In mijn vorige reactie op een Thailand post (link) ging ik in op mijn komende reis die aanvangt op 15 juli 2014. Nu het nog maar drie weken duurt neemt de voorpret behoorlijk toe en ben ik benieuwd of de combinatie van Thailand, Myanmar en Cambodja haalbaar is 4,5 weken.
Ik heb grofweg de volgende (indicatieve) planning opgenomen:
NB: in dit overzicht vlieg ik tussen Chiang Mai en Siam Reap, evenals tussen Phnom Penh en Puketh
Wat ik deze vakantie in ieder geval wil realiseren zijn (twee?) hikes/trekkings. Ik heb gelezen dat in de buurt van Chiang Mai goeie mogelijkheden zijn. Hebben jullie nog suggesties in Cambodja?
Het aandoen van Myanmar lijkt me wel te gek (over land, grensovergang Mae Sai - Tachileik) en als de planning te krap is, ben ik bereid om het zuiden van Thailand te skippen.
Omdat ik alleen reis wil ik vooral via goede hostels andere backpackers ontmoeten en daarmee op stap gaan (van tempels bezoeken tot een potje bier drinken). Maar voor wat langere tijd in m’n eentje rondtoeven is ook geen probleem.
Hoe staan jullie tegenover de planning en hebben jullie nog suggesties voor plaatsen/activeiten hierin?
Budget is eigenlijk niet echt een issue, maar ik vind ik het altijd een uitdaging om tegen een laag tarief, schappelijke accomodaties te vinden (ik vertel nog met veel plezier over mijn semi-nare ervaringen in India…)
Ik zou Myanmar niet opnemen in je planning. Voor de hoogtepunten heb je al 2,5 week nodig, bij voorkeur meer.
De rest van het schema is te doen, maar is ook vrij krap qua planning. Twee dagen Siem Reap/ Angkor Wat is voldoende voor de hoofdtempels, maar juist de meer afgelegen tempels zijn bijzonder omdat er minder mensen zijn.
Wat trekking betreft: in Chieng Mai zijn veel mogelijkheden. Ik zou voor een trekking van 3 dagen gaan. Ook Chieng Rai en Pai zijn opties.
Rondom Kanchanaburi zijn ook wel trekking te boeken.
Wat betreft de eilanden in het zuiden: het regenseizoen zit er aan te komen. Don’ts en Do’s op de eilanden in die tijd zul je zo wel van iemand anders horen, ik heb er geen ervaring mee.
De eilanden zijn goed te doen, ik zou de weerberichten in de gaten houden als je in de buurt bent. Vaak is het OF mooi weer aan de oostkant bij ko tao, pagnan en samui OF aan de kant Vd andamanzee (phi phi)… Ik ben er in juli en augustus geweest en stralende zon gehad.
Veel plezier!
Ik vind het ook veel in 4,5 week tijd. Mocht je toch naar Myanmar gaan, (wij waren er in april 3 weken) doe dan een trekking vanaf het Inle meer naar Kalaw, in 3 dagen. Bij het Inle meer zaten wij in Nyaungshwe bij een parel van een hotel, schoon, heerlijk zwembad, voor weinig. Echt een aanrader. Niet via de bekende kanalen te boeken, alleen rechtstreeks. Laat maar weten als je meer info wilt. In Kalaw zie je heel veel mensen die trekkings doen. In Mandalay zijn wij 3 dagen achterop een scooter mee geweest naar de minder toeristische plekken, kan ik je zeker aanraden. Wel steeds terug in ons hotel hoor. Laat maar horen als je meer wilt weten. Het is raadzaam in Myanmar tijdig je accomod te regelen.
Succes!