combinatie standaardplekken en alternatieven

Welk reisschema is goed verdedigbaar, als je ongeveer de helft standaardplekken en voor ongeveer de andere helft alternatieve plekken opneemt? Dat in een reis van 4 á 6 weken.

Ik geef een voorzetje. Zelf rijd ik geen auto, maar ik ga hier wel wat van autogebruik uit.

Dag 1. Auckland.
Dag 2. Rangitoto Island en Waiheke Island.
Dag 3. Waiheke Island.
Dag 4. Coromandel Peninsula.
Dag 5. Coromandel Peninsula.
Dag 6. Coromandel Peninsula.
Dag 7. Whakatane.
Dag 8. Hicks Bay.
Dag 9. Gisborne.
Dag 10. Wairoa via Mahia Peninsula.
Dag 11. Te Urewera National Park en Rotorua.
Dag 12. Lake Taupo, Tongariro National Park.
Dag 13. Cape Egmont.
Dag 14. Wellington.
Dag 15. Wellington.
Dag 16. Picton.
Dag 17. Nelson.
Dag 18. Abel Tasman National Park.
Dag 19. Cape Farewell, Collingwood.
Dag 20. Pancake Rocks.
Dag 21. Haast.
Dag 22. Queenstown.
Dag 23. Queenstown en omgeving.
Dag 24. Queenstown en omgeving.
Dag 25. Invercargill.
Dag 26. Stewart Island.
Dag 27. Dunedin, Otago Peninsula.
Dag 28. Banks Peninsula, Akaroa.
Dag 29. Akaroa.
Dag 30. Christchurch.
Dag 31. Wainau, Kaikoura.
Dag 32. Blenheim.
Dag 33. St. Arnaud, Murchison.
Dag 34. Hammer Springs.
Dag 35. Christchurch.

Vreemd, nog geen reacties. Dus jullie vinden dit allemaal een goed schema? Dus als iemand mij om advies vraagt kan ik dat schema gerust meegeven.

Cor als jij dat de beste plekken zijn om mensen aan te raden. Dan moet je dat doen, maar Haast of Gisborne vind ik echt totaal ongeschikt om te adviseren. En Stewart Island 1 dag En dan in 1 dag naar Dunedin. En dan skip je ook nog eens de fjorden en omgeving. Pas je advies aan mensen naar wat ze willen. 3 uur wandelen of 1 uur of een dag wandeling of meerdere dagen. Zon aanbidders, wijnliefhebbers of alle wildlife in NZ moet gezien worden.

Ik wil niet beweren, dat ik dit de mooiste route vind. Ik wil alleen iets anders inbrengen dan over het algemeen wordt gedaan. En ik denk, dat deze route ook heel geslaagd kan zijn.

Haast vind ik ook niet mooi. Ik had ook Wanaka kunnen noemen. Maar vertrek je vanuit Punakaiki (Pancake Rocks), dan is Wanaka een heel eind. Er is heel wat te zien tussen Haast en Wanaka. Dat kan men beter in de ochtend hebben dan laat in de middag of aan het begin van de avond.

Ik begrijp niet, wat jij en anderen tegen Gisborne hebben. Is die plaats een vloek? Ik vond het best een aardige plaats. Er zijn veel minder mooie plaatsen in Nieuw-Zeeland. Ik had er een leuk onderkomen bij hele lieve mensen, nl. Colonial Motor Lodge. Mevrouw bracht mij nog met haar auto naar een geschikte bushalte voor mijn bustocht naar Wellington. Zij hebben ook nog een taxirondrit voor mij geregeld. Het was een hele mooie rondrit.

Je hoeft niet in 1 dag van Stewart Island naar Dunedin. Je boekt gewoon 2 nachten in Invercargill of Bluff. Tussen beide nachten ga je een dagtrip maken met de boot naar Stewart Island. En de rit van Invercargill naar Dunedin lijkt mij gemakkelijk te doen in 1 dag. Je kunt dan zelfs een ommetje maken. In de avond kan je albatrossen bekijken op Otago Peninsula.

Als je echt een fjordentocht wil doen, dan zou je een boottocht moeten maken door Milford Sound en van daaruit doorgaan langs de kust naar andere fjorden. Kennelijk hebben ze dat niet. De fjord MilfordSound vind ik heel mooi maar wel erg kort.

Niks mis met Gisborne, alleen de Pacific Coast Highway zou ik persoonlijk niemand aanraden. Die naam doet namelijk anders vermoeden.
Maar zoals gezegd is Gisborne zelf best een leuke plaats.

Tja, die Pacific Coast Highway. Wij hebben er wel eens eerder over gediscussieerd. Ik heb via google nog eens nagekeken hoe die route loopt. Die loopt van Auckland over Coromandel Peninsula (niet noord Coromandel) verder langs de kust naar Opotiki en blijft daarna vlak langs of in de buurt van de kust lopen naar Gisborne en verder door tot Napier. Wat jij hebt gedaan is dat je vanuit Opotiki de Pacific Coast Highway hebt verlaten. Ik ook, omdat de lijnbus daar langs ging naar Gisborne door die gorge. Maar de Pacific Coast Highway loopt vanuit Opotiki langs de kust. Jij vond, dat je te weinig kust zag, maar dat komt doordat jij die highway bij Opotiki hebt verlaten. Ik had graag die oostkaaproute gedaan. Ik heb er wel wat beelden van gezien op youtube (je moet dan bepaalde plaatsen en plekken op die route intoetsen). Ik heb de indruk, dat het landschap daar heel boeiend is. De route van Gisborne naar Napier heb ik wel gedaan. Die vond ik mooier dan de route van Napier naar Wellington. Overigens vind ik die gorgeroute door het binnenland van Opotiki naar Gisborne wel boeiend.

Ik ontdekte series fotorapportages van Rolf Kruger over Nieuw-Zeeland, die zijn opgenomen in de rubriek Great Barrier Island. Die gaan echter over heel Nieuw Zeeland. Kijken dus.