Chinees visum regelen in Kuala Lumpur

Het zal w.s. geen probleem zijn maar heeft er iemand ervaring met het visum voor China regelen in Kuala Lumpur? Vorig jaar heb ik dit geregeld in Bangkok en ging uitermate soepel. Hopelijk ook in KL en ben daarom benieuwd naar ervaringen van anderen.
In september vlieg ik van KL naar Beijing en ben voor die tijd ruim 2 maanden in Maleisie dus alle tijd daar alles te regelen

Geen probleem maar leuk is anders.

Wij reden vandaag naar de Visum service in KL. Vanwege de gebruikelijke spits duurde dit zo’n 1,5 uur. Toen we aankwamen ging de afhandeling erg vlotjes; er was dan ook niemand terwijl er wel 10+ loketten open waren. Onze aanvraag ging al direct langs drie mensen; die allemaal na elkaar alle documenten doornamen. We hadden alles vooraf geregeld, een heel reisplan inclusief alle boekingsbewijzen.

Vervolgens vertelt de dame ons doodleuk dat we maandagmorgen om 9.00 worden verwacht voor een 3-minuten durend interview. Als dit goed loopt mogen we op woensdag voor 15.00 onze paspoorten met visum ophalen.

Erg jammerlijk dat ze niks vooraf hebben gemeld over dit interview. Ze vertelden dat het normaal was bij buitenlanders in KL (ook expats met work-permits etc). Ik heb er echter niks over gezien/gelezen op de visaforchina.org website, en was dus verrast. Wij moeten nu namelijk op maandagochtend - drukste ochtendspits van de week - om 6.30/7.00 richting het centrum voor een gesprek van 3 minuten, terwijl de aanvraag werkelijk alles al bevatte. Nogmaals; dat interview was op zich geen issue, maar dat we er niks vanaf wisten en ook op dit vreemde tijdstip daar moeten zijn is nogal jammer. Daarbij moeten we dus ook nog op woensdag heen-en-weer.

Ik weet dus niet hoe ‘makkelijk’ het is om even in KL een visum voor China te halen…

Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat je eerst voor een interview moet. En i.d.d. niet heel handig i.v.m. verkeer ed. Maar goed, ik zal het wel in KL moeten doen en ga dan dus ook maar op interview.

Goed, zaken zijn misschien veranderlijk; en mogelijk heb jij er niet mee te maken. Wij wonen buiten het centrum, dus voor ons onhandig. Wanneer je gewoon ergens in het centrum verblijft is het op zich geen ramp.

Wij hebben besloten maandagmorgen met de metro te gaan. Want het station KLCC/AvenueK ligt vlakbij het visum service centrum (en een van de stations op de lijn ligt weer dichtbij ons huis)…

Zal wanneer nodig nog een update plaatsen.

Ok, ben benieuwd, succes dr mee

Update: Vandaag moesten we naar de visumdienst (tegenover KLCC, in gebouw van Bank of China) voor het ‘interview’.

Het woord staat tussen haakjes, want om 9.00 exact werd ons de volgende vraag gesteld:

“Waarom gaat u naar China”.

Ons antwoord luidde:

“Vakantie”

En toen was het interview voorbij en konden we weer terug naar huis (zo’n 1 uur heen en 1 uur terug)…vanwege de ochtendspits.

Leuk is anders, maar op zich ook wel weer grappig om mee te maken…

Nu woensdag dus weer daar naartoe (3e keer) om het visum - hopelijk - op te halen!

Idd een behoorlijke tijdsverkwisting. Maar van de andere kant houdt het je van de straat. I.i.g. bedankt, weet ik vast wat me te wachten staat

Afhalen stelde ook weer niks voor. Geen rijen, direct aan de beurt. Loket 1 om te betalen, loket 2 om het direct incl. visum af te halen. Mag dan klagen over dat onnodige interview; de verdere afhandeling was prima en erg efficient.