Court

(origineel bericht op be-more.nl)

Court

Vijf rechtszaken staan er vandaag (woensdag 27 maart) op het programma. Twee in de ene rechtbank en drie in de ander. Ik besluit om mee te gaan naar de laatste rechtbank. Hup, de nette blouse aan en bij de rest in de auto springen.
De eerste rechtszaak gaat over een man die zijn dochter misbruikt heeft. Zij is zwanger geworden. Haar kindje heeft hij vervolgens ook weer misbruikt. Bij binnenkomst horen we al dat de zaak is uitgesteld. Reden: er is geen vervoer geregeld voor de slachtoffers die vandaag zouden getuigen.
Het is al de tweede keer dat dit gebeurd. Wanneer één van onze stafleden met de oudste dochter van de man belt, is ze helemaal overstuur dat het weer niet doorgaat. Heel sneu…
Helaas worden rechtszaken hier heel vaak uitgesteld. Dan is de getuige er weer niet, dan missen er weer papieren. Afgelopen donderdag hebben we drie zaken uitgesteld zien worden binnen een kwartier.
Nu de eerste rechtszaak is uitgesteld, gaan we maar bij de tweede zaak naar binnen. De rechtszaal bestaat uit houten bankjes en je moet af en toe goed je best doen om de mensen te verstaan, omdat ze vrij zacht praten.
Ze zijn al bezig met de getuigenis van een social worker, dus we gaan maar snel zitten. Het is goed mogelijk dat ik momenteel naast een verdachte van een andere zaak ben gaan zitten. Zo gaat het hier namelijk. Wanneer de ene verdachte nog een getuigenis hoort, zit de andere verdachte + familie ook al in de zaal, omdat die zaak hier meteen op volgt.
Deze tweede rechtszaak is ook een aparte. Hier zijn de rollen namelijk een keer omgekeerd. Een vrouw heeft een jongetje misbruikt. Na de getuigenis van de social worker eist de prosecutor uiteindelijk 10 jaar of meer tegen de vrouw.
In de lunchpauze spreken we met de prosecutor, die verteld dat het voor de rechtbank ook de eerste keer is dat ze een vrouwelijke verdachte hebben.

Na een lekker rice & curry gaan we weer terug naar de rechtszaal. De derde zaak gaat nu voor, waarin een dokter getuigt van haar onderzoek bij het slachtoffer. De vragen van de advocaten gaan tot in details over wat er nu voor voorwerp in het kind gestopt is. Ze gaan er zelfs zo lang mee door dat het lijkt alsof ze twijfelen aan de deskundigheid van de arts. Ik ben blij als dit gedeelte klaar is en de arts volgens mij ook.
Nu is het tijd om van verdachten te wisselen en weer door te gaan met zaak twee. Tijd voor de uitspraak. Die is als volgt: de vrouw mag 5 jaar de gevangenis in. Dit lijkt in de verste verte niet op de 10 jaar of meer die geëist is. Reden hiervoor is het gebrek aan bewijsmateriaal. Omdat het nu een jongen is die is misbruikt en het niet zoveel voorkomt, is het moeilijker om bewijsmateriaal te verzamelen. Zeggen ze…
En zo zijn we de hele dag in de rechtbank geweest, maar was het niet één van de beste dagen qua resultaat. Ach, er zijn nog genoeg dagen in de rechtbank te gaan.
<strong>
</strong>
<strong>
Feitjes:</strong>
-Momenteel genieten we van ons Paasweekend. Pasen is hier heel belangrijk en daarom kregen we voor het weekend een tas vol paaseieren in alle soorten en maten. Voor als we kinderen zouden krijgen dit weekend. Die zijn er alleen niet, dus ik kan inmiddels geen paaseieren meer zien…

• Vorige week hebben we de videotheek ontdekt. Omdat het hier vroeg donker is en we dan niet meer op pad kunnen vanwege de veiligheid kijken we vaak een film. Voor nog geen euro huur je een film en je mag zelf weten wanneer je hem weer terug brengt. Heerlijk die mentaliteit.
    -Ik mis mijn fietsje al wel. Alles gaat hier per auto en met al die zoetigheid die hier wordt gegeten, voel je je ook niet fitter. We mogen blij zijn dat Nederland zo’n veilig land is waar je kunt gaan en staan waar je maar wilt!

(origineel bericht op be-more.nl)