Column 49: Op zoek naar woning en werk

Op zoek naar woning en werk

Als je in Spanje op zoek bent naar bijvoorbeeld een woning of een baan, dan is dat, zéker hier in Andalucía, iets voor nú. Het principe om iets te zoeken voor over een bepaalde tijd, kennen ze niet. Wat nu vrij is, kun je nu krijgen. Hier werkt het dus ook het beste om eerst naar de plek te gaan waar je wilt zijn en dan van daaruit te gaan zoeken.

Op het gebied van woningen lijkt dat vrij gemakkelijk, daar er heel veel vrij staat. Jammer is het, dat de prijzen bizar hoog zijn. Een apartement kost hier misschien nog wel iets minders dan dat het in Nederland zou kosten, maar kijkend naar het lokale salarisniveau, zijn de prijzen relatief gezien veel hoger.

De laatste vijf jaar zijn deze prijzen ook enorm gestegen. Veel woningen die nu in de verkoop staan, zijn namelijk niet gekocht om er in te wonen, maar puur om door te verkopen. Er is dus geen haast bij en wil jij de vraagprijs niet neertellen, dan wachten ze wel op een volgende bieder. Gelukkig wordt er hier ook veel verhuurd en zijn die prijzen redelijker. Zit je goed met huur, dan kun je rondkijken en rustig afwachten tot je iets vindt dat het overwegen waard is.

Op het gebied van werk is het een ander verhaal. Er is erg veel werkeloosheid in zuid Spanje. Dat maakt het zoeken naar werk niet gemakkelijk. Ook hier geldt: wat nu vrij is, kun je nu krijgen. Een grote plus is het zeker als je veel talen spreekt, want dat kunnen de Spanjaarden in het zonnige zuiden nog steeds niet goed. Al studeren de meesten inmiddels verplicht minstens één vreemde taal, ze missen de praktijk en dat is merkbaar.

Daarnaast is het handig te weten wanneer je het beste kan gaan solliciteren. Richt je je op talen en daarmee op o.a. toerisme, dan heb je er niets aan om in december op zoek te gaan. Het toerisme begint hier een beetje op gang te komen vanaf maart, maar de echte stroom komt na de Semana Santa in april, wanneer de meeste reisorganisaties weer pakketreizen beginnen aan te bieden.

Het is niet altijd gemakkelijk, leven in Zuid Spanje. Ondanks de betere levensstandaard, de vriendelijke mensen en het heerlijke klimaat, is een nieuw leven in een ander land beginnen niet eenvoudig. Echter, niets is onmogelijk. Als je iets echt wilt, dan lukt het ook. Dat geloof ik heilig. Ik moet wel… Anders was ik hier zelf toch nooit terecht gekomen?!

Liefs,
Carolina<o>
</o>

Hoi Carolina,

Dit noem ik nu een hart onder de riem steken! Wat zal ik me gelukkig voelen als mijn vliegtuig met een enkele reis ooit landt op het vliegveld van Málaga!Ik hoor daar. Als ik in re-incarnatie geloofde, dan geloofde ik dat ik in mijn vroege leven een malagueña was.

Denk je dat ik met mijn studie communicatie daar gemakkelijker werk kan vinden? (zonder meteen de marketing-ventas-richting op te gaan of diseño gráfico te moeten doen?)

Hopelijk stop je nooit met je columns. Ik lees met een bijna triest gevoel. Weet niet hoe het uit te leggen. Añoranza. Heimwee. Ik wil terug naar mijn stad. Maar goed, eerst die studie afmaken.

Het is nu 3 uur 's nachts en ik wil niet slapen voordat ik alle columns heb gelezen!!

Groetjes vanuit een redelijk zonnig maar koud Nederland!

Hey Ghislaine,

grin Ben je nog aan alle columns toegekomen vannacht?! Dan heb je het wel druk gehad zeg.

Ik weet niet zo goed hoe de situatie is in Málaga qua werk. Persoonlijk denk ik zeker wel dat er mogelijkheden zijn. Málaga is een grote stad, met veel bedrijven. Hier in Jerez merk ik wel dat ze niet altijd geneigd zijn om buitenlanders aan te nemen, dat maakt het wel lastig. Maar niets is onmogelijk!

Enne… Wat betreft je heimwee: kom gewoon hier eens op vakantie. ALs je het leuk vind, kun je ook eens in Jerez langs komen. Ik laat je met liefde en plezier “mijn stad” zien. :smiley:

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Dankjewel je me hebt beantwoord! En wat lief van je voor het aanbod!!Ooit wil ik ook naar Cádiz en dan ga ik je bodega bezoeken. Een vriend van mij es gaditano en kent Jerez. Hij schijnt jouw bodega te kennen!! Ik flipte!

Trouwens, ik ben alleen en Cádiz -stad geweest, een avondje georganiseerd door de Universidad de Málaga ivm carnaval. Was erg leuk en zo vol dat je de straten en plazas niet meer con onderscheiden hihi. We (de studenten) moesten wel even van 9 uur 's avonds tot 8 uur de volgende morgen daar rondbrengen zodat we weer konden terugreizen naar Málaga. Echt geweldig. Alleen verstond ik zo weinig van die chirigotas en die comparsas (verschillende vormen van (politiekkritische)carnavalsliederen voor de mensen die niet weten wat chirogotas en comprasas enz zijn :wink: ).

Heerlijk dat iemand zo veel liefde kan hebben voor een bepaalde stad of bepaald land. Ik dacht dat ik de enige Hispanofiel was. Hier in Nederland zien me alweer aankomen met mijn Spanje-dit en Málaga-dat. Volgens mij heb ik iemand zonder te willen zó geirriteerd dat ie me vroeg waarom ik dan niet daar naartoe ging als het daar allemaal zo leuk was. Ayyyy.

Ja, ik heb alle columns gehad haha. Het was 4 uur 's ochtends toen ik naar bed ging. Vond ze allemaal erg leuk. Bij het ene stuk moest ik lachen om al die herkenbare taferelen, bij het andere moest ik even mijn tranen wegpinken omdat ik het zo miste, en weer bij het andere stuk (zoals de Expósito) was ik weer verbaads. Ik wist niet dat een kind als achternaam ‘vondeling’ kreeg als die geen pa of ma of beiden had…Ik heb alleen niet op alles gereageerd anders werd je gek van al die reacties in één keer jejejeje.

Ik wacht met smart op de volgende columns. Maakt niet uit waarover ze gaan, ze zijn leuk om te lezen, omdat ze altijd met gevoel zijn geschreven! En dan waan ik mij in mijn Andalucía del alma.

Lieve groetjes,
Ghislaine

Hoi Ghislaine,

Nogmaals dank voor je leuke, uitvoerige en enthousiaste reactie. Ik waardeer het zeer, dat je het zo leuk vindt om mijn columns te lezen.

Het aanbod staat, maak er gebruik van als je zin hebt. De provincie Cádiz heeft veel meer moois dan alleen de stad Cádiz! :wink: :slight_smile:

Liefs,
Carolina

Dat re-incarnatiegevoel herken ik.:nod:

Hallo Carolina!

Met plezier lees ik altijd je column! Ooit heb ik je geschreven omdat ik helemaal verknocht was aan Santiago de Cuba (en jij ook …)
Ieder jaar in December ging ik 2 maandan naar Cuba om al mijn vrinden daar te bezoeken.
Het afgelopen jaar echter ben ik zo afgeknapt op hoe de sfeer daar veranderd is…Het werd er triest van en heb uiteindelijk mijn vakantie ingekort.

Nu zoek ik een alternatief om in de winter 2 maanden ergens anders te zijn.
Ik vind Andalusie een prachtig stuk van Spanje en loop erover te denken om daar iets te gaan zoeken.
Echter, in Santiago had ik mijn vriendschappen en in Spanje ken ik niemand.
Zou je me een tip kunnen geven waar ik het beste zou kunnen gaan zoeken?

Ik spreek redelijk spaans, dus dat red ik wel. Maar ik wil ook iets te doen hebben en contact hebben met de lokale bevolking.
Heb jij enig idee wat er voor huren gevraagd worden, misschien kan ik een appartement huren, of anders een kamer.

Ik ben nog maar aan het brainstormen, maar het is zeker dat ik onze “beroemde” grijze winters niet hier wil doorbrengen.

Liefs,
Ottolien

Hallo carolina, Ik heb je net al een berichtje achter gelaten, maar gezien de datum weet ik niet of je nog actief bent!? Momenteel zit ik Sevilla (erg fijn), maar twijfel om vanaf juni naar Jerez te gaan. Dit komt eerlijk gezegd ook wel een beetje door jouw leuke berichten hier op wereldwijzer. Graag zou ik jou wat vragen willen stellen en zou het super vinden als je mij een mailtje wilt sturen (dorien57@hotmail.com) Groetjes, Dorien