Column 56: Het is weer Feria!

Het is weer Feria!

Al weken, máánden kijken we er naaruit en eindelijk is het zo ver! Dé feestweek van het jaar, die in Jerez iedere 1e of 2e week van mei valt. De Feria! De opbouw van het terrein begint ruim 2 maanden voor aanvang van het feest, het afbreken duurt ook nog eens ruim een maand en dat alles voor één geweldige week van feesten, feesten, feesten!

De eerste zondag is één van mijn favoriete dagen, dan is de officiële opening. Die dag is het 's middags heerlijk vertoeven, daar er nog niet zoveel mensen zijn. Het is goed dan relaxt rond te wandelen over het gehele terrein, je te orriënteren, de kermis te bekijken en alvast een Tio Pepe te nuttigen bij één van de vele casetas. Het wordt drukker en drukken en steeds meer mensen gaan de straat op.

De opening wordt om 10 uur 's avonds met een aardig groot vuurwerk ingeluid. Het terrein staat vol mensen, allen in vervoering, in afwachting van de aanvang van de Feria. Dan ineens, gaan alle lichten van de Feria aan en geloof me, de Feria wordt altijd rijkelijk verlicht, dus dat geeft een schitterende gloed van allerlei verschillende kleuren. Prachtig! Na een groot applaus en veel gejuich kan het feest beginnen.

Het is 8 dagen lang feest en heel de stad is op de Feria te vinden. Een ware happening, een groots festijn. Niemand wil het missen! Het is dansen, drinken en veel plezier hebben. 's Avonds gaan de mensen langzaam aan naar huis, sommige pas in de kleine uurtjes, om de volgende dag weer fris en fruitig op het werk te verschijnen.

Het is Feria! Wat een genot!

Liefs,
Carolina

Zow, dat klinkt als muziek in de oren.

Wij hier in Nijmegen moeten nog even wachten, want de zomerfeesten zijn pas de 3de week van juli. Maar dan gaat het dak er ook af.

Carolina, heel veel plezier deze week. Ik zeg; Geniet ervan!

Gr. Mike

hallo carolina,

Kun je me zeggen of de Feria op maandag 14 mei begint?
Zou je graag eens komen opzoeken omdat ik zelf ook met plannetjes
rondloop en ze graag eens met iemand terplaatse zou willen doornemen.
Als je tenminste tijd en animo hebt voor zulke onverwachtte vragenstellers.Groet Roald.( [EMAIL=“kariebje@yahoo.com”]kariebje@yahoo.com )

Hey Mike,

No probs, ik geniet met volle teugen (zie ook mijn postings in het Reiscafé ;))!!! Het is werkelijk een geweldig festijn en het weer doet ook z’n uiterste best om het ons naar de zin te maken. Het is zo’n 35 tot 40 graden!!! :smiley:

Overigens, naast de Feria wordt altijd, volgens traditie, ook een kermis opgebouwd. Daar zijn gelukkig ook wat attracties waarbij water niet geschuwd wordt! Héérlijk!!! :smiley:

Hoi Roald,

De Feria is als een kermis maar dan uitgebreider, die elke week naar een andere stad in Andalucía trekt. Ben er vrij zeker van dat er volgende week ook ergens een Feria zal zijn (misschien niet gelijk aansluitend op die van Jerez, maar toch volgende week dan), maar ik zou zou niet weten waar. Ik vraag het even na, ik hoop dat er hier iemand is die een antwoord op je vraag weet…

Liefs,
Carolina

TWAS SUPPER!!! :stuck_out_tongue:

Je hebt ook de Feria van Jerez meegemaakt?
Leuk!!!

Liefs,
Carolina