we zijn van plan om in februari 4 weken naar Nicaragua en Panama te gaan.
De reden waarom we Panama er ook bij willen nemen is dat er anders niet veel mogelijkheden zijn om in Nicaragua van een mooie strandvakantie te genieten (behalve de corn islands, waar de vlucht voor 2 peronen buiten budget valt).
In Panama zouden we naar Bocas, Panama city en de San Blas willen gaan. Om hier te geraken moeten we natuurlijk door Costa Rica, dus willen we hier enkele bezienswaardigheden meepikken.
Graag zou ik willen weten of onderstaande route mogelijk is:
dag 1 - Managua ('s avonds aankomst. Deze stad gaan we niet bezichtigen)
dag 2, 3 - doorreis naar Somoto Canyon bij Esteli
dag 3, 4, 5 - Leon
dag 5, 6, 7, 8 - Granada ( + van hieruit uitstap Masaya vulkaan en een dag Les Isletes?)
dag 8, 9, 10 - San Juan Del Sur (walvissen spotten of anders deze tussenstop laten vallen en walvissen spotten vanuit Panama City)
dag 10, 11, 12 - La Fortuna (regenwoud)
dag 12, 13, 14 - San José ( city + van hieruit dagtrip naar Poas vulkaan)
dag 14, 15, 16 en 17 - Bocas Del Toro (van hieruit met nachtbus naar Panama City)
dag 18, 19, 20 - Panama City (Panama city en eventueel naar Embara indianen dorp)
dag 20, 21, 22, 23 - San Blas
dag 23 Van San Blas naar Panama + bezoek Panama kanaal
dag 24 vlucht naar huis vanuit Panama city
De busverbindingen moet ik nog wat verder uitzoeken, dus als er bepaalde zaken beter/anders kunnen, dan hoor ik dat graag. Hetgeen ik wel al had opgemerkt was dat de meeste bussen precies 's ochtends nogal vroeg vertrekken, waardoor je niet heel de dag kwijt bent.
Ik weet dat er velen zullen zeggen dat we redelijk wat onderweg gaan zijn, maar we hebben namelijk al wel een aantal reizen gemaakt en we zien liefst altijd wat andere dingen. Rekeninghoudende met het budget, zaken die we willen zien en tijd kwam ik dus uit op deze route.
Je route is haalbaar, maar erg vol, zoals je zelf al schreef. Hieronder nog wat tips:
Somoto Canyon is niet bij Estelí, maar bij Somoto dit is nog een heel eind van Estelí vandaan
1 dag Masaya vulkaan met Masaya markten erbij pakken. Ook 1 dag uittrekken voor Laguna de Apoyo evt. in combinatie met Catarina mirador en San Juan de Oriente.
Las Isletas is hooguit een tocht van 30 min of een uur, geen hele dag
februari is walvissen seizoen, dus dat zou in SJDS kunnen, vaak zie je ook dolfijnen en zeeschildpadden
Al een idee hoe je de grensovergang Nicaragua - La Fortuna gaat doen? (Misschien idee om op CR forum te plaatsen)
San Jose city is verschrikkelijk, overslaan
het wordt altijd afgeraden om 's nachts te reizen in Midden-Amerika! Staat ook duidelijk in reisadvies van Minbuza.
En wat betreft stranden, Nicaragua heeft prachtige stranden in overvloed, met name aan de Pacifische kust in Rivas, zoals San Juan del Sur, Thola, etc. Qua Caribische stranden heeft het o.a. de Corn Islands en Pearl Keys.
Verder ben je natuurlijk veel duurder uit door in Panama te verblijven en stops in Costa te doen, dan een reis en verblijf op de Corn Islands. Alleen al een reis en verblijf naar Bocas del Toro kost meer dan reis en verblijf Corn Islands. Maar ik snap dat als jullie hier toch zijn ook wat van Costa Rica en Panama willen zien.
bedankt voor je advies. De route is inderdaad redelijk vol, maar dit zijn we intussen zo gewoon en vinden we best ok zo ;-).
Het zijn erg nuttige tips, zeker ivm de nachtbus had ik wel vragen ivm veiligheid en had hier dan ook gehoopt op wat ervaringen, dus merci hiervoor.
We zijn nog volop alles aan het bekijken/uitzoeken en aan het afwegen, dus we zullen uw tips zeker kunnen gebruiken.
Betreffende het kostenplaatje naar de Corn Islands:
ik kwam op prijzen uit voor de vlucht alleen al voor 300$ retour voor 2 personen. Klopt dit of heb ik toevallig alleen maar een hoge prijs gezien?
De grensovergang heb ik nog niet zo bekeken. Zal dit inderdaad in een topic zetten in CR forum of daar opzoeken.