standaardreisschema

Wat is het standaardreisschema voor een toeristisch bezoek aan Nieuw Zeeland? Het gaat om route, plaatsen, bezienswaardigheden, enz. Aan de hand daarvan kan een discussie ontstaan wat daar bij kan wat daarvan af zou kunnen. Maar eerst graag het standaardschema.

Dit blog staat vol met reisschema’s. Beetje onzinnig om er eentje beginnen in de zin van “wat is de standaard, welke bezienswaardigheden, etc…”. NZ is zoveel te zien, dat ze er zelfs boeken over geschreven hebben. :slight_smile: De meest standaard route is: Noordereiland - Zuidereiland.

Onlangs verschenen discussies over reisroutes:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=129689
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=131995

Veel plezier met je voorbereiding.

Er bestaat geen ‘standaard reisschema’ voor een land als Nieuw Zeeland! Met zoveel verschillende activiteiten, bezienswaardigheden en uiteenlopende natuur is er voor ieder wat wils, en daarom zullen reisschema’s varieren van persoon tot persoon!

Toch merk ik dat mensen met minder tijd dikwijls min of meer hetzelfde traject volgen. Reisorganisaties gebruiken ook meestal dezelfde backbone voor hun pakketreizen.

In grote lijnen zie ik telkens terugkomen:

Auckland-Rotorua-Tongariro-Wellington-Abel Tasman NP-Glaciers-Queenstown-Fiordland-Aoraki-Christchurch

Voor mensen met meer tijd wordt dan nog dikwijls Northland en/of Kaikoura toegevoegd.

Ergens vind ik dit wel een logisch traject gezien het grote aantal highlights. Ik heb ze tijdens mijn eerste reis van 3 weken ook gevolgd en heb daar zeker geen spijt van.

Dus toch nog een standaard reisschema. Ik heb in december 2002 en januari 2003 een busrondreis gemaakt van 2 a 3 weken van Travelmarvel. Die reis kwam niet in het Abel Tasman NP en omgeving en ook niet in en rond Kaikoura, wel in Northland.

Naar aanleiding van dit standaardgegeven kan worden gediscussieerd, wat daar bij of van af kan, er van uit gaande, dat er een standaard reisschema zou moeten zijn.

Waarom zou Northland (noordwesten noordereiland) eerder erbij horen dan het oosten van hetzelfde noordereiland? Waarom niet andersom? Of juist wel? Verder vind ik, dat Banks Peninsula, o.m. Akaroa, er beslist bij moet, ook vanwege het aparte landschap, dus de rit naar Akaoa, en ook Akaroa zelf. Picton moet je ook niet missen. Stewart Island mag er ook wel bij. Dan Waiheke Island, Rangitoto Island en Coromandel Peninsula.