneden is gedonderd in Pattaya is het altijd zelfmoord… Lekker makkelijk, hoeven ze verder niks te onderzoeken en zijn ze klaar…
Heel jammer maar helaas waar Dave. In het geval van de zusjes en de Australische man hebben ze het echter geprobeerd maar is het mislukt en nu moeten ze het wel onderzoeken.
Ivm het taxi-en-meter verhaal heb ik iig gemerkt: hoe meer zelfvertrouwen je uitstraalt, hoe minder problemen. En idd kordaat zeggen: meter on, please. Of nog beter: ‘you forgot your meter’ met een glimlachje erbij. Op die manier voelt de chauffeur zich niet beledigd. Elementaire zaak in onderhandelingen met Thai…
Het doet me denken toen ze in mijn hotelkamer met mijn zuurverdiende bathjes op de loop waren.
Ze gingen het ook ff onderzoeken “de thaise politie” er gebeurde juist niets toen.(of ik zou met 2000bath voor de pinnen komen,dan zouden ze in actie schieten)