Colca Canyon zonder gids

Hallo,

Ik lees veel op internet dat de hike tour van 3 dagen met gids redelijk kalm is, en dat er dagelijks rond de 4 uurtjes gewandeld wordt… Wat dus bijster weinig is.

Is het mogelijk om die route zonder gids af te leggen?

Zijn er buiten Chivay en Cruz de Condor nog andere voorname bezienswaardigheden?
Ik zou graag de 3daagse trekking in 2 dagen doen, zonder iets te missen.

Zoals in een ander topic omschreven is mijn fysieke conditie zeer goed, ervaring met 50km walks met backpack zijn geen probleem…

Iemand tips? ( ook qua oriëntatie in de Canyon… )

Ollantaytambo was voor mij een must.

Ik zie niet in wat dat terzake doet? :smiley:

Kijk nog eens naar de oorspronkelijke vraag? Je noemt twee plaatsen in de canyon en je vraagt of dat genoeg is . . . En dus noem ik een derde.

Een “Ollantaytambo” in de Colca Canyon? Of wordt hier de Valle Sagrado verward met de Colca Canyon? Of wordt Cabanaconde bedoeld (ook drie lettergrepen met een “a” en dan nog een o-klank)?
http://www.hostellima.nl/

Ik schijn er dus naast te zitten. Ik herinnerde mij, dat Ollantaytambo ook in de Colca Canyon lag . . .

Nee, dat is dus niet zo. Ollantaytambo ligt in de Valle Sagrado, tussen Cusco en Machu Picchu. Wordt inderdaad regelmatig aangeraden om te bezoeken, ook als stopover.
http://www.hostellima.nl/

1 like

Zonder gids is lopen is mogelijk, maar ik zou nooit alleen gaan. De 3 daagse route lijkt op zich vrij simpel, je begint in Cabanaconde en daalt over smalle rotspaadjes 1300 meter naar beneden naar de rivier. Maar er zijn ook verschillende splitsingen in de weggetjes en er is weinig bewegwijzering. De grootste bezienswaardigheid is de omgeving en de natuur zelf. Die is prachtig.

Overigens vond ik de 3 daagse trekking (die ik in januari 2006 liep) niet te langzaam gaan. De eerste dag zit je sowieso al 5 uur in de bus (prachtige route trouwens): 3 uur van Arequipa naar Chivay en dan nog 2 uur naar Cabanaconde. Dan heb je een lunch in Cabanaconde en begin je aan de afdaling naar de eerste overnachtingsplek, in het subtropische rivierdal. Daar kom je tegen vijven aan (6 uur is het donker). De tweede dag ga (via het het dorpje Tapay) naar Oasis. Die dag ben je in totaal 6 a 7 uur aan het lopen. Het landschap is prachtig, het is sowieso een belevenis om daar te zijn. De derde dag start je om 3 (!) uur 's nachts met klimmen (1200 meter omhoog), en dat is behoorlijk zwaar. Dan ben je uur of 6 boven voor ontbijt, en dan neem je de bus naar Cruz del Condor om condors te spotten, waarna je naar de warmwaterbaden in Chivay gaat. Tenminste, zo was dat bij de trip die ik deed, er zijn uiteraard varianten mogelijk.

Het programma zit dus aardig gevuld. Maar je kunt bij reisbureautjes in Arequipa gewoon vragen wat de mogelijkheden zijn om het in 2 dagen te doen. Dit zou je ook in Chivay kunnen uitzoeken. Als je met gids gaat is alles verder geregeld (vervoer, eten slaapplaatsen), dat scheelt zoekwerk en je zult ook niet verdwalen. Als je graag een zwaardere tocht wilt doen zijn er altijd mogelijkheden. Besef wel dat je redelijk op hoogte zit (tussen de 2200 en 3400 meter), en dat je voornamelijk aan het klimmen en dalen bent over rotsige paadjes met veel losse stenen.

Als je echt fysiek uitgedaagd wilt worden moet je zeker de Misti (of Chachani) proberen te beklimmen! Dit moet je wel op tijd regelen (bij aankomst in Arequipa) want er gaat lang niet iedere dag een groep (2-4 personen) omhoog. In je eentje (met gids uiteraard) wordt het vrij prijzig. Verslag is te lezen op: http://sandermooij.waarbenjij.nu/rei...44967/el-misti en van El Chachani: http://sandermooij.waarbenjij.nu/rei...32/el-chachani

Die trip heb ik in 2 dagen gedaan, met groepje en gids. Met mijn 40 jaar was ik én de oudste, én de minst sportieve en ik ben dan ook diverse keren bijna letterlijk door de geweldige gids opgepakt en opgepept. Ik wist niet dat het ook in 3 dagen kon :smiley: Maar dag 1+2 hebben wij in 1 dag gedaan, nadat we eerst de condors hadden gespot. Dag 2 omhoog is echt killing…

Ik zou het ook zeker met gids doen, je kan inderdaad vrij makkelijk “verdwalen”, er zijn nogal wat trails. Daarnaast is het best gezellig om met zo´n groepje te lopen, hoewel ik daar normaliter niet zo´n voorstander van ben. De excursies/trekkings worden overal in Arequipa aangeboden, geen probleem om dat last minute ter plekke te doen lijkt me.

Overigens zou ik je aanraden om eerst naar Chivay te gaan en daar te overnachten, want om inderdaad eerst urenlang in een redelijk krap klotebusje te zitten, zou niet mijn ding zijn. Wij zaten nog een stukje verder, in Yanque. Prachtig gehuchtje, waarbij ik absoluut de Kilawasi Lodge kan aanbevelen! Erg relaxed, maar niet overdreven luxe. De eigenaar en de manager zijn enorm behulpzaam, spreken goed Engels mocht het nodig zijn en kunnen je een heel pakket aanbieden met een nacht (of 2, wat je wil) in de lodge in Yanque, dan de excursie naar de Condors en door naar Cabanaconde voor de trek. Dan bij terugkomst kan je direct door naar Arequipa, of nog een nachtje in de lodge (mwa, is “gewoon” een leuk hotelletje) verblijven, wij kozen voor dat laatste om even bij te komen :slight_smile: Mocht je ze contacteren, zeg maar dat Jack van Tipica Reizen je heeft doorverwezen :slight_smile:

Ik zit er trouwens over 1,5 maand weer, met een privé-groepsreis, maar de gemiddelde leeftijd is dermate hoog dat ze niet de trekking gaan doen, lucky me! :smiley:

Ook ik sluit mij aan bij wat reeds werd gezegd. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand er verloren loopt, mensen werden zelfs al vermist in de Colca Canyon omdat ze het toch op eigen houtje wouden doen.
Een georganiseerde uitstap raad ik dus sterk aan als je het veilig wil spelen. Samen met mijn Peruaanse vriend startten we ons reisbureautje op in Cusco, wij organiseren onder andere ook excursies naar de Colca Canyon aan schappelijke prijzen en van goede kwaliteit!
Stuur gerust een mailtje als je graag wat meer (vrijblijvende) informatie ontvangt! Veel plezier!