In januari vertrekken we zo’n 3 weken naar de Filipijnen. Eerst een paar dagen naar Hong Kong om van daaruit naar Cebu te gaan. We hebben het plan om van daaruit meteen naar Bohol te gaan en na 3 nachtjes terug te gaan naar Cebu.
Nu kom ik er alleen niet goed achter waar we in Cebu het beste kunnen verblijven. Ik denk dat we er 2, hooguit 3 nachten, blijven. Wat we in Cebu in ieder geval willen zien zijn de Tumalog watervallen en als we daar dan toch zijn een bezoek te brengen aan de walvishaaien. Vanuit Cebu willen we vervolgens vliegen naar Palawan, ik heb al gezien dat er een vlucht rond 13.30u gaat. Het liefste zitten we max 1 á 1,5u van de luchthaven. Wat is dan een goede maar ook leuke uitvalbasis? Cebu-City lijkt ons niet zo gezellig, te massaal. Strand hoeft niet perse aangezien we in Palawan wel aan onze trekken komen.
Ik heb me wel aardig vermaakt in Cebu maar ik hou ook wel van grote steden. Ik sliep in Hotel Central geloof ik. Daar heb jij niet veel aan maar ik vond het voor Filipijnse begrippen prima, als was ik lang blij dat ik een bed, elektriciteit en stromend water had zo vlak na de tyfoon.
mijn tip: zo snel mogelijk wegwezen uit cebu! (om de voor de hand liggende reden; het is een nog ergere vreselijke gore en drukke stinkstad als manilla want er zijn geen snelwegen maar alleen maar 2 baanswegen die altijd vast/vol staan) en dan heb ik het nog niet eens over de bedelaars, junks, verstikkende uitlaatgassen etc etc. Veel leuker is het om bijv. in maboal te verblijven, het is er heerlijk toeven, spotgoedkoop, het strand is er wit, de lucht schoon en er zijn veel mogelijkheden. Overigens zijn er ook watervallen in de buurt die veel mooier zijn dan de tamalog, zo kun je er watermassages krijgen en is het water er veel schoner dan is oslob. Wat betreft oslob kan ik je aanbevelen om vooral in bijv. dumaguette te verblijven en de veerboot vandaar naar oslob te pakken, al was het alleen maar voor je eigen veiligheid. Houdt er wel rekening mee dat alles in de filippijnen heeeeeeeeeeeeel laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang duurt, de bus pakken is bijna even snel als lopen, zo doe je er gemakkelijk 5 uur over om van cebu city naar oslob te komen. (ca 130 km, waarvan 100 km permanente file) en reken dan op nog een uur naar de whaleshark. enjoy!:chin:
Nogmaals dumaguette is schoon, rustig en heeft een prachtige blvd. de hotels en restaurants zijn er van hoge kwaliteit, het is er erg veilig. Het verkeer is er niet zo idioot als in mll en ceb.
Nou ja , als je niet langer dan 1 a 1,5 uur wel reizen om op de luchthaven te komen, kan je eigen niet buiten Cebu city je hotel kiezen, Want als je pech heb en druk is, doe je vanuit centrum van Cebucity er wel een uur over om op de luchthaven op Manctaneiland te komen.
Dus ik zou voor die waterval en de whalesharks gewoon een hotel of iets dergeijks in Oslob nemen. En als je de vlucht van 13.30 naar Palawan wil halen, gewoon een dag tevoren terugreizen naar Cebucity vanaf Oslob. En dan de nacht voor je vlucht in cebucity of Lapulapucity ( nog dichter bij airport) bijven slapen. het is helaas niet zoals in nederland dat je die afstand van 130 kilometer tussen Oslob en Cebucity even in een paar uurtjes aflegd.
Bedankt voor jullie reacties! We zijn nu aan het bekijken of we misschien vanuit Loon (Bohol) naar Argao (Cebu) kunnen gaan en van daaruit naar Moalboal. En anders skippen we Cebu en blijven we wat langer op Palawan, ook geen straf denk ik