Column 9: Feria del Caballo

Feria del Caballo

Het zit er weer op dit jaar, de Feria del Caballo (de Feria van het paard) 2006 is voorbij. Normaal gesproken is het hier de 1e week van mei, maar dit jaar was het veranderd en hadden we de 2e week. Het is werkelijk zo’n geweldig feest, één van de grootste festijnen van Andalusia! Maar ja, helaas dus, voor dit jaar is het gedaan en is de rust weer wedergekeerd in het mooie Jerez.

De Feria is een Andalusisch festijn, dat ontstaan is in Jerez. Koning Alfonso X “de wijze” beloonde na zijn definitieve overwinning in 1264 de stad Jerez met twee belastingvrije feesten die gehouden moesten worden in april en september. Later bevestigde zijn zoon Sancho “the moedige” dit privilege in Sevilla. Een bewaard gebleven document d.d. 13 september 1481 beschrijft heel duidelijk dat deze publieke feesten gehouden moesten worden aan de Calle de la Feria.

Tegenwoordig is de Feria compleet anders dan die waar de koninklijke privileges een grote rol speelden. De Feria zoals we die nu kennen is begonnen met burgemeester Miguel Primo de Rivera y Urquijo. Het ‘del caballo’ kwam erbij door Mr. Alvaro Domecq y Diez die de eerste was om een “Semana del Caballo” (week van het paard) te houden tijdens de Feria van 1955.

Op dit moment staat de Feria del Caballo vrijwel geheel in het teken van González Byass en lijkt het aspect dat Domecq hiermee begonnen is helemaal te zijn verdwenen. González beheert het nu en overal, in alle casetas wordt Tio Pepe geschonken, de beste fino (droogste sherry) van González Byass. Helemaal niet verkeer moet ik bekennen! Als werknemer van González Byass natuurlijk ook veel de caseta van de bodega bezocht en dat was financieel gezien ook handig! Hahaha, tja, ik ben en blijf Nederlandse hè?!

Maar de Feria is simpelweg gewoon genieten! In de vele casetas (tentjes) kan er gegeten, gedronken en gedanst worden. Het is Sevillanas wat de klok slaat, een vorm van flamenco die een stuk makkelijker is dan de originele flamenco. Het is gezien en gezien worden en het is werkelijk een genot voor het oog. Iedere dag van 13h30 tot 19h30 liepen er paarden met ruiters of paarden met koetsen over het terrein en de mensen waren om door een ringetje te halen. De vrouwen gingen voornamelijk gekleed in de typische Spaanse “traje de gitana” wat letterlijk zigeunerjurk betekent. De mannen hadden ook wel typische flamenco kledij en hoewel dat ook mooi was, haalden ze het niet bij de vrouwen.

Overigens was voor mij deze Feria vele malen beter dan mijn 1e van vorig jaar, doordat ik dit jaar zelf vrijwel geheel ingeburgerd ben, waardoor ik nu echt alleen maar met Spaanse vrienden het festijn heb mee mogen maken en dat was echt geweldig! Als toerist is het zeker ook heel mooi en leuk, is het ook genieten, maar je staat er toch altijd nog redelijk buiten.

Dit jaar was ik me, net als alle Jerezanos hier, al weken, misschien zelfs maanden aan het verheugen op de komst van de Feria! Ik heb zelfs mijn eerste traje de gitana gekocht. Was het niet van plan, maar kwam er eentje tegen die ik zo goed bij me vond passen, hij leek voor mij gemaakt te zijn, dus ik kon ‘m niet laten hangen. Ik was er al weken tegenover vrienden aan het vertellen. En op woensdag, de dag van de vrouwen, mijn enige vrije dag die week, heb ik ‘m aangehad. Het was super! Ik was echt de “guiritana” en heb er de hele dag mee gepronkt.

Maar nu is de rust weer terug, voorlopig geen festijnen meer in Jerez, maar wat niet is kan nog komen. Bovendien is het zomergevoel hier alweer begonnen! Ben benieuwd wanneer de eerste strandbarbecue zal zijn!

Liefs,
Carolina

Bij deze ook plaatje van mij als guiritana!

Enjoy!

Liefs,
Carolina

N.B. September 2007:
In verband met een te grote foto opslag op mijn wereldwijzer account heb ik deze foto verwijderd. Maar je kan hem bezichtigen HIER op mijn site!

Leuke column en heeeeeeeeeele leuke foto! :smiley:

Hahahaha sweet! Thnx. :D:D:D

Liefs,
Carolina