Op zoek naar woning en werk
Als je in Spanje op zoek bent naar bijvoorbeeld een woning of een baan, dan is dat, zéker hier in Andalucía, iets voor nú. Het principe om iets te zoeken voor over een bepaalde tijd, kennen ze niet. Wat nu vrij is, kun je nu krijgen. Hier werkt het dus ook het beste om eerst naar de plek te gaan waar je wilt zijn en dan van daaruit te gaan zoeken.
Op het gebied van woningen lijkt dat vrij gemakkelijk, daar er heel veel vrij staat. Jammer is het, dat de prijzen bizar hoog zijn. Een apartement kost hier misschien nog wel iets minders dan dat het in Nederland zou kosten, maar kijkend naar het lokale salarisniveau, zijn de prijzen relatief gezien veel hoger.
De laatste vijf jaar zijn deze prijzen ook enorm gestegen. Veel woningen die nu in de verkoop staan, zijn namelijk niet gekocht om er in te wonen, maar puur om door te verkopen. Er is dus geen haast bij en wil jij de vraagprijs niet neertellen, dan wachten ze wel op een volgende bieder. Gelukkig wordt er hier ook veel verhuurd en zijn die prijzen redelijker. Zit je goed met huur, dan kun je rondkijken en rustig afwachten tot je iets vindt dat het overwegen waard is.
Op het gebied van werk is het een ander verhaal. Er is erg veel werkeloosheid in zuid Spanje. Dat maakt het zoeken naar werk niet gemakkelijk. Ook hier geldt: wat nu vrij is, kun je nu krijgen. Een grote plus is het zeker als je veel talen spreekt, want dat kunnen de Spanjaarden in het zonnige zuiden nog steeds niet goed. Al studeren de meesten inmiddels verplicht minstens één vreemde taal, ze missen de praktijk en dat is merkbaar.
Daarnaast is het handig te weten wanneer je het beste kan gaan solliciteren. Richt je je op talen en daarmee op o.a. toerisme, dan heb je er niets aan om in december op zoek te gaan. Het toerisme begint hier een beetje op gang te komen vanaf maart, maar de echte stroom komt na de Semana Santa in april, wanneer de meeste reisorganisaties weer pakketreizen beginnen aan te bieden.
Het is niet altijd gemakkelijk, leven in Zuid Spanje. Ondanks de betere levensstandaard, de vriendelijke mensen en het heerlijke klimaat, is een nieuw leven in een ander land beginnen niet eenvoudig. Echter, niets is onmogelijk. Als je iets echt wilt, dan lukt het ook. Dat geloof ik heilig. Ik moet wel… Anders was ik hier zelf toch nooit terecht gekomen?!
Liefs,
Carolina<o>
</o>