Column 33: Op z'n Nederlands

**Op z’n Nederlands

**Je verhuist naar een ander land om verschillende redenen. Dat kan zijn vanwege werk, gezondheid of gewoon omdat je liever in een ander land woont. Wat de reden ook is, er zijn altijd wel dingen die je in stand blijft houden of die je toch altijd zal missen van het land waar je vandaan kwam. Dit zijn bijvoorbeeld tradities, gewoontes of bepaald eten. Nu woon ik nog niet zo heel lang in het buitenland, maar toch heb ik al wel gemerkt dat ik enkele Nederlandse dingen zeker graag in ere houd.

Te beginnen met de taal. Ik ben altijd een taalfreak geweest. Ik leer nu eenmaal graag talen en daarmee bedoel ik vreemde talen, maar toch zeker ook onze eigen taal. Ik moet eerlijk bekennen dat ik best trots ben op het Nederlands, dat een landje, zo klein als het onze, het zo lang volgehouden heeft een eigen taal te behouden. Ik zal denk ik dus altijd wel graag in het Nederlands blijven lezen en schrijven.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere, materialistische dingen, die ik aan Nederland overgehouden heb. Zo kijk ik graag altijd originele films en loop ik soms nog in T-shirt terwijl alle spanjaarden al rillen van de kou. Toch kan ik soms wel even verlangen, zeker in de zachte, Spaanse wintermaanden, naar een gure winteravond knus bij de openhaard. De verwarmingselementen die hier gebruikt worden geven toch echt minder sfeer.

Verder is er vooral het eten. Ik mis niet puur de Nederlandse keuken, maar wel de mogelijkheid om gevarieerd te eten. Ook bij het uit eten gaan, dat je daar een uitgebreide en gevarieerde keuze hebt. Dat is hier gewoon niet. En hoewel dat jammer is, kan ik er dan wel extra van genieten als ik weer even in Nederland ben.

Hetzelfde geldt voor specifieke etenswaren. Er zijn dingen die ik erg graag uit Nederland eet, maar die ik, al zou ik het kunnen, hier toch liever niet koop. Zo blijft het altijd iets speciaals als ik terugga. Het zijn dingen als een boerenkaasje, pindakaas, frikandel, kroket, boerenkool, erwtensoep en goede chocolade. Dingen die je hier amper kan krijgen en als je ze al kan krijgen, smaken ze meestal niet hetzelfde.

Het enige waartoe ik me nog weleens laat verleiden, is een blok Gouda kaas kopen hier in de supermarkt. Uiteraard met een specifieke reden, want ik snijd deze dan op Nederlandse wijze. Tja, soms ben ik die driehoekjes manchego kaas, hoe lekker ook, echt wel even zat. Dan wil ik gewoon ouderwetst kaas uit het vuistje en dat kan alleen met Nederlandse kaas!

Liefs,
Carolina