Chinees visum in HCMC

Momenteel zitten we in Ho Chi Minh City en hebben vandaag een bezoekje gebracht aan het Chinees consulaat. We waren laat dus hij was al gesloten (we gingen even kijken wat de openingstijden waren).

Nu blijkt dus dat de komende dagen het consulaat dicht is wegens een aantal feestdagen. Over 3 dagen zal hij pas weer open gaan.

Heeft iemand recent een Chinees visum in HCMC aangevraagd? Hoe lang gaat het ongeveer duren en kan het eventueel tegen betaling wat vlotter? We zien het namelijk niet zitten om nog een hele week in HCMC te blijven.

En zou het aanvragen van een double entry lukken? We willen namelijk tijdens onze reis door China een tussenstop maken in Hong Kong.

Hopelijk kan iemand ons wat informatie verschaffen! Ik had wel de website van het consulaat gevonden, maar deze is zo goed als tekst-loos…

Thanks!

Mijn ervaring is zeker niet recent (2006), maar toen kreeg je je visum sneller als je meer betaalde.

Thanks Jenny! Weet je nog wat je toen ongeveer betaalde?

Even een update:

Vanmorgen waren we om half 9 bij het consulaat en 5 minuten later stonden we weer buiten.

Je MOET namelijk een zogenaamde ‘invitation letter’ hebben én een vlucht naar buiten China. Een invitation letter kan alleen worden verschaft door iemand die in China woont, en ik ken niemand die in China woont. En omdat we nog niet weten wanneer we China weer zullen verlaten, is een vliegticket boeken ook niet echt de bedoeling. Men kon daar niks voor ons betekenen…

We zijn na het consulaat bij enkele tour bureau’s langs geweest en deze kunnen het, binnen 5 dagen, voor ons regelen voor $120 per persoon. We krijgen dan een Single entry 30 dagen visum.

Omdat het hier zo makkelijk (maar prijzig!) schijnt te gaan, hebben we besloten dit in Hanoi te proberen. Dan daar maar naar de Ambassade en anders daar via zo’n tour ageny. Die zullen ze daar ook wel hebben neem ik aan…