Vakantie in eigen land
Voor het eerst in mijn leven wil ik niet weg uit het land waar ik woon, het is voor het eerst dat ik juist wil blijven waar ik me gevestigd heb en dat is toch wel heel bijzonder.
Ja, zo ervaar ik dat zeker. Als bijzonder. Zo lang als ik het me herinner wilde ik namelijk juist altijd weg - VER WEG - zo ver weg als maar mogelijk was. Ik wilde nooit in Nederland blijven, greep elke mogelijkheid die ik had om weg te komen met beide handen aan. Naar andere landen in Europa, naar Indonesië, Zuid-Amerika, Thailand, Cuba… Het maakte niet echt uit, als het maar weg was. Ver weg van waar ik iedere dag was en behoorde te zijn.
Tot nu toe.
Ineens is alles veranderd, wil ik juist NIET weg. Het is opvallend en het zegt veel, heel veel, over hoe ik me hier voel, hoe ik het hier heb.
Nu is “eigen land” in deze zin wel anders natuurlijk. Mijn eigen land is en blijft voor altijd Nederland en dat is ook prima. Hoewel ik daar overigens ook nooit meer vakantie zal vieren. Een bezoek aan Nederland is van nu af aan familie- en vriendenbezoek en geloof me dat is totaal anders dan vakantie. Dat wil niet zeggen dat ik in zo’n verblijf geen leuke dingen doe, integendeel! Maar zo’n bezoek is hectisch en druk, zeker niet zoals ik een zelfgekozen vakantie zou in vullen.
Toch voelt de vakantie die ik nu in Andalucía gehouden heb zeker ook als een vakantie in eigen land, want dit is hier nu het land waar ik woon, het land waar ik hoor. Dat voel ik iedere dag. Ik pas hier, in dit leven, dit klimaat, deze omgeving. En er is nog zoveel moois hier dat ik wil ontdekken, zoveel moois nog dat ik wil zien. Ik zit hier goed.
Uiteraard wil dat niet zeggen dat ik Andalucía nooit meer zal verlaten. Er is nog veel dat ik in de wereld graag wil zien en ontdekken, zoals Zuid Afrika en Egypte om maar even iets te noemen en niet te vergeten andere delen van Spanje. Maar op dit moment is de drang verdwenen. En dan bedoel ik letterlijk verdwénen. Ik voel nu in elke vezel dat ik hier niet weg wil. Ik wil nu zelfs niet naar Cuba terug en dat betekent heel veel.
Vakantie in eigen land dus, in Andalucía, Spanje. Heerlijk. Het bevalt me hier zo goed en ik denk dat dat is wat het betekent, als je graag vakantie in eigen land viert. Dat je je plekje gevonden hebt.
Liefs,
Carolina