China of Indonesie

we zitten nog te twijfelen tussen china en indonesie.

of 2 mnd china of 3 maanden maleisie en indonesie.

ik neem aan dat jullie hier allemaal zeggen ga voor het laatste.
maar wat zou een logische route zijn ?
het liefst zo min mogelijk vluchten. dus liefst met bus/trein en boot.

hoe ver kun je komen als je vanuit singapore met de boot gaat en dan met boot en ov gaat reizen ?

Als ik een reisplan moet maken , zou ik van Amsterdam naar Singapore vliegen .
Van daaruit kan je naar malaysia gaan .
Tenhoogte van Medan (Noord Sumatra) kan je met een (snel?)boot oversteken van Malaysia naar Medan.
Dat heb ik gehoord toen ik in Medan was . Toen wilden we vanuit Sumatra(Medan) naar Batam(in de buurt van Singapore) gaan met de boot. Soortgelijke bootverbinding heb je ook vanuit Singapore= allemaal van horen zeggen.
Vanaf Medan kan je naar beneden zakken via Lake Toba(Samosir eiland) , Parapat , Tarutung , Padang Sidempuan , Bukit Tingi , Padang .
Er rijden grote en kleinere bussen van Medan naar Padang , en van Padang naar Bandar Lampung ,de meest zuidelijke punt van Sumatra.
Als het mogelijk is moet je een tussenstop maken in Padang Sidempuan , het is een lange reis om vanaf Medan of Parapat(Lake Toba) in 1 ruk naar Bukit Tinggi en of Padang gaat .
Op Samosir eiland (Taba Lake) moet je perse de Tuk Tuk gebied bezoeken , daar zitten de buitenlandse toeristen bij elkaar .

Zie ook mijn topic Reisadvies Sumatra 2006 , en Reistijden Sumatra .
Ik heb de route vanaf Padang naar Medan gedaan .
Vanaf Medan en vanaf Padang vertrekken de bussen naar alle windrichtingen uit de busterminals .
Daarna kan je oversteken met de ferry naar Java .
En verder de grote steden vanaf Jakarta (West Java) bezoeken met overnachtingen tot de oversteekplaats naar Bali.
Op Java is alles goed geregeld , je kan met de openbaarvervoer gaan , intercity bussen met airco en beperkte passagiers(comfort) , travelbusjes = kleine busjes met 8-9 passagiers , trein , zelfs korte vluchten.

Als je alleen op reis gaat zou ik Malaysia(Singapore) en Indonesia nemen i.p.v China.
Het is anders als je met een georganiseerde reis gaat .
Dan zit je goed , terwijl het nog de vraag is of je door de grote afstanden , faciliteiten en de taalbarriere zo makkelijk in China kan reizen.
Dan is Malaysia en Indonesia een betere keuze.

China is net zo makkelijk te bereizen als Indonesie, ondanks de grote afstanden. Die afstanden zijn zelfs wel lekker: 's avonds in de trein, lekker liggen in je bedje, 's ochtend ben je op de plaats van vertrek. En die treinen in China zijn GOED! Je moet wel de sleepers een paar dagen vantevoren boeken.

en kun je vanaf bali nog met de boot/ferry naar eilanden verder of wordt het dan toch vliegen ?

en hoelang denk je dat we doen over de route sumatra naar bali zoals jij hem beschrijft ? en dan dus zonder vluchten.

het reizen in china schijnt idd ook wel goed te doen te zijn. maar wij houden van dingen zelf bezichtigen en niet van die tourtjes waar iedereen in groepen loopt. en ik ben bang dat je in china vaker afhankelijk bent van tourtjes dan in indonesie en maleisie.

ik heb gelezen idd dat je in de buurt van KL en malakka met de boot kunt oversteken naar sumatra.

Ik heb in 4 wkn China geen enkel tourtje geboekt. Nergens voor nodig hoor! (Sorry, ff een paar vooroordelen van tafel vegen.)

Wat Indonesie betreft:

Als je per boot over wilt steken van Maleisie naar Sumatra, kun je dit wellicht het beste bij Penang/Langkawi doen. Hier is de zee engte het smalst en ben je het snelst aan de overkant. Je bent dan zo in Medan en dan dan afzakken naar het zuidoosten.

Het doorkruisen van heel Sumatra is een lange rit. Veel mensen nemen halverwege het vliegtuig. Zelf ken ik alleen de Riau Archipel, dus ik kan je niet veel over de rest van Sumatra vertellen.

Dan Java (zie andere draadjes op dit forum) en dan met de boot naar Bali. Geen probleem. Wanneer je echter alle drie de eilanden wilt zien en helemaal niet wilt vliegen, zou ik toch ongeveer 1.5 maand voor de reis uittrekken.

Van Bali kun je dan terug naar Singapore vliegen.

Ik heb de route Padang-Medan in 10 dagen gedaan , met een gehuurde auto.
Maar dan hebben we diverse stops gemaakt , soms ook 2 nachten op interessante plaatsen. Zoals in Medan-Toba(Parapat) - Bukit Tinggi en Padang.
Van Padang naar Bandar Lampung (richting Java) kan men binnen 2 dagen doen , dat zegt onze Padangse chauffeur.

De route vanaf Merak (de aankomsthaven op Java) via Jakarta richting Bali kan je met gemak binnen 14 dagen doen.Tenminste als je alleen de hoogtepunten van Java wil zien .
Je kan ook spieken in een programma van zo’ n touroperator.
Dus de bekende toeristische route.
Met 1 weekje erbij kan je een beetje afwijken van de bekende route.
De route / afstanden en place of interest op Bali is nagenoeg bekend bij iedereen .
Vanaf Bali naar het Oosten kan je beter aan anderen vragen .

Als je 3 maanden de tijd hebt zou je echt veel kunnen zien .
Zelfs Sulawesi en Zuid Molukken kan je nog meenemen.
Had ik maar zoveel tijd .

wij hebben 3 mnd maar in die tijd willen we eigenlijk ook maleisie zien.
we dachten aan maleisie. sumatra,java,bali en lombok. als dit te halen is natuurlijk.

kun je ook langer dan 60 dagen in indonesie blijven of is er alleen een visum tot 60 dagen ?

Met gemak .
Toeristen visum van 60 dagen nemen , en dan ga je even het land verlaten en terugkomen met VOA.

dus 2 mnd voor dat stuk indonesie en 1 mnd maleisie zou moeten lukken ?

Als je de noramale touristenroute neem moet het wel lukken.
Het is anders als je naar afgelegen gebieden in het Oosten
van Indonesia wil bezoeken.

een visum van 60 dagen kun je ter plekke laten verlengen voor ongeveer 500,000 rp.

…als je iemand hebt die garant voor je staat (sponsor).

Als je 500,000 rp betaalt aan zo’n visum bureau zorgen zij voor een sponsor voor je, dat hoef je (iig op Bali en Lombok) helemaal niet zelf meer te regelen.

Zelf heb ik een vaste sponsor, wel zo handig. (En goedkoper.)

we zitten nog te denken over wat te doen. jenny heeft toch met haar ontkrachtiging van de vooroordelen over china ons weer aan het twijfelen gebracht.http://www.aroundtheglobe.nl/messageboard/images/smilies/confused.gif

als we naar indonesie gaan hebben we het volgende plan, lukt dit volgens jullie ? met oog op tijd en visum ? en welke plaatsen missen we nog ?

java : jakarta, bandung, surabaya, bali (nog geen idee) , lombok (nog geen idee), 5 daagse boottocht naar flores en terug,via komodo. nog een stukje bali om weer terug naar java te gaan, yogya, bogor en dan naar sumatra.
sumatra : naar padang, bukkitinggi, sipirok, samosir, berastagi, bohorok, medan en van hier voor 1 mnd naar maleisie.