Een oude man vroeg mij vandaag waarom westerlingen de Masai stam zo interessant vinden, hij snapt er niets van.
Hij zegt: vroeger moesten we allemaal de regels en gewoonten van de Britten volgen.
Dat deden we braaf, we moesten wel want de Britten vonden onze cultuur onbeschaafd.
We moesten Engels spreken, naar school en andere kleding dragen.
De Masai (en Samburu) doen dat heden nog steeds niet, dat zijn dus onbeschaafde mensen
(volgens veel moderne Kenianen).
Toch willen alle westerse toeristen de Masai zien dansen heb ik gehoord, maar waarom?
Tja, waarom eigenlijk, het antwoord had ik even niet…
Wat Kenianen niet van Nederlanders begrijpen:
Nederlanders klitten samen.
Ze reizen 7000 kilometer om met elkaar het weer in Nederland te bespreken.
Hmm, Probeer het woord “gezellig” maar eens te vertalen aan een Keniaan….
Wat ik van Kenianen niet begrijp:
Je komt ze tegen of gaat op bezoek en het begroeten heeft geen eind.
Na twee uren zeggen ze voor de zestiende keer karibu (welkom)
Bij het afscheid nemen draait men zich om met een korte kreet: aaia, ze lopen weg en kijken niet meer om.
Geen hand, zelden tot ziens, of een praatje over het volgende bezoek (en zelfs geen praatje over het weer:teeth:).
Kenyans aan de kust zijn anders dan Kenyans in het binnenland waar haast geen toeristen komen.
Veel van de Kenyanen aan de kust zijn daar zelf ‘toerist’…
Klitten alles Nederlanders samen ? Hmmm.
Deze keer ben ik het niet met je eens. Onze Kamba’s in Machakos zeggen wel degelijk tutaonane badaye ( ik zie je later) en sommigen pinken zelfs een traantje weg als we weer afscheid nemen.
Nog 19 nachtjes slapen en ik mag weer naar huis. cheer
YES, bedankt Mwende, dat is precies de reactie waar ik op had gehoopt.
Het klopt wat je schrijft, de ene Keniaan is de andere niet, er zijn verschillen tussen stammen, streken, maar vooral: PERSONEN.
Verschillen die ik misschien vreemd vind, en jij niet, omdat wij ook duidelijk verschillende personen zijn.
Zou dat bij die Russen ook zo zijn??
Je hebt er erg veel zin in he, om naar Kenia te komen, ga je deze keer wel terug?
Dank je Kenya, je opent ons steeds weer onze ogen door te laten zien dat je in elke cultuur, land of gemeenschap verschillende mensen hebt. Dat je mensen niet in een hokje kunt plaatsen omdat ze een andere kleur, taal of gewoonte hebben. Ik ben daar zelf ook altijd erg fel op als anderen mensen over een kam scheren. Je hebt het inderdaad over personen, ongeacht kleur, religie, taal etc. Met hun eigen identiteit, karakter, mentaliteit. Thanks.