(origineel bericht op be-more.nl)
Week 3 en 4 Palm Tree
Woensdag 19 juni
Afscheid moeten nemen van Peter en Yvonne. Zij moeten even terug naar Nederland. Ik vond het erg jammer om afscheid te nemen van hen. Ik hoop ze zeker nog eens terug te zien.
Vandaag meegeweest met de vrijwilligersdag. Als vrijwiliger ga je samen met andere vrijwilligers van andere projecten langs de andere projecten. Dit was een hele leuke dag. Het is heel leuk en heel interessant om ook de andere projecten te zien. Er is zeker een project waar ik ook graag naartoe zou willen.
We zijn vandaag bij de volgende projecten langsgeweest:
The Farm: zet zich in voor medewerkers van de suikerrietfabrieken door bijscholing na werktijd en biedt een gezinsleven aan 30 kinderen uit de community. Zij bieden mensen uit de community een perspectief
I Care: organisatie die zich inzet voor straatkinderen in Durban. Dit doen ze o.a. door het creeren van bewustwording, rehabilitatie, opvang en diverse skills/job trainingen.
Bobbi Bear: een project dat zich inzet voor seksueel misbruikte kinderen, die hun trauma verwerken met behulp van de Bobbi Bear.
MoP: een weeshuis waar zo’n 75 kinderen wonen die geen thuis meer hebben; ze hebben bijvoorbeeld hun ouders verloren, zijn in de steek gelaten of zijn seksueel misbruikt.
Kanye Hospice: een project dat zich, via een ‘home based care programma’, inzet voor terminaal zieke patiënten. Ze verzorgen patienten in verschillende stadia van HIV/AIDS in hun eigen huis.
Donderdag 20 juni
Ik voel me gelukkig alweer een stuk beter. Medicatie slaat aan.
Ik heb vandaag weer homeschooling gedaan met P en T. Was een gezellige dag. De jongens doen heel goed hun best en zijn erg leergierig. Ze hebben een hoop toekomstplannen voor zichzelf. Het is goed dat ze een doel voor ogen hebben. Moeder Ros is van plan om het volgend trimester hun lesstof aan te gaan passen. Meer practical en accounting. Zodat de jongens straks bijv. een eigen zaak zouden kunnen runnen. Ook wil Moeder Ros kijken of hiervoor pc s kunnen worden aangeschafd. Ze zijn allebei erg creatief en goed met hun handen dus dat zou fantastisch zijn. 's middags hebben we weer arts en crafts gedaan. Dit vind ik altijd heel leuk en gezellig om te doen. Lekker ontspannen freubelen met elkaar met een lekker muziekje op de achtergrond.
's avonds hebben we weer boodschappen gedaan en zijn we uit eten geweest. Dit keer met zn drieen, want Marlies is donderdagochtend vertrokken voor een tripje naar kaapstad.
Vrijdag 21 juni
P en T hebben vandaag tot 10:00 uur homeschooling gehad met mij. Normaal gesproken komt er een auntie om 10:00 uur om les te geven maar zij is helaas niet gekomen. Hierna hebben we de homeschooling samen opgeruimd en gebezemd.
In de ochtend tas gepakt voor drie dagen safari. s middags werden we opgehaald door Cameron en Kai onze fantastische gidsen en zijn we naar de eerste lodge in Hluhluwe gegaan om te overnachten. Het is een trip van 4 uur om naar Hluhluwe te gaan. Prachtige lodge en wat een prachtige natuur. Rond de lodge zijn er s avonds o.a. bush babies te zien. Ziijn schattige dieren om te zien. We hebben vandaag eerst uitgerust en 's avonds een gezellige braai gehad. Daarna hebben we gezellig samen rond het kampvuur gezeten en marshmellows gegeten en lekker gekletst met elkaar.
Rond 22:00 zijn we naar bed gegaan. We zaten met alle meiden in de slaapzaal en was echt lachen gieren brullen. Ik had nog een lekkere Caroline actie. Ik ging er 's avonds uit om naar de wc te gaan. Dacht ik een bush baby te zien op een afgebroken boom stronk. Dus ik terug naar de slaapzaal en tegen iederen gezegd: willen jullie het eerste wilde dier zien in hluhluwe, een bushbaby?
Iedereen heel zachtjes in een rijtje achter elkaar beetje gebogen naar buiten. Maar naarmate we de boomstronk naderde kwam ik erachter dat de top van de boomstronk de bushbaby was. Nou je kon ons wegdragen. Iedereen weer terug naar zn bed.
Zaterdag 22 juni
04:40 uur wekker, lekker gedouched en om half 05:30 uur zaten we met z’n allen in de auto. Het beste is om vroeg te gaan en laat in de middag dan heb je de meeste kans om te spotten.
Het was een ongelooflijke waanzinnige dag. Ik heb van iedere seconde genoten. Hluhluwe is een prachtig wildreservaat. Het doel was de Big Five. Leeuw, Olifant, Neushoorn, Luipaard en de Buffel. We hebben eerst genoten van een prachtige zonsopkomst. Al snel zagen we giraffen, impala 's en… leewen. Yes dat is de eerste van de big five. Daarna nog meer giraffen. We zijn in de ochtend gestopt voor het ontbijt. Bij een prachtig stuk water ben ik een tijdje gaan staan. Ik hoorde geritsel en had het idee dat dit geen kleine dieren waren. Al snel riep ik de anderen omdat er aan de overkant njala s naar beneden kwamen naar het water. Even kort erna zebra 's. Zo mooi. Mijn camera kan erg ver digital inzoomen dus spotte ik heel ver weg Bavianen. Na het ontbijt zijn we weer verder gegaan.Al snel kwamen op de weg weer zebra s tegen. Bij een uitkijkpunt zijn we gestopt waar in de verte water lag op een droog stukje lag een krokodil. Niet lang hierna spotte we neushoorns. Dit was nr 2 van de Big Five. En toen zagen we nr 3 van de big five olifanten. Tijdens het rijden kwamen we er 1 tegen die langs de kant van de weg stond achter eenboom. Ook kwamen we neushoorns weer tegen, giraf en zebra 's. Uiteindelijk kwamen we nr 4 tegen van de big five de buffel. Wat een topdag! De hele dag hebben we dieren gespot. Zoveel. Onderweg op prachtige uitkijkpunten gestopt. De gidsen zijn echt topgidsen. Kai is een ranger geweest en Cameron heeft jaren gewerkt op Hluhluwe en woont hier ook.
's avonds zijn we naar een andere lodge gegaan. Ik werd gevraagd of ik samen met Arend in een tent wilde slapen. Dit was een geweldige ervaring slapen met de wilde dieren om je heen. 's avonds hebben we een braai gehad. Heerlijk gegeten. De wilde dieren lopen gewoon om je heen. Ook de hyena s. We gooiden onze botjes op drie meter afstand voor ons. De hyena s kwamen dan deze botjes ophalen. Cameron en Kai legden wat vlees en botjes neer op de braai. De hyena haalde dit er dan af. Gewoon op drie meter afstand een hyena. Dit was echt een ervaring die ik nooit meer zal vergeten. s nachts hoor je de dieren lopen langs de tent. Je mag er ook niet uit. Ik heb een heerlijke nacht gehad en geslaapwandeld en geschreeuwd toen ik even sliep. Was een bijzondere ervaring voor Arend hahahaha.
Zondag 23 juni
Om 06:00 uur vertrokken. Vandaag was ook weer een mooie dag. We hebben weer veel mooie dieren gezien. Als je een dier zag mocht je stop zeggen. Ik zag een neushoorn heel ver in de verte. Dit bleek een zwarte neushoorn te zijn. Deze blijk je niet vaak te zien. Dus dat was natuurlijk supergaaf. Het spotten is zo leuk om te doen. Vandaag weer 4 van de big five gezien en de luipaard nog niet. De luipaard is ook heel lastig om te spotten.
Maar we hebben vandaag weer ontzettend veel dieren gezien. Echt onwijs gaaf. Je kan ook een trail doen van bijv. 5 dagen of twee weken dan slaap je in de buitenlucht met de gidsen.
's middags zijn we weer naar ons project gegaan. Het is altijd wel apart als je weer op je project bent. Je voelt je direct weer thuis. Je bent er even uit geweest en alles moet je even laten bezinken. Vooral dit weekend is een heel mooi weekend geweest, soort bezinningsweekend. Tijdens de trips en wanneer je op je project bent zijn er zoveel mooie momenten dat je ook nadenkt over bepaalde dingen en momenten in je leven.
Ik slaap bij Sophie in het huisje. Wat grappig is is dat we bijna iedere nacht tussen 2 uur en 4 uur tegelijk wakker worden en dan kletsen we wat over van alles en nog wat. Is eigenljk ons nachtelijk kletsmomentje hahaha.
Ik ga het hier zeker missen en het afscheid vrijdag wordt heel moeilijk. Je bouwt een band op met iedereen. Elke dag die vrolijke gezichtjes, daar word ik zo gelukkig van.
Ik weet wel zeker dat hier mijn hart ligt en dat dit niet de laatste keer zal zijn. Als ik thuis ben ga ik zeker kijken om volgend jaar weer te gaan.
Maandag 24 juni
Vandaag op de Daycare gestaan. Dit was weer een hele leuke dag met de daycarekinderen.
's avonds hebben we nog even gezellig bij de kinderen gezeten.
Ik heb vandaag ook een gesprek gehad met Ros over het sponsorgeld. Palm Tree is enorm dankbaar voor het ingezamelde sponsorgeld.
Het sponsorgeld zal besteed gaan worden aan een tweedehands warm bad voor N, een hek bij de babysectie waardoor de baby s buiten kunnen spelen, schoolgeld. Verder is er geld nodig voor medicijnen. Aidsmedicijnen kosten hier heel veel. Ook is er een aanpassing nodig voor het dak in het hoofdgebouw waar iedereen woont. Dit dak is gedeeltelijk open waardoor de apen naar binnen komen. Het sponsorgeld zal zeker goed besteed worden.
Dinsdag 25 juni
Vandaag op de daycare gestaan. Vrijdag komt nu wel heel dichtbij. Het zal moeilijk worden om afscheid te nemen van deze schatjes en de kinderen van Palm Tree. Ik ga iedereen erg missen. Ik geniet van elk moment.
Wilma de regiocoordinator van Be More is vandaag ook langsgeweest om alvast afscheid te nemen van ons en een bedankje van Be More te geven. Dit was een moeilijk moment omdat het afscheid nu echt dichtbij komt.
Wat heel speciaal was is dat er vandaag een pasgeboren baby van 4 dagen oud is gebracht naar Palm Tree. Hij is gelukkig al geadopteerd en wacht nu dus op zijn adoptieouders. De moeder kan zich nog wel bedenken. Belangrijkste is dat ook dit kind een liefdevolle toekomst krijgt.
Sophie en ik mochten van Ros de baby bij ons houden vannacht. We zouden eerst met zn vieren bij alle baby s slapen maar het zou voor iedereen een slapeloze nacht worden dus hebben Sophie en ik met de baby en baby M in ons huisje geslapen. Voor mij was dit erg speciaal. Sophie had M bij zich en ik de pasgeboren baby. Ik heb de hele nacht van het kereltje genoten en lekker geknuffeld. Ik moest vaak aan Beau denken, hoe het zou zijn geweest als hij nog leefde. Ik heb hier de afgelopen tijd vaak aan hem gedacht. Op een goede en fijne manier. Dit prachtige babytje is een hele mooie afsluiting geweest van deze maand.
Woensdag 25 juni
Vanochtend de nieuwe baby naar de daycare gebracht en samen met Nathalie gebadderd en aangekleed. Daarna samen met Nathalie op de daycare gestaan. Er waren niet zo heel erg veel kinderen doordat het nu vakantie hier is.
De daycare sloot vandaag om 16:00 uur omdat we vandaag met de Palm Tree kinderen als afscheid op de bios en een ijsje hebben getrakteerd. De jongste zijn naar Monsters university geweest en de oudere naar the fast en the furious. De kinderen gaan niet zo vaak uit, dus dit vonden ze erg leuk. S de zoon van Ros was er ook bij, hij woont ook op Palm Tree en helpt hier ook. Hij vondt het ook geweldig om mee te gaan.
Het was zo leuk om te zien hoe de kinderen aan het genieten waren. Het was een hele gezellige en leuke avond met elkaar.