Column 3: Bezoek

Bezoek

Afgelopen zaterdag ontving ik mijn eerste bezoek uit Nederland in mijn nieuwe flatje in Jerez. Een vriendin van me, die had besloten om een vriend van haar mee te helpen naar Portugal te verhuizen, wilde dat gelijk combineren met een bezoekje aan mij. Ik vind het altijd erg leuk om vrienden en/of familie uit Nederland mijn leven hier te laten zien en even mee te laten maken, dus ze was van harte welkom!

Ik moet zeggen, dat er hier ook best wat te zien is! Te beginnen natuurlijk met mijn behuizing. Erg praktisch voor de bezoeker om een plekje te hebben waar ze kunnen overnachten. En het is een erg fijn plekje ook: niet ver van het centrum (op loopafstand, 20 minuutjes, maar ook met een bushalte om de hoek) en dicht bij het treinstation. Verder heeft Jerez nog aardig wat leuke en interessante bezienswaardigheden.

Helaas kwam mijn vriendin maar voor een paar daagjes, te kort om Jerez echt goed te zien, maar lang genoeg om in ieder geval een indruk te krijgen van mijn leven hier. Om te zien hoe ik woon, een bezoekje aan mijn werk (oftewel, een rondleiding in de bodega) en om snel en makkelijk de andere high-lights van Jerez te zien, hebben we de TOERISTEN BUS. Je kan opstappen bij “onze” bodega en gaat in anderhalf uur door heel Jerez. Officieel mag je daarbij uitstappen waar je wilt en de hele dag van dat ticket gebruik maken. Persoonlijk vind ik het wel handig om gelijk de hele zit te doen en de leuke plekjes daar vandaan aan te wijzen.

Zo zie je in een oogwenk onder andere het alcazar, enkele bodega’s, de kathedraal, vele kerken (daar staat Jerez ook wel bekend om), vele plazas (pleinen) en la muralla (de oude stadsmuur). Nee, ‘echt’ gezien heb je het dan natuurlijk nog niet, maar met de uitleg van de toer-gids en mijn extra aanvulling is een aardig goed beeld gauw geschetst. Bovendien wijs ik uiteraard ook nog wat plekjes aan die de gids niet vermeld.

De rest van Jerez is gemakkelijk te voet te doen en met de rest bedoel ik vooral het centrum. Want bij een bezoekje aan mijn stadje hoort zeker een tocht langs al mijn favoriete plekjes, zoals (tapas)barretjes, restaurantjes, ijssalons, winkeltjes en noem maar op. En geloof me, die zijn er inmiddels nogal wat!

Uiteindelijk werden het een paar zeer geslaagde dagen, met enkele (maar minimale) toeristische bezoekjes, zeer veel geborrel (met sherry uiteraard), lekker eten en veel geklets! Dagen zoals dat hoort met vriendinnen, zeker als je ze al even niet gezien hebt.

En dan komt het afscheid, wat ik toch nooit echt verdrietig vind. Afstand maakt namelijk niet uit voor een goede vriendschap. Het contact blijft hoe dan ook en wellicht zien we elkaar nu voorlopig een tijdje niet meer, maar deze dagen blijven ons in ieder geval zeker even bij!

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Leuk zeg, het lijkt me fantastisch om je familie en vrienden je nieuwe plekje en omgeving te laten zien.

Groeten,

Xander

:slight_smile:

Ja, dat is zeker heel erg leuk!
Dank je voor je reactie!

Liefs,
Carolina