Column 46: Toerisme in Jerez

Toerisme in Jerez

Eén van de mooiste dingen van Jerez is, dat het niet té toeristisch is. Het geeft de stad een zeer goede sfeer om er te leven, maar ook gewoon voor een kort bezoek. Jerez is nog behoorlijk authentiek Spaans, het straalt iets puurs uit en daar geniet ik elke dag van. Voor Spanje is het natuurlijk geen grote stad, maar met 200000 inwoners wel de 5e stad van Andalusia. Te vergelijken met Eindhoven, wat even zoveel inwoners heeft en daarmee de 5e stad van Nederland is.

Er zijn hier behoorlijk wat mooie bezienswaardigheden, zoals de kathedraal, het Alcázar met camera oscura en vele andere kerken. Maar de belangrijkste bezienswaardigheden zijn toch wel de koninklijke paardrijschool, la Real Escuela, en de sherrybodega’s. Meestal wordt er dus ook niet veel verder gekeken. Er zijn toeristen die langer in Jerez blijven, maar dat zijn er niet veel.

Je merkt dat dus ook goed, dat Jerez juist meer als dagtrip wordt aangedaan. De toeristen die komen, blijven nooit lang. Het grootste gedeelte zit in de kustplaatsen aan de Costa de la Luz, van waaruit ze met bussen dit mooie stadje in één dag komen bezoeken. Voor Jerez is dat ideaal, want ze doen een stadswandeling, bezoeken een bodega, gaan naar de paardrijschool en dan weer mooi terug naar hun hotel. Zo heeft de stad er verder geen tot weinig “last” van.

Nu in de winter is het helemaal rustig. Het is duidelijk merkbaar dat veel hotels gesloten zijn. In de belangrijkste kustplaatsen, zoals Chiclana zijn er tijdens de wintermaanden maar 3 geopend. Vanaf eind april begint het zomerseizoen weer, vanaf eind april gaan alle hotels open en bieden reisorganisaties weer pakketreizen naar Andalusia aan.

Onbegrijpelijk vind ik dat, want juist NU, deze tijd, is zo mooi hier. Juist de maanden februari, maart en april. Wanneer in Nederland het weer nog niet echt geweldig is, maar de temperatuur hier in het zonnige zuiden duidelijk voelbaar omhoog gaat. De zon breekt langzaam steeds vaker door, de temperatuur komt niet meer onder de 15 graden. Het is zowat de beste tijd. Dus ik geniet nu extra, in mijn nog uitgebreide vrije tijd, van de heerlijke, pure sfeer die hier nu heerst. Andalusia op zijn best.

Liefs,
Carolina