Column 47: De Karthuizer Andalusiër

De Karthuizer Andalusiër

Carnaval is begonnen, ook hier, maar hier wordt daar toch minder aan gedaan dan in het zuiden van Nederland. Er is een parade, een wedstrijd van carnavalsbands en zaterdagavond was het feest, maar het is vooral te doen in Cádiz, de hoofdstad van de provincie. In Jerez is het aardig rustig, dus ik ben er dan ook niet veel mee bezig. In de plaats daarvan heb ik gisteren la Yeguada de la Cartuja bezocht. Jerez is namelijk niet alleen bekend voor de wijnen, maar ook voor de paarden: De Karthuizer.

Het is een Spaans gefokt paardenras en een lijn van de Andalusiër. Het ras dankt zijn naam aan de Karthuizer monniken, die in 1476 besloten om, in plaats van wijn te maken, paarden te fokken. Het was ook dankzij deze monniken dat het een zuiver ras gebleven is met oude bloedlijnen. De Karthuizer is een elegant, trots dier, dat ook vriendelijk en intelligent is. Het wordt gebruikt als rijpaard, stierenvechterspaard en voor demonstraties op de koninklijke rijschool.

La Yeguada de la Cartuja is de plaats waar deze paarden tegenwoordig nog steeds gefokt, verzorgd en getraind worden. Het is een prachtig, uitgestrekt oord en in tegenstelling tot bijvoorbeeld de koninklijke rijschool is het veel natuurlijker. Gisteren hadden we ook het geluk, dat in plaats van de voorspelde regen, de zon scheen en het een schitterende dag was.

Het mooiste van la Yeguada is, vind ik, dat je hier niet alleen de kunstjes van het paard ziet. De rondleiding toont je de omgeving, de natuurlijke habitat, je ziet waar deze nobele dieren getraind worden en waar ze komen in geval van ziekte of operatie. Daarbij is de aansluitende show ook heel los en vrij. Er zijn kunstjes, maar lang niet de gehele tijd. Vaak worden de paarden gewoon vrij los gelaten om te rennen en dat prachtig om te zien. Heel mooi en heel puur.

Ik, als paardenleek, geniet daar in ieder geval zeer van. Iedere keer weer, want ja, ik ben al meerdere keren geweest. Het is een plek waar ik vaker wil komen, in tegen stelling tot La Real Escuela. Hoewel de koninklijke rijschool prachtig is om te zien, vermoed ik dat het meer voor de echter kenners is. Voor ons leken eerder leuk voor een keertje. Maar naar la Yeguada, daar kan ik telkens weer heen gaan.

Liefs,
Carolina

Bezoek de website voor meer informatie over La Yeguada de la Cartuja.

Of bezoek deze Nederlandstalige website voor meer info over het Karthuizer ras.

Liefs,
Carolina

Leuke titel! :teeth: :teeth:

Xander