ik hoef nu niet meer te vertellen dat ik vanaf juni in Turkije te vinden ben -als entertainer bij een hotel-, maar ik ben nu toch op een vraagje gestuit.
Ik heb gebeld met een Nederlands meisje dat nu anderhalf jaar bij een Hotel in Alanya werkt en heb gewoon tips etc. gevraagd en zij gaf als belangrijkste tip: Onderteken níet een contract.
en Zorg dat je een ‘proeftijd’ regelt.
Nou snap ik dat laatste heel erg goed, want je komt toch in een onbekende omgeving en met onbekende mensen. Mocht het je dan allemaal niet liggen, dan kan je na die proeftijd in ieder geval weg zonder verplichtingen.
Toch snap ik dat “onderteken niet een contract” niet. Dat is toch juist handig, als je dus een proeftijd hebt…?
Hallo Marretje,
Als je een contract opmaakt in turkije tussen een werkgever en werknemer moet je dit wel wettelijk laten opmaken bij een notaris.
Teken geen contract, mooi gezegd, maar…wat als je werkgever je na een maand zonder loon aan de deur zet.
Laat een contract opmaken bij notaris, zal de werkgever al niet graag hebben, want ze zullen hem vragen je een werkvergunning te geven. en onderlinge contracten zonder notaris zijn niet rechtsgeldig in turkije als het tussen een geschil tussen U en je werkgever gaat. Teken zeker nooit een contract in een taal die je niet kent, vraag er een beedigd tolk bij. kost wel wat euros maar dan word het tenminste eerlijk vertaald.
Je maakt een contract op met alles erin wat je zelf eist en wat de werkgever van je eist. Ook vermeld in dit contract dat indien je op een proefperiode werkt die ook betaald wil krijgen, vermeld het bedrag ,dus je loon, je verlofdagen, je werkuren enz… anders komen hier velen hun beloftes niet na . Laat er ook een clausule in plaatsen dat je zelf ook je werk kan opzeggen . Zet er een opzegtermijn in.
Maar ik vrees dat geen werkgever je een oficieel contract laat tekenen. Ze zijn zelf veel te bang . En een gewoon standaard contract die niet bij notaris getekend is ,is gewoon niet geldig.
Daarom vraag ik me af waarom ze je bang maken en zeggen teken geen contract. Welk contract ?
Werken is hier wettelijk niet toegelaten,daarom bescherm je zelf dat je toch geen gans seizoen gratis werkt. En laat je door niemand bang maken.
Groetjes uit Turkije,
Franka
Ik heb dus wel een contract, maar dan een stagecontract. Daarbij heb ik ook een visum voor stage. Als ik het land binnenkom moet ik me binnen een maand melden bij de lokale politie. Heeft iemand daar ervaring mee?
(Het is een iets ander vraagje dan waar dit topic over gaat, maar ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft.)
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ze je zeggen dat je moet aanmelden bij de plaatselijke politie, zal volgens mij wel de vreemdelingenpolitie zijn zal dit wel in orde zijn. Heb je dit contract mischien via school of nederland zelf. Daarom een wettelijk contract is altijd veilig.
Groetjes
Franka
Originally posted by franka6@09-04-2005, 11:52:10
** Ik heb er geen ervaring mee, maar als ze je zeggen dat je moet aanmelden bij de plaatselijke politie, zal volgens mij wel de vreemdelingenpolitie zijn zal dit wel in orde zijn. Heb je dit contract mischien via school of nederland zelf. Daarom een wettelijk contract is altijd veilig.
Groetjes
Franka **
Het contract is van school, ondertekend door het bedrijf in Turkije. Het visum heb ik hier in Nederland verkregen op de Turkse ambassade.
Het zit voor de rest allemaal wel goed, was alleen benieuwd hoe het precies in z’n werk gaat bij de politie. Misschien zijn daar nog dingen waar je op moet letten o.i.d. Maar goed, ik kom er vanzelf achter waarschijnlijk ;).
ik denk net zoals jij; als alles toch gewoon goed in het contract vermeldt staat, dan is het toch oke, en inderdaad, als je geen contract hebt, kan je zo weer weggestuurd worden. Niet mijn plan!
Ik krijg als het goed is, gewoon een contract van die manager thuis gestuurd en ik zal dan eens goed moeten kijken wat er in staat. Ik teken sowieso niets zomaar.
Als je dit contract thuis krijgt, lees het zorgvuldig en maak er ook een nota op met je wensen en eisen. Je kan het altijd eens in eigen land door iemand die op de hoogte is van wetgeving laten lezen ,ook die kan je aanvullende raad geven. Al zijn de wetten bij ons niet zoals hier, een goede raad kan nooit kwaad.
Groetjes,
Franka
Voor alle duidelijkheid;kontrakten hier opgesteld zonder notariele verbinding zijn rechtsgeldig niets waard.
Met notariele bekrachtiging is het ook niets waard;je hebt immers geen werkvergunning.
Het aanvragen van een werkvergunning kost hier een hoop tijd en geld;je moet kunnen aantonen dat je meerwaarde bent voor het land,tevens moet je in het bezit zijn van verblijfsvergunning.
Franka heeft in grote lijnen gelijk,de praktijk valt anders uit…
Ik heb nu dus mijn contract ontvangen, maar het is helemaal in het Turks! Daar kan ik niet zoveel mee, dus moet ik het laten vertalen. Ik ben heel benieuwd wat er allemaal instaat. De woorden die ik eruit kon halen (kopjes) waren (denk ik) proeftijd, salaris en “werkperiode”.
Beste Maretje,
Hans heeft echt gelijk hoor, ik heb je ook persoonlijk geantwoord. Teken niets dat je niet verstaat en dit contract zal nooit geldig zijn. Denk goed na voor je een aantekening zet.
Lees ook mijn antwoord die ik je stuurde,
groetjes van iemand die het goed met je voor heeft,
franka
beiden heel erg bedankt. Ik ga vandaag de Turkse ambassade bellen voor info en ook een vrouw die oorspronkelijk uit Turkije komt, die me graag wil helpen. Hopelijk kom ik daar weer een stukje mee verder, want ik teken inderdaad niets, zolang ik niet precies weet wat erin staat…
Hallo Maretje,
Heb tot op heden nog niets ontvangen. Ben wel voor 8 dagen in side voor het ogenblik maar kijk tot elke dag mijn mails na s’avonds. Ben pas een uur aangekomen.
ik hoop dar je er wijs uit raakt.
Groetjes uit het warme Side,
ik heb ondertussen al gemaild en wacht op antwoord:)
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede tolk… Een meisje bij mij op school zei dat ze het kon doen, maar ze was daarna ziek. Dat is jammer… Nog ff afwachten, ik haal het nooit allemaal, volgens mij;)