Colca Canyon of Manu Biospher Reserve

Dag reisgenoten,

Mijn vriend en ik trekken eind september voor twee weken naar Peru. De tweede week besteden we volledig aan Cuzco en de Inca Trail naar de Machu Picchu. Voor de eerste week zijn we nog aan het bekijken wat we zouden doen. Eerst dachten we Arequipa en de Colca Canyon te doen, maar de jungle trekt ons zo hard aan. Daarom wilden we hier even polsen: is het de moeite om Arequipa in te ruilen voor de jungle in zuid Peru, nl het Manu Biospher Reserve? Of is eind september daar geen goede periode voor of ga je bijvoorbeeld beter naar de jungle in het Noorden van Peru of een andere keer in Brazilië?

Alvast bedankt voor de tips!

Bart & Katrien

Dag Katrien,

Ik zou echt gaan voor de Colca Canyon. Zo’n bijzonder en uniek gebied en een mogelijkheid om de condor in het echt te spotten. Ik heb in 1 ochtend ongeveer 9 condors gezien en ook de omgeving is prachtig. Daarnaast vond ik Arequipa de mooiste stad van Peru en ideaal om je lichaam aan de hoogte te laten wennen.

Manu is leuk maar lastig bereikbaar en erg prijzig. Jungle/Amazone kun je in veel landen zien en is bijna overal vergelijkbaar (vind ik) maar iets als Arequipa/Colca Canyon niet en dit ligt vaak ook nog eens beter op je route.

Hey Evelyn,

Bedankt voor je zeer overtuigend berichtje. Ik denk dat we nu wel weten wat we gaan doen :slight_smile:

Groetjes,
katrien

Ik vond de Colca Canyon ook heel indrukwekkend, zo groen en diep, en ook heel gaaf om condors te zien. Net een soort levende zweefvliegtuigjes! Wij zagen er drie, maar sommige dagen zijn ze niet te zien dus je moet wel een beetje geluk hebben.
Wat ik ook leuk en lekker vond was dat wij de hot spring bezochten in Chivay, dat is een zwembad met heet mineraalwater recht uit een bron in de bergen. Mmmmmm. (Dat zat bij het tweedaagse tourtje in.)

Als ik jullie was zou ik eerst even afwachten in Arequipa of & hoe de hoogteziekte zich ontwikkelt. Als het meevalt kun je best doorreizen naar de hoger gelegen Colca Canyon, maar anders kun je beter nog wat dagen blijven en wennen. Arequipa kan een goeie tussenstop zijn om te wennen en ook later minder moeite te hebben met de hoogte waarop de Inca Trail zich bevindt (minder moeite dan wanneer je direct van zee/jungle niveau naar Cusco vliegt).

Als de jungle je heel erg trekt, is Manu volgens mij best een goeie keus, dat schijnt nog best onaangetast te zijn. Maar duur om te bereiken. Ik ben bij Puerto Maldonado in de buurt naar de jungle geweest, Tambopata reserve. Ik vond dat al wel heel tof maar je schijnt meer dieren te zien in Manu.
Ik denk wel dat Evelyn gelijk heeft dat veel jungles op de wereld best wel op elkaar lijken, al zullen er wel net andere beesten leven maar die krijg je meestal amper te zien… het is toch vooral een heel vochtig bos met een hoop geluiden. Je hebt wel goede kans om macaws te zien, termieten, misschien een harige spin die zich snel weer verstopt, hagedisjes, misschien een kaaiman, een piranha als je daarop gaat vissen.

Misschien kun je nog wel het beste in Azië een jungle bezoeken, dat is stukken goedkoper.
En als je het in Zuid-Amerika wilt doen, ga dan in Bolivia of Peru, ook dat zijn de voorlopers van de Amazonerivier en hetzelfde regenwoud, maar veel goedkoper om tours te boeken dan in Brazilië.

En verwacht dus nooit veel dieren te zien… vaak zie je in anderssoortig landschap meer dieren, bv. de Afrikaanse savanne, of de moerassige Pantanal. Een typisch regenwoud is natuurlijk wel interessant als je houdt van planten en bomen en hun medicinale krachten enzo.

Succes met alle keuzes! Foto’s kun je vinden op mijn website (Peru 1998 = Arequipa, Colca Canyon, Cusco; Peru 2006 = Tambopata jungle). Als je nog vragen hebt, laat maar horen hier in dit topic.

Hey Cecilia,

Bedankt voor de vele info. We hebben inmiddels beslist Arequipa en de Colca Canyon niet aan ons voorbij te laten gaan, het lijkt ons veel te mooi. De jungle zal voor een andere keer zijn.

We hebben inderdaad nog wel een ander vraagje. Waar kan je het best binnenlandse vluchten boeken? Via een agentschap in België staat een enkel ticket van Cuzco naar Lima of Lima naar Arequipa aan 240 euro, enorm veel dus. Is het interessant om je ticket ter plaatse te kopen? Of riskeer je dan geen plek meer te hebben? Of kan je dit via mail met een plaatselijk toeristisch kantoor regelen? Of rechtstreeks op de websites van de luchtmaatschappijen? Ik lees verschillende tegenstrijdige verhalen, dus weet niet meer wat mag en interessant is of niet.

Bedankt!

Geen idee! Ik heb het maar één keer gedaan en ter plaatse gekocht, van Puerto Maldonado naar Cusco. Maar die airline waar ik toen mee vloog (Aerocondor) schijnt niet meer te bestaan. Verder weet ik niet wat slim en handig is. Ligt er ook aan hoe flexibel je bent; als het niet erg is om een dagje eerder of later te vliegen kan je misschien beter ter plaatse kopen.
Verder heb ik alleen per bus en trein gereisd in Peru.

Er zijn vele maatschappijen in Peru die vluchten aanbieden.
Een vlucht van Cusco naar Arequipa is vreselijk duur, ook als je die in Peru boekt.

In Peru een ticket kopen is veel goedkoper. Een enkele reis Cusco naar naar Lima hoeft niet meer te kosten dan 120 USD.

Vanaf Lima naar Arequipa ben je nog iets minder kwijt, rond de USD 110

Alle tickets kun je terplaatse in Cusco kopen. Keuze zat, en de prijzen zijn vrijwel overal hetzelfde

Vliegtuigmaatschappijen zijn.

Lan www.lan.com
Starperu www.starperu.com
Taca www.taca.com
Peruvian airlines www.peruvianairlines.pe

Als je in Lima landt kan jullie zeker het volgende logeeradres aanraden, namelijk SafeinLima. Je logeert er bij een vriendelijke Belg uit Deinze, die is er blijven hangen, nadat hij er zijn vrouw heeft leren kennen.

Hij heeft ons aardig geholpen met de praktische zaken van onze reis. Zo kan hij aan zeer voordelige tarieven vluchten boeken met LAN.

Mijn vriend en ik zijn vorig jaar september in Peru geweest. Ook wij hebben ter plekke in Cusco een binnenlandse vlucht van Cusco naar Lima geboekt. Het centrum van Lima heeft ontzettend veel reisbureautjes die naast tours ook vliegtickets kunnen boeken. Kosten waren 120 USD.
Veel plezier!

Waarom ga je niet voor een paar tientjes met de bus. Zo zie je het plaatselijke leven en de natuur het best. Dan je ook nog even stoppen in Huacachina. Je moet tenminste 1 langere busreis in zuid amerika gedaan hebben vind ikzelf. Dit is “de” manier van reizen aldaar.
De jungle is inderdaad vergelijkbaar waar ook ter wereld. Je hoort vanalles maar ziet weinig. Manu is trouwens erg toeristisch met veel luie amerikanen. Wil je echte mooie jungle zien ga dan naar de taman negara in maleisie.
Als je naar de colca canyon gaat moet je wel goed ter been zijn en een redelijke conditie hebben anders zie je niet wat je wil zien.
succes.