Reistip: Een aantal redenen om Andalusië te bezoeken

Spanje is een divers land met zeer uiteenlopende talen, culturen, eetgewoonten en klimaten. Elk van zijn 17 autonomo regio’s heeft zo zijn eigen charme, waardoor ze ieder voor zich bijzonder zijn om te bezoeken. Veel delen zijn tegenwoordig zeer toeristisch. Gelukkig zijn grote delen van het zuiden van Spanje nog lang niet zo ver. Inmiddels worden deze zeker goed bezocht, maar er zijn nog vele mooie plekjes waar je het traditionele Spanje kunt vinden en de authentieke sfeer kunt opsnuiven.

Als inwoner van de plaats Jerez de la Frontera geef ik je hieronder een aantal redenen om vooral eens mijn regio, de provincie Andalusië, te bezoeken!

De grootste autonome regio
Andalusië (Spaans: Andalucía) is naar inwoneraantal de grootste autonome regio van Spanje. Het ligt in het zuiden en heeft als hoofdstad Sevilla. In het noorden grenst het aan Extremadura en Kastilië-La Mancha, in het oosten aan Murcia, in het zuiden aan de Middellandse Zee en Gibraltar en in het westen aan Portugal en de Atlantische Oceaan.

Bergen en kusten
Het mooie aan Andalusië is, dat deze streek een diversiteit aan gebieden heeft. Het heeft de Sierra Nevada en aangrenzende sierra’s in het zuiden en oosten, de Sierra Morena in het noorden en daartussen in heeft het de imposante vallei van de Guadalquivir, met het beschermde moerasgebied “Marismas del Guadalquivir” als de indrukwekkende delta van deze rivier. Zeer geliefd zijn de kusten met de mooie, karakteristieke dorpjes en hun prachtige stranden. De Costa del Sol (de kust van de zon) is duidelijk het populairst, maar ook de Costa de la Luz (de kust van het licht) biedt een hoeveelheid aan bezondere plekjes.

Zowel strand als cultuur
Ook zijn er vele invloeden te vinden van de Romeinen, de Moren en de Katholieken, wat de bijzondere sfeer die er toch al heerst zeker beïnvloed. Andalusië heeft werkelijk voor ieder wat wils en is daarmee een geliefde bestemming voor velen. Daardoor is het dan ook uitermate geschikt voor vakanties. Ideaal voor stedentrips van een weekend, perfect voor wintersportvakanties naar de Sierra, zeer geliefd voor strandvakanties en uitermate toegankelijk voor mooie rondreizen van een week of langer.

Rondreizen en stedentrips
Een rondreis door Andalusië bevat vrijwel altijd de 4, op inwoneraantal, grootste steden: Sevilla, Málaga, Córdoba en Granada. Vanuit die rondrit zijn er nog verschillende andere prachtige plekken te bezoeken. Soms voor een dagtrip, maar ook voor meerdere dagen. Zo is de 5e grootste stad Jerez de la Frontera, bekend van de wijnen, de paarden en de motorgp, zeker de moeite van het bezoeken waard. Andere bezondere plaatsen zijn: Torremolinos, Marbella, Ronda, Arcos de la Frontera, los pueblos blancos (de witte dorpen), Nerja, El Bosque, Alhaurin el Grande, Grazalema en Zahara de los atunes.

De perfecte vakantie
Andalusië biedt talrijke mogelijkheden en er is van alles te vinden. Van grote toeristenoorden, tot kleine, authentieke paradijsjes. Daarbij hoef je in Andalusië niet exclusief voor één type vakantie te kiezen. Een strandvakantie is goed te combineren met dagexcursies, een stedentrip met korte uitstapjes en een rondreis kan afgesloten worden met een strandvakantie. Door deze mogelijkheid van vakantiecombinaties is Andalusië het perfecte gebied voor werkelijk elk type verblijf.

Bezoek voor vragen en tips over Andalusië het Spanje Reisforum.

Ik ben ooit eens in Sevilla geweest; veel te kort en ga zeker eens terug!!!

Ja, Sevilla is ook prachtig. Kom ik ook altijd graag.

Maarreuh… Als je echt deze kant op komt, denk dan zeker ook aan Jerez de la Frontera. Ik laat je met veel plezier mijn stad zien! :smiley: Zou toch leuk zijn elkaar hier eens te treffen! Gaan we lekker tapas eten en genieten van een glaasje tinto de verano, Tio Pepe of iets anders dat je graag hebt. :slight_smile:

Liefs,
Carolina

ik ben benieuwd, ik ga komend zomer drie weken naar Granada voor een cursus spaans. Ik hoop ook een klein beetje rond te kunnen toeren met de trein, als de verbindingen goed zijn, want cordoba lijkt me erg mooi. Sevilla is denk ik net iets te ver, helaas.

Zoals ik je berichtje lees, heb ik het idee dat je ook echt 3 weken spaanse cursus hebt. Dan is het inderdaad erg krap qua tijd om nog naar de andere kant van Andalusië te reizen.

Mits je je rijbewijs hebt en een auto huurt, dan kan het redelijk gemakkelijk (wellicht met een overnachting). Niets is onmogelijk! :wink: Maarreuh… Córdoba is zeker goed te doen vanuit Grananda. En meestal organiseren de taalscholen ook wel uitstapjes.

Ik wens je alvast veel plezier!

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina!

Ik heb net al je berichten gelezen…lijkt me echt super om daar te leven! Ik vroeg me af of jij misschien connecties hebt die me kunnen helpen om een afstudeerstage te vinden bij een bedrijf in Andalusie. Ik studeer HBO toerisme en wil vanaf november in Spanje afstuderen, het liefst natuurlijk binnen het toerisme…bijvoorbeeld een bedrijf die sportieve vakanties aanbiedt of een talenschool…

Ik hoop dat je me verder kunt helpen!

groetjes vanaf Noord-Brabant x Maaike

Geldt het aanbod nog steeds?:dag:
Waarschijnlijk zijn wij ergens in mei/juni op rondreis door Andalusië en willen ook Jerez de la Frontera bezoeken.

Groeten uit een wit Limburg
Paulien en Dieter

Wij, Gertrude (Gertrudis) en Wim (Guillermo) wonen al een drietal jaar in Andalusië, in het mooie bergdorp Ronda. Over de omgeving van Ronda en andere mooie plaatsen in Andalusië schreven we al een hele reeks artikelen. We hopen hiermee heel wat mensen plezier te kunnen doen. Hierbij de links naar onze “inside” info

http://guillermo.infoteur.nl/reizen-en-recreatie.html
http://gertrudis.infoteur.nl/reizen-en-recreatie.html

Vriendelijke groeten,
Wim

PVDT,
Leuk dat je een cursus gaat volgen. Ik heb ooit een cursus Spaans in Salamanca gevolgd. Heb het heel erg naar mijn zin gehad. Bij de meeste talenscholen heb je de mogelijkheid om goedkoop excursies te boeken. Maak daar vooral gebruik van, zeker in het weekend.

Granada is echt heel leuk! En met de bus en de trein kun je diverse plekken snel en goedkoop bereiken. Probeer in ieder geval Sevilla en Cordoba met een bezoekje te vereren. Maar ook een wandeling in de nabij gelegen Alpujarras kan ik je van harte aanbevelen.

Veel plezier!