In een ander topic kwam ik een interesante theorie over communicatiestijl tegen
Anders dan bij westerlingen, is directe en open communicatie niet de (meest gangbare) norm in Kenia. Kenianen zullen vaak in eerste instantie proberen te zeggen wat hun gesprekspartner wil horen, zodat de boodschap later wordt geleverd op een gevoelige manier. Kenianen leggen de nadruk op het op gezichtsbehoud en respect tussen de gesprekpartners. Ze verwachten dat collega’s en superieuren eerst naar hun familie informeren, voor aanvang van een zakelijke discussie.
Nu zijn niet alle Kenianen gelijk … stammen en personen zijn verschillend, toch is voor mij zeer herkenbaar. Vaak hoor ik Kenianen langere tijd met elkaar telefoneren, voordat iemand vraagt:
Huyu ni nani? - Met wie spreek ik eigenlijk??
Tijdens een gesprek over een gevoelig onderwerp, kan het zomaar voor komen dat er tegenstrijdigheden vermeld worden, waardoor de mzungu (westerling) juist het vertrouwen kwijt raakt. Wat er gebeurt is dat de Keniaan, iedere reactie afwachtend hoe er gereageert zal worden, langzaam maar zeker to the point komt. Verlies je daarbij merkbaar je geduld of wijs je op de tegenstrijdigheid, dan kan de Keniaan het vertrouwen in de mzungu verliezen.
Communicatie is een tijdrovende bezigheid in Kenia, hoe langer je elkaar kent, hoe makkelijker het gaat … hoewel er weinig aandacht wordt besteed aan afscheid nemen … doe er je voordeel mee ![]()