(origineel bericht op be-more.nl)
“Children are likely to live up to what you believe of them”
In een land waar de tegenstellingen tussen rijk en arm zo enorm zijn, vergeet je wel eens om je heen te kijken en te bedenken waar het nu echt om gaat. En terwijl ik door de ellenlange gangen loop die een geordend netwerk vormen tot een enorme en goedgevulde supermarkt, word ik een beetje boos op mezelf. Want ook hier in Zuid Afrika raak je eraan gewend dat sommige mensen wat meer hebben en anderen niks. Shame on me… Hoogste tijd dus om de handen uit de mouwen te steken; waar is hulp nodig en wat kan ik doen?
Wat ik opvallend vind aan (Zuid) Afrika is het lijdzame lijden, velen durven haast niet te dromen van een ander en beter bestaan. Het pad dat hun ouders hebben bewandeld, zal ook het pad van de kinderen zijn. Een wereld buiten een shack is haast niet voor te stellen en ‘de wijde wereld’ gaat voor velen het bevattingsvermogen te boven. Een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden.
En waar beter te beginnen dan bij kinderen?? Voor velen van hen staat hun kinderbestaan in het teken van water halen, voedsel verzamelen en zorgen voor het welzijn en veiligheid van hun broertjes en zusjes. Dromen over wat er nog meer mogelijk is, daar is aan het einde van de dag geen energie meer voor…
Deze kinderen zou ik graag een moment willen geven, waarin zij de kans krijgen om weer kind te zijn. Om ‘pootje-te-baaien’ in de zee die ze nog nooit hebben gezien, om een heerlijke boerewors te eten zonder daarvoor stad en land te hoeven aflopen, om met leeftijdsgenootjes te genieten & te spelen en bovenal om te beseffen dat ze meer waard zijn en meer kunnen dan het leven waarin ze nu zitten. Kortom; het is tijd voor een 3-daagse Bush Camp.
In december arriveren de eerste 32 kinderen en er moet nog veel gebeuren. Schilderen, bedden, eten&drinken, vervoer, kerstcadeautjes, etc. Pfiew, dat kost veel geld. Vooral ook omdat dit geen eenmalige happening is, iedere vakantie wordt een andere groep kinderen uitgenodigd. Zij die het het hardst nodig hebben…
Na de gulle giften van vorig jaar, voel ik me haast bezwaard om weer een oproep te doen. Maar als ik dan denk aan de glunderende gezichtjes in december… Dan doe ik het toch maar… Hopelijk willen jullie mij ook dit jaar weer helpen om deze kinderen een onvergetelijke kerst te bezorgen!!
Je kunt snel&makkelijk je donatie overmaken met behulp van de >><a rel=“external” href=“Global Learning op onze Expeditiereizen buiten Europa”>donatiepagina</a>>>
Ook kun je direct je donatie overmaken op rekening <strong>12.17.74.228</strong> ten name van Stichting Be More te Nijmegen. Vermeld in beide gevallen <strong>mijn</strong> naam!
Het zou geweldig zijn als we hier wederom een succes van maken!!! Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van de ontwikkelingen!
Liefs Loes