Van Kuala Lumpur naar Bali in 8 weken

Beste Reisforummers,

Ik ben van plan om voor de eerste keer alleen op reis te gaan, dit gaat gebeuren tussen week 8 en week 20 dit jaar. Mijn plan is om van Kuala Lumpur naar Bali te reizen in 8 weken over land en met de boot. Zo ziet mijn reisplan er uit:
1 week Maleisie (van Kuala Lumpur naar Pulau Pinang)
3 weken Sumatra (van Palau Pinang met de boot naar Medan en van Medan naar Bakaheuni)
2 weken Java
2 weken Bali
De reden dat ik persee Maleisie in mijn reis wil proppen is om eerst even te acclimatiseren dat ik alleen in Azie ben alvorens me onder te dompelen in het veel minder ontwikkelde Sumatra. Ben met mijn Lonely Planet South East Asia al druk aan het plannen, de nieuwe Lonely Planet Indonesia al bestelt bij Bol.com. Kijk ook veel op deze site. Nou heb ik de volgende vragen aan jullie meer ervaren reizigers:

1. Klinkt dit haalbaar qua tijd/afstand, of ben ik dan alleen maar onderweg?
  2. Heeft iemand ervaring met de boottocht Palau Panang-Medan (Pelabuhan Belawan) en de grenscontrole daar?
  3. Ik heb begrepen van de Indonesische ambassade en deze site dat ik voor de aanvraag van een 60 dagen visum Indonesie vooral een uitreisticket moet weerleggen. Dit is voor mij belangrijk als ik Indonesie met de boot binnenkom. Dus heeft iemand daar andere ervaringen mee?
  4. Vind iemand die ook in die periode gaat het leuk om mij ergens te meeten op mijn route?
  5. Daarnaast zijn alle tips welkom van meer ervaren Indonesie reizigers aan een groentje, al heb ik er op de forums al heel veel gelezen, en ben ik nog steeds aan het lezen. Maar als je denkt dat je nog iets kwijt moet…

Ik ben benieuwd naar de reacties! :wereld:

@ 1. Je globale planning klopt redelijk, al zou ik persoonlijk voor Java meer tijd inplannen wanneer je het hele eiland over wilt (zonder binnenlandse vluchten dus). Sumatra heb ik nog nooit bezocht, maar 3 weken voor heel Sumatra lijkt me ook aan de krappe kant. Dit is uiteraard makkelijk op te lossen door ergens een binnenlandse vlucht in te lassen.

Kuala Lumpur is een leuke stad, al is het wellicht niet DE plek om andere reizigers te ontmoeten. Het is echter wel een goede plek om aan het klimaat te wennen, en je kan er lekker eten (kan in Indonesie ook, maar voor mij betekent KL heel veel sushi voor heel weinig geld :wub:). Je kan er een paar dagen vermaken, en als je de drukte zat bent kun je uitwijken naar de natuur als bv Cameron Highlands en Taman Negara.

Begrijp me goed, het IS haalbaar om binnen je planning de hele eilanden te bereizen. Maar je zult dan echt keuzes moeten maken en je beperken tot met name de highlights, en je moet rekening houden met erg lange reisdagen. Ikzelf word er heel duf van wanneer ik meerdere dagen per week meer dan 10 uur onderweg ben… 't Is tenslotte vakantie!

@ 3. Waar wil je je visum regelen? Het klopt dat met name je ticket het land uit van belang is, maar zoals je wellicht ook gelezen hebt, MOET je een visum voor Indonesie vooraf aanvragen wanneer je meer dan 30 dagen in het land wilt blijven. Dit kan in den Haag, in Kuala Lumpur en op Penang. Aangezien je echter niet heel lang in Maleisie wilt blijven, zou ik mijn visum al in NL regelen.

@ 4. Zou ik best leuk vinden, maar ik moet werken :dag:

@ 5. Op dit moment is er niks wat ik kwijt wil… Op dit forum staat aardig wat, en ik nodig je ook uit om een kijkje op mijn websites te nemen.

Hallo,

Over de boot van Penang naar Medan ik neem aan dat je die bedoelt? Mijn advies ga vliegen dit is goedkoper dan met de boot. www.airasia.com. Ik heb toendertijd de boot uitgezocht en ik was meer kwijt dan met z’n tweetjes vliegen. Daarnaast staat er in de lonely planet dat er een hoop oplichting als je aankomt met de boot voor vervoer naar het centrum van Medan.
Wat Jenny ook al aangaf ja je hebt een bewijs nodig als je een visum gaat aanvragen dat je het land verlaat binnen 60 dagen. Je zou een goedkoop vliegticket van airasia kunnen boeken en deze niet gebruiken.

De route Medan - naar Bakahauni(Lampung ?) kan men met gemak binnen 2 weken halen.
Voorwaarde is dat je geen Medan-Bohorok -Parapat (-Samosir -Parapat ) niet meeneemt.
De meeste toeristen gaan meestal
1.Van Medan via Bohorok (Orang utan ) naar Toba Meer(Samosir) .
Je kan al een 4 daagde reis boeken bij een reisburo in Medan/ en auto huren.
2. Van Parapat (aan de rand van Toba Meer) ga je via Padang Sidempuan naar Bukittinggi
3 Daar 2 dagen bivakkeren om de omgeving plus de 2 meren maninjau en singkarak en een vallei , plus de stad Batusangkar te bezoeken.
4. Van Bukittinggi ga je naar Padang . 1 nacht logeren .
5 van Padang ga je verder afzakken naar Lampung (Bakahauini=oversteek naar java) .

De reis tussen Medan en Padang heb ik op mijn gemak (wel met een huurauto/chauffeur) binnen 10 dagen gedaan .

1. vanaf Padang naar Bakahauni kan je met gemak 2 dagen doen .
    Er zijn mensen die het binnen 1 dag doen met de openbarebus .

Als je** 3 weken hebt en een auto huurt **kan je zelf provincie Bengkulu meenemen .
Ik weet natuurlijk niet hoe je gaat reizen , met eigen vervoer of per bus.
Dus je gaat vanaf Padang even zwenken richting Bengkulu , en dan ga je richting Bakauhuni.

Of je gaat vanaf Padang naar het Oosten zwenken richting Pakanbaru -Jambi .Kost je een paar dagen extra .

En dan heb je bijna “heel” Sumatra gezien uitgezonderd Aceh en de Oostelijk Kustroute.
Om enig idee te hebben waar over we hier hebben , kan je de plaatsnamen op het Sumatra kaart bekijken .

Voor gedetaileerde afstanden kan je zien bij de topic Reisadvies Sumatra.
Of je kan mij een PM sturen.

Ik zou een paar dagen voor Java extra reserveren , en Bali iets minder.

:d

[quote=“surya_atmadja, post:4, topic:66333”]

Of je kan mij een PM sturen.

[quote]

Ook SA gaat, in navolging van Indoosco, in de privésfeer vragen beantwoorden. Dit gaat voor toekomstige Indonesië bezoekers desastreuze gevolgen hebben. :slapen: Daarentegen gaat voor huurauto’s met chauffeur, massagehuizen, sterrenhotels een gouden tijd aanbreken. :unibrow:
Nou SA veel succes met je privé adviesbureau, neem Indoosco als secretaresse en de onwetende reizigers kloppen massaal aan je PM-kantoor. :vak02:
PS. Is die javatour een familielid? :biggrin:

1.vliegen is soms wel/soms niet goedkoper-dat hangt er vanaf hoe vroeg en hoe slim je boekt. er gaan ook nog andere goedkope Indon, airlines (blacklisted by EU) Penang-Medan, ter plekke via reisburo te boeken.
2.als je de boot neemt staat de bus-included, naar Medan-centrum klaar als je door de pascontrole etc. bent. heb niks van oplichterij gemerkt- dat begint pas (pogingen daartoe) als je die bus in Medan uitstapt. Door de verjonging en minderervaring hebbende steeds jongere bekpekker wordt tegenwoordig elke goedmoedige poging al als scam betitelt en ernstig voor gewaarschuwd-vroeger was dat gewoon ervaring hebben.
3.AirAsia geeft geld terug van de TAKS-minus handling-als je je ticket niet gebruikt-al kan dat maanden duren (bvb hier in BKK/Thaild is het 700 Thb-min 100 THb=600 terug te krijgen=toch weer 12/13EUR.
4.als je je Indon visum in Malaysia regelt (dat duurt 1-2 dagen-en houdt je niet op-je kan het tegen wat ringgit ook laten doen)-dan vragen ze -meest- niet naar tickets uit e,d.-en anders weet dat buro er wel raad mee.

Hallo,

Bij de boot website waar ik wilde boeken stond toch echt geen bus naar het centrum bij. Ik heb de vlucht 1 week voor vertrek geboekt en dat was geen aanbiedingsprijs.
Hier de boot maatschapij waar ik over praat ik kan niets vinden over een bus die in de prijs zit http://www.langkawi-ferry.com/schedule.html
Ik zag dat het 110 ringgit per persoon is en vliegen kost je ongeveer 150 ringgit dus iets meer als je 1 week later gaat vliegen.
Ik zou het wel weten 1 uur vliegen of 6 uur op een boot zitten voor een klein beetje extra.

Vorig jaar had ik Belawan bezocht om foto’ s te maken , en de infrastructuur is niet zo goed zoals in Nederland .Eerlijk gezegd had ik geen openbaar vervoer gezien binnen de havengebied.
Ik kan me best voorstellen dat mensen met weinig ervaring , die de plaatselijke omstandigheden niet kennen opgelicht werden.

Ach het maakt niet uit het ging waarschijnlijk toch niet over de boot van Medan naar Penang.

Dat werd wel gevraagd .
Quote:
Mijn plan is om van Kuala Lumpur naar Bali te reizen in 8 weken over land en met de boot. Zo ziet mijn reisplan er uit:
3 weken Sumatra (van Palau Pinang met de boot naar Medan en van Medan naar Bakaheuni)

Hallo,

oke effe niet goed gelezen. Het staat in de lonely planet ik heb er verder niet ervaring mee. Ik zou alleen het wel weten ik zou de boot niet zo snel nemen al vliegen niet veel duurder en in mijn geval goedkoper was. Daarnaast 6 uur op een boot zitten waar je toch niets ziet is wel erg saai volgens mij. Ik besteed die tijd liever in Medan zelf al is daar niet echt veel te doen.

Integendeel, er is in Medan genoeg te zien en te doen. Kijk maar eens hier.

Hallo,

Ik weet precies wat er te doen is in Medan niet zo heel veel ik schreef niet dat er niets te doen is. Ik ben er zelf geweest om precies te zijn heb er 1 week gezeten.
Ik ken plaatsen in Indonesie waar meer te doen is dan in Medan. Ik vind het zelf een leuke plaats maar het is nou niet zo dat je daar normaal gesproken 1 week gaat zitten. Misschien 3 dagen en dan weer verder.

Oei ik wist niet dat je boos werd:D

Boos mij krijg je echt niet boos hoor die tijd is wel voorbij. Dat doet je leven met je als je al 2.5 jaar aan het rondreizen bent. Dan raak je je boosheid vanzelf kwijt.

Hoi Jenny en Moira bedankt voor jullie reactie! En Sumbar voor de link naar jouw verhalen over Sumatra en de boekentips, echt te gek!

Even voor de duidelijkheid: De boot gaat volgens de Lonely Planet vanuit de stad Georgetown op het eiland Palau Penang.

Zit er over na te denken om misschien andersom te reizen, van Bali naar Sumatra (Medan als eindpunt) in 8 weken, en om Maleisie over te slaan. Meningen?

Er zijn veel touristen wiens eerste kennismaking met Azie op Bali is, en er zijn prima faciliteiten om een beetje te wennen aan het klimaat in een redelijke luxe. Het is niet voor niks dat er zoveel mensen naar Bali trekken om daar te overwinteren :wink:

Bovendien is er op Bali ook genoeg te zien en te doen zonder dat je je begeeft tussen de bierdrinkende en zonnebadende vakantiegangers. 's Is ook prima mogelijk een of meerdere dagen door Bali te trekken zonder een blanke tegen te komen, kun je alvast wennen :wink:

In Denpasar zijn er voldoende bussen richting Java te boeken, de oversteek moet geen probleem zijn. Bij touristenbureautjes kun je bovendien ook speciale busjes voor touristen boeken, welke soms iets meer comfort geven. Allemaal geen probleem dus!

Voor mijn gevoel reizen de meeste mensen op Java van het westen naar het oosten, dus het zal lastiger zijn om een reisgenoot voor het hele traject te vinden. Maar wil je dat? Steeds nieuwe mensen ontmoeten heeft zeker ook zijn charmes!

Ik ben op verschillende eilanden tegen de draad in van oost naar west gereisd. Soms is het even puzzelen omdat je guidebook daar niet helemaal op is ingespeeld, maar je moet maar zo denken: een bus die van A naar B gaat, moet ook weer terug van B naar A. Dus gewoon even rondvragen af en toe, en je komt de bustijden met gemak te weten.

Veel plezier.

Dit is pas relaxt, geen stress laat het je overkomen. :vak02:

Stress doe ik wel op het werk… en ook daar probeer ik het tot een minimum te beperken :stuck_out_tongue: