Route advies gevraagd Thailand-Cambodja met 3 kids in juli 2014 - 3 weken

Hallo,

Wij zijn een gezin met 3 tieners (14,12,11) en plannen deze zomer een rondreis naar Thailand en Cambodja. Graag jullie advies over onze route.

Voorlopig is dit het schema:

DAG 1 : aankomst Bangkok (19u)
DAG 2 : BANGKOK
DAG 3: BANGKOK
DAG 4: BANGKOK - SIEM REAP (vlucht)
DAG 5: SIEM REAP (bezoek Angkor Wat)
DAG 6: SIEM REAP (Tonle Sap meer)
DAG 7: vlucht SIEM REAP - BANGKOK + transfer naar KANCHANABURI
DAG 8: KANCHANABURI
DAG 9: KANCHANABURI
DAG 10: KANCHANABURI
DAG 11: KANCHANABURI - AYUTHAYA
DAG 12: AYUTHAYA - KHAO YAI NP - AYUTHAYA
DAG 13: AYUTHAYA
DAG 14: AYUTHAYA - CHIANG MAI
DAG 15: CHIANG MAI
DAG 16: CHIANG MAI
DAG 17: CHIANG MAI - KO SAMUI (of KO PHA-NGAN of KO TAO) (binnenlandse vlucht)
DAG 18: KO SAMUI
DAG 19: KO SAMUI
DAG 20: vlucht KO SAMUI - BANGKOK
DAG 21: BANGKOK - DUSSELDORF

We hebben nog een hoop vragen bij dit schema.

• Is een bezoek aan Bangkok aan te raden gezien de huidige protesten (juli is nog ver weg natuurlijk) + wat is eventueel een alternatief in de buurt om de eerste 2 dagen door te brengen
  • Is een bezoek van 2 dagen aan Siem Reap voldoende of blijven we daar beter wat langer en laten we het noorden - Chiang Mai - vallen
  • Is een bezoek aan Khao Sok NP aan te bevelen in het regenseizoen? Eventueel willen we hier nog langs voor we Ko Samui bezoeken ( en dan Chiang Mai laten vallen)

Alle tips en advies zijn welkom!

Hee Lithola,

Reizen in Th. en Camb. is onvergelijkbaar met reizen in NL. Je zult zien dat je na vijf bestemmingen een beetje “reismoe” bent.

Maak gebruik van de grootte van je gezelschap: Je kunt een minibus charteren van A naar B , dat is snel, en hoeft niet zoveel te kosten.
Vooral op de korte afstanden werkt dit super.

Kanchanburi heb je goed aangepakt, de omgeving is supermooi, de stad zelf niet zo.

Hans.

Lastig dilemma. Wij zijn met onze (toen nog) tieners in Chiang Mai geweest en vonden dat toen allemaal geweldig!
2 jaar geleden zijn we zonder kinderen 2 dagen naar Angkor Wat geweest en toen hadden we allebei het idee dat dit toen ook wel leuk had geweest met de kinderen. Hoewel je je wel kunt afvragen of die zich niet gaan vervelen bij een meerdaagse tour!?

Als je al wat moet gaan schrappen zou ik dat zeker niet in CM doen maar in Ayuthaya.

Eindigen op het strand is altijd goed :wink:

In Siem Reap zouden we 1 dag willen besteden aan de tempels, 1 dag in de buurt van het Tonle Sap meer en dan eventueel nog 1 dag fietsen in de omgeving en een beetje relaxen.

Ayuthaya staat er vooral bij omdat we graag het natuurpark Kao Yai zouden bezoeken. Dat kunnen we dan misschien beter vervangen door Kao Sok National Park in het zuiden?

Iemand ervaring met het Hin Tok River Camp in Kanchanaburi?

Alvast bedankt voor al jullie tips!

Welke uitstappen hebben jullie gemaakt in Chiang Mai met jullie tieners?

Vorige zomer hebben we een rondreis van 3 weken gemaakt in het zuidwesten van de USA. Onze kids vonden die verschillende bestemmingen net leuk. De tip over het charteren van een minibus gaan we zeker onthouden!

Hee Lithola,

In de hoofdstraat van Kanchanaburi zitten verschillende reisbureautjes.
Bij allemaal staat er een overnachting (incl. transport heen en terug) op een raft in de jungle op het programma.
Ik overnachtte in Sai Yok NP. De Kwai rivier is daar (in plaats van een langzaam kabbelende rivier in K’buri-stad) een wilde, woeste rivier met hier en daar een (ongevaarlijke) draaikolk. Je kunt je eventueel een stukje mee laten voeren met een zwemband om.
De natuur is schitterend, vooral bij het ontwaken.
Ga dus vroeg slapen, aan de andere kant, je zult wel moeten, want van een nachtleven is geen sprake.

Ik neem ook aan dat Earawan op het programma staat ?

Hans.

Ja, hoor. Erawan staat zeker op het programma, net als Sai Yok NP.

Ik dacht voor Kanchanaburi aan 2 overnachtingen in Hin Tok River Camp (is dat niet in of vlakbij Sai Yok NP?) en 2 overnachtingen bij Oriental Kwai Resort.

Even diep graven in mijn geheugen… Uitstapjes die ik mij herinner in CM waren;

-de nachttrein er naar toe, zeker een aanrader. (2e klasse met airco)
-Doi Suthep
-olifanten trek
-monkey school
-orchideeen tuin, paraplu’s maken en beschilderen. vlinder tuin
-botanische tuin/waterval
-…

Hee Lithola,

Je schrijft: Ik dacht voor Kanchanaburi aan 2 overnachtingen in Hin Tok River Camp (is dat niet in of vlakbij Sai Yok NP?)
Google maps is in zo’n geval je vriend. Ik kan zien dat het weliswaar bij het National Park is, alleen ik herinner me dat ik op de terugweg ongeveer na een kwartier de Hellfire Pass ben gepasseerd.

Bij zo’n overnachting zou ik persoonlijk gaan voor een raft. Deze kun je huren bij een reisagent in de hoofdstraat van K’buri
Sai Yok Krit Raft House - YouTube is toevallig een Nederlands filmpje wat ik vond tijdens het googlen, vrijwel alle huisjes die je ziet drijven worden verhuurd, het verroeste dak is een restaurant.
http://saiyokviewraft.com/room/?lang=en is de plek waar ik overnachtte, destijds voor 600 baht, maar ze hebben de huisjes opgeknapt en geupgraded, dus nu vragen ze 2500 baht of zo. Wat ik al zei, te boeken via een van de vele reisagenten in de hoofdstraat.

Hans.

Dankjewel allemaal!

We hebben ondertussen 2 overnachtingen geboekt bij Oriental Kwai Resort.

Sai Yok view raft is zeker iets om in overweging te nemen voor de 2 andere nachten in Kanchanaburi. Zorgen zij ook voor een transfer naar het hotel? Ik neem aan van wel.

We willen wel graag onze overnachtingen vooraf boeken, aangezien we met 3 kinderen reizen.

Hee Lithola,

Daar zorgen de reisagenten voor, het moet makkelijk mogelijk zijn om als je met zo’n gezelschap reist zoals jij doet, korting te bedingen
op de overnachting, of de minibus rijdt met een of vijf personen, is nogal een verschil.

Ik regelde het op de “Thaise” manier, met de bus (50 baht of zo) , moest vanaf de halte wel 2 km lopen voordat ik bij de rafts was.

Hans.