Change of Plan

(origineel bericht op be-more.nl)

Change of Plan

Twee weken terug kreeg ik een telefoontje van Be More, slecht nieuws. Ik ben tot op heden de enige vrijwilliger voor Mother of Peace in december. Ik kan alleen weinig doen daar en het is ook niet prettig om als enige vrijwilliger op een project te zijn. Dus ik moest een ander project kiezen.
Dat was even flink balen! Hier had ik even geen rekening meer mee gehouden. Daar ging al mijn voorbereiding…
Maar niet getreurd, gelukkig had ik de dag erna een voorbereidingsdag. Daar zijn de projecten gepresenteerd en besproken en kreeg ik een goede indruk van mijn 3 nieuwe opties.
Ik heb er goed over nagedacht en de keus is gevallen op Palm Tree Care Center.

<strong>Palm Tree Care Center</strong>
Eén kleine vrouw, een groot hart en een nog groter verschil. Al zestien jaar werkt Ros Visagie met haar organisatie Palm Tree om kinderen uit de buurt van Amanzimtoti op te vangen. Kinderen die hun ouders kwijtraakten, werden achtergelaten of voor wie geen enkele andere plek meer was.
Palm Tree geeft ze een dak boven hun hoofd, dagelijkse maaltijden en alle zorg die ze nodig hebben. Ook krijgen sommige kinderen thuis aangepast basisonderwijs, omdat ze op school niet (meer) mee kunnen komen. Bovendien is er sinds kort een crisisopvang voor de allerkleinsten. Ze worden op het project opgevangen terwijl hun papieren voor adoptie klaar worden gemaakt.
Een project dat helemaal om kinderen draait; van de home schooling 's ochtends tot het bezig zijn met de oudere kinderen 's middags. Een klein project waar veel gebeurt!

Als vrijwilliger kun je bij Palm Tree het volgende doen:
<strong>Home schooling:</strong> Een aantal kinderen kan niet (meer) mee komen op school en krijgt daarom thuis basisonderwijs, in de vorm van home schooling. Je leert ze spelenderwijs over het alfabet, dieren, kleuren, tellen, spelletjes doen, en ga zo maar door. Als vrijwilliger speel je hier een grote rol in.<strong>Huiswerk & Engels:</strong> Als 's middags de oudere kinderen thuiskomen kun je ze helpen met hun huiswerk. Hierbij help je ze dan ook direct met hun Engels, door met ze te praten, lezen en schrijven. <strong>Activiteiten organiseren:</strong>Als vrijwilligers kun je ook regelmatig leuke dingen organiseren. Van een spel- of sportmiddag tot uitstapjes, van leuke dingen tot leerzame. Je doet dit in overleg met Palm Tree, maar hebt de vrijheid om samen leuke dingen te bedenken.<strong>Klussen:</strong>Palm Tree kan op verschillende plekken wel een opknapbeurt gebruiken: schilderen, de tuin doen, repareren of uitbreiden. Het zijn projecten die je samen aan kan pakken, in overleg met Palm Tree.<strong>Huishouden:</strong>Het centrum wordt gerund door een huismoeder, die genoeg hulp kan gebruiken in het huishouden. Ook als vrijwilliger help je hierbij: koken, schoonmaken, opruimen, luiers verschonen, etc.<strong>Special needs:</strong> Een aantal kinderen heeft ‘special needs’, omdat ze ziek zijn bijvoorbeeld, of geestelijke gehandicapt. Met deze kinderen breng je als vrijwilliger meer tijd door; je begeleidt ze en maakt zo hun dagen een stuk leuker.<strong>Crisisopvang: </strong>Een opvang voor de allerkleinsten die verlaten zijn, hun ouders verloren hebben of om wat voor reden dan ook geen thuis meer hebben. Tijdens hun verblijf worden de papieren voor adoptie in orde gebracht. Het belangrijkste waar je als vrijwilligers mee aan de slag kan, is het geven van liefde en aandacht voor de baby’s, om ze een zo goed mogelijke start van hun leven te geven. Tenslotte is het goed om te weten dat er bij Palm Tree altijd genoeg te doen is, zowel binnen als rondom het huis.
Gelukkig gaat alles dus nog wel gewoon door, alleen het project verandert.
Het is hartverwarmend om te zien hoe de kinderen op school bezig zijn met acties voor het project, echt geweldig!
Van 7 tot 11 november hebben we Afrikaweek door de hele school. Deze wordt op vrijdag 11 november op spectaculaire wijze afgesloten!

Het was even omschakelen, maar ik ga ervoor! Ik heb er heel veel zin in!
Zondag 4 december vertrek ik naar Durban om daar de handen uit de mouwen te steken en een klein verschil te maken.

Liefs,
Wendy

(origineel bericht op be-more.nl)