Hoi Hans,
Groot gelijk, bovendien lijkt het nu allemaal weer redelijk geluwd…
Ik wens je in ieder geval een hele fijne vakantie!
Laat ons even weten hoe het geweest is!
Liefs,
Carolina
Hoi Hans,
Groot gelijk, bovendien lijkt het nu allemaal weer redelijk geluwd…
Ik wens je in ieder geval een hele fijne vakantie!
Laat ons even weten hoe het geweest is!
Liefs,
Carolina
Ik ben zojuist teruggekomen. Ik heb me prima vermaakt, mijn eerste reis alleen. Mijn reisgenoot wilde niet mee vanwege de situatie daar, maar ik heb totaal niets gemerkt. Alles ging zijn gang. Ook heb ik maar een casa particular gehuurd (heet dat huren?) zodat ik kon verblijven in de stad. De controle voor Cubanen zelf is wel enorm streng heb ik gemerkt en als je ergens uit wilde gaan in toeristenplaatsen moet je trouwpapieren overhandigen. Erg ingewikkeld allemaal, maar wel ontzettend veel meegemaakt, bij mensen thuis geweest. Dat maak je allemaal niet mee vaniuit je all-inclusive resort. Onvergetelijk!
Jee, wat een hoop posts hier inmiddels… Lijkt mij ook erg veel boeiender om in een casa particular te resideren; mooie verhalen!
Goede conclusie Anacondor! ![]()
Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin gehad hebt Hans! Ik zou het zelf geen huren noemen eerlijk gezegd, eerder gewoon dat je gebruik gemaakt hebt van casas.
Het is al heel lang zo dat je niet zomaar met Cubanen uit mag gaan. Voor buitenlandse mannen is het, naar wat ik gehoord en gezien heb, nog lastiger om met een Cubaanse vrouw vriendschappelijk op pad te gaan, dit vanwege het sextoerisme.
Maar niets is onmogelijk en het is een kwestie van er rekening mee houden. Op zich wordt de toerist er niet echt lastig mee gevallen, maar de Cubanen kunnen grote problemen krijgen. Altijd voorzichtig zijn dus.
Liefs,
Carolina
Weer terug thuis in Guatemala, al enkele weken maar vanwege zeer intensieve prive bezigheden nog niet aan toe gekomen om verhaal te komen doen.
Ik ben dus gestart met een 5 daagse vakantie wat uitliep op een 9 daagse ontsnapping aan de stress … hahaha. De eerste dag moest ik er weer aan geloven om mijn verjaardag nog ´s een keer te vieren (maakt niet uit of ik 2 weken of 2 maanden ervoor jarig was, altijd moet mijn verjaardag dubbel gevierd worden
)
Met de familie die via hun contacten een avond hadden geregeld in een restaurant met modeshow, bandjes en live-muziek werd mijn eerste avond gevuld. Moe van de reis (6 uur in een vliegtuig voor een afstand van hemelsbreed 1500 km.) gingen mijn luikjes rond 00.30 snachts dicht om de volgende ochtend om 06.00 weer open te gaan. We gingen naar Playas del Este om daar 2 dagen te bivakkeren. Fantastisch strand, heerlijk water en mooie omgeving. Terug in Havana besloot ik in een opwelling om de terugvlucht te veranderen, ik wilde toch langer in Cuba blijven dan ik in eerste instantie had gedacht en in het kantoor van Copa Airlines kon ik mijn terugvlucht veranderen naar zondag. Diezelfde middag op José Marti airport nog op zoek gegaan naar een huurauto want ik wilde woensdag persé naar Holguin om mijn petekindje te zien. Het was al een jaar geleden dat ik die gezien had en toen ik via de telefoon de verhalen van de moeder hoorde (en ook dat ik dringend met haar moest praten) besloot ik een 180 graden wending in mijn vakantieplannen te maken.
Enfin, vlucht veranderd, auto geregeld (sjeezus wat een wrak deze keer :disgust: ) en savonds was er dus weer taart geregeld met cadeautjes want mijn verjaardag was nog niet compleet genoeg gevierd. Voor het naar bed gaan nog even over de Malecon gewandeld en een pint gevonden in Havana vieja en opnieuw pas rond 01.30u. in bed zonder airco gedoken. De volgende dag vroeg vertrokken naar Holguin… let wel, dit is een reis die door mij niet aangeraden word, Havana – Holguin is dik 700 km. en ongeveer 11 tot 12 uur reistijd Dit is een autotochtje dat voor mij bekend terrein is en met de hulp van sandwiches, een fles water en ciego montero snas en de juiste cd´s om de tijd door te brengen en de drang om mijn petekindje te zien is dit voldoende om er veilig te geraken… maar het is zeker niet aan te raden als je de weg niet kent, en voor je vakantie (op je gemak) naar Cuba gaat. ´s-Avonds gespeeld en rondgedarteld met mijn lieve schat van 1,5 jaar en de volgende dag de Loma van Holguin beklommen en verder gespeeld en ge-ouwe-neeld met de familie. Vrijdagochtend rond een uur of 9 weer vertrokken naar Havana en onderweg bijna alle 8 cd´s die we bij hadden minstens 3 keer geluisterd… :teeth:
´s-Avonds in Havana opnieuw (voor de laatste keer want de volgende dag moest de auto weer terug naar José Marti) over de Malecon geslenterd maar omdat ik toch iets heb met Havana, zijn Malecon en ´El Morro´ was het afscheid lastiger en kwamen we pas rond 03.00 thuis aan. De volgende dag was de laatste complete dag… laptop van vriendin nagekeken en Xp en office opnieuw geinstalleerd (Arturo….?) foto´s van camera op laptop en op cd gezet, vader geholpen met startprobleem van zijn ´64 Skoda en voor de rest alleen maar gebabbeld en gebabbeld. Volgende ochtend om 04.00 uit bed en met heel veel tegenzin naar luchthaven gereden met de Skoda. Om 07.30 vertrok mijn vlucht …. enne … aaarrggh helemaal geen zin om Havana te verlaten. Met verdriet in mijn ogen plaats mogen nemen naast de nooduitgangdeur in de Boeing 737 en de Colombiaan naast mij maar vragen of er iets aan de hand is….ja, er is iets… ik wilde nog niet weg uit mijn geliefd Cuba……
We hebben tijdens deze week heel veel gepraat, maar wat betreft de verhalen over Fidel, daar hebben we het niet veel over gehad. Hij was op dat moment al wel in het openbaar verschenen maar Raul had nog steeds de macht. Alles ging gewoon zijn normale gang en niemand die daadwerkelijk plannen maakte voor een toekomst. Iedereen was nog gewoon bezig met wat ie alle dagen deed.
Maar er zijn wel degelijk veranderingen aan de gang. Ten eerste viel me op dat er ongelooflijk weinig auto´s op de weg reden. Natuurlijk in de stad nog steeds voldoende maar op de autopista en de carretera central beduidend minder auto´s… en vreemd genoeg ook minder huurauto´s van toeristen. De vader van mijn petekindje heeft wel een Lada, maar er is geen geld om daar benzine in te gooien. En hoewel de prijzen van benzine in Cuba stabiel blijven (vorig jaar $0.95 en nu nog steeds $0,95) is het voor de cubaan een dure grap om met het gezin op een zondagmiddag met de auto naar het strand te gaan.
Vorig jaar rond deze tijd van het jaar was er een duidelijk watertekort en een enorme droogte in de Oriente, nu was er geen enkel probleem en het was ook niet zo overdreven warm als vorig jaar…. Ze zeggen dat El Niño zich aan het ontwikkelen is en dat kun je vooral merken aan de hogere orkaanactiviteit in de Pacific Ocean en de minder ernstige orkanen in de Atlantische Oceaan… gelukkig voor Cuba!
Wat ook uit gesprekken met de familie kwam waren de veranderingen in de investeringen van de overheid. Cuba heeft geloof ik een 3-tal energiecentrales maar deze stammen nog van het Russische tijdperk… zijn ook van Russische makelijk met de nodige ´apagones´ tot gevolg. De overheid is nu aan het investeren in nieuwe, maar kleinere Chinese energiecentrales, zodat bij een stroomuitval vrijwel direct deze kleinere centrales een gehele wijk kunnen overnemen. In de 8 dagen dat ik deze keer in Havana en Holguin was heb ik geen enkele stroomuitval meegemaakt.
De overheid heeft ook containers vol met koelkasten, ventilators, airconditionings, fornuizen en televisies van Chinese makelij aan laten rukken want met de steeds hogere energiekosten zien ze in dat je beter nieuwe apparaten voor een speciale prijs kan aanbieden aan de bevolking dan dat ze de 30-jaar oude koelkasten en ventilators blijven gebruiken die beduidend veel energie verslinden. Op die manier probeert Cuba op lange baan energie te bezuinigen door de bevolking energiezuinigere apparaten te laten kopen.
De banden met China zijn zeker aangehaald wat de investeringen in voertuigen betreft. In Guatemala zijn enkele Chinese merken van auto´s en motoren al goed ingeburgerd en ook in Cuba zag ik veel meer chinese motorfietsen en auto´s. Vooral de Chinese Suzuki´s viel me op omdat ik die zelf ook verkoop in Guatemala en ik weet dat het geen Suzuki´s zijn, maar Chinese kopieën met de hun naam erop. Alleen worden deze 100cc. motorfietsjes alleen maar aangeboden aan werknemers van grotere staatsbedrijven, een zomaar wildeweg Cubaan kan nog steeds geen motorfiets kopen…. Geen auto, geen motor , zelfs geen huis kan er gekocht worden, wat dat betreft is Cuba nog steeds hetzelfde, maar een lichte vooruitgang is te bespeuren.
Vanwege dit bericht:
The text that you have entered is too long (11891 characters). Please shorten it to 10000 characters long.
Genoodzaakt om dit verhaal in 2 delen te plaatsen :paranoid:
Voor wat betreft de toeristen, daar is nog niet veel in veranderd. Het beste is nog steeds om euro´s mee te nemen ipv dollars wegens de 10% extra verlieskoers… het beste is nog steeds cash euros en zo weinig mogelijk de credit-card te gebruiken. De prijzen zijn nog steeds hoog van alle services waar de toeristen gebruik van maken… hotels, huurauto´s, eten en entreegelden en waar ik nog steeds goed mee geconfronteerd wordt is de controle overal in Cuba, en dat begint al op de luchthaven. Deze keer hebben ze (notabene bijna bij de uitgang van controlediensten, net voordat je de aankomsthal binnenstapt, ik kon de familie die me opwachtte bijna zien) mijn paspoort afgenomen. Stonden we daar, enkele toeristen zonder paspoort en die madam met dat kaki-groene pakje bleef gewoon staan en deed verder niets met de paspoort. Dan uiteindelijk maar gevraagd aan een ander kaki-groen mannetje en die ging zich ermee bemoeien. Uiteindelijk kwam ie naar ons toe met nog een extra vragenformuliertje waar ik weer alles op moest ratelen waarom ik naar Cuba kwam, hoeveelste reis dat al was, welk hotel ik had gereserveerd (hotel gereserveerd?? NOT!) wat ik er ging doen, hoe lang ik bleef…… aaarggh, ze pikken altijd mij eruit. Gelukkig had ik deze reis maar verstandig 1 koffer meegenomen, dus toen ik zielig keek bij dat manneke of ik dan ook nog na al dat wachten door de koffer-check moest zei hij dat dat wel goed zat…. Uiteindelijk met een ´goed verblijf gewenst´ afscheid genomen kon ik eindelijk de Havaanse familie omhelzen waarna we snel de luchthaven verlieten…. Die José Marti met zijn rode stalen buizenframe bezorgt mij altijd weer ergernis en koude rillingen als ik eraan denk.
Deze reis was wederom weer onvergetelijk en ik denk erover om waarschijnlijk nog voor het einde van dit jaar nogmaals naar Havana vertrekken. Ook deze reis veel meer illegale dingen gedaan dan anders en maar 1 bekeuring gekregen voor te hard rijden :frown:
Enne, zeg nou zelf, met haar 1,5 jaar en zo´n schattig koppie is het moeilijk afscheid nemen…. :wub:
Prachtige foto Igor en weer een mooi verhaal.
Het land blijft aangrijpen… Hoe dan ook!
Liefs,
Carolina
Goed en informatief verhaal; leuk dat dit Cuba-forum zo goed loopt en door liefhebbers gerund wordt.
Cuba liefhebbers zijn we zeker… we doen ons best om iedereen juist te informeren en onze ervaringen te delen. Heb jij trouwens al besloten wanneer, welke aanvliegplaats en de route voor begin volgend jaar, Anacondor?
Het is graag gedaan Anacondor, maarreuh…
STEM je daar dan ook nog even op s.v.p.?!?!?!
Zouden wij van het Cuba forum in ieder geval zeeeer waarderen! ![]()
Hihihihihihi!
:D:D:D
Liefs,
Carolina
L.S.
Naar aanleiding van een nieuwe geruchtenstroom (volgens de Amerikaanse geheime dienst zou Fidel nu kanker hebben etc.etc…
De officiele Cubaanse versie is dat Castro tijdelijk vervangen is door zijn broer omdat Castroeen zware darmoperatie moest ondergaan.
De officiele versie is dat Castro nu aan de beterende hand is en t.z.t “het bevel” weer van z’n broer overneemt.
Ik ben het helemaal eens met de Cubaanse reactie gisteren op de jongste “ontdekking” van de CIA:
‘De Amerikaanse geheime diensten hebben het al 47 jaar mis als het gaat om Cuba’…
Salute (Gezondheid)
Arturo
Wat ik vreemd vind, is dat niet gezegd is wat er mis is met Castro’s darmen. En als dat niet gemeld wordt, ga je zelf nadenken over welke ernstige ziekte zijn darmen bedreigt… Ik heb daarom een voorgevoel dat de Amerikanen er uiteindelijk misschien niet eens zo heel ver naast zitten. Vamos a ver.
@carolina
Ik zie nu pas je vriendelijke - doch dwingende
- verzoek om mijn stem uit te brengen; helaas, het is al te laat… wegens grote drukte in het werkende leven (…:mad:…) laat ik nog wel eens verstek gaan. Maar ik heb het toch niet zo op die poll’s: iedereen die in Thailand is geweest, vindt het Thailandforum zó leuk, en iedereen die in Tunesië is geweest, vindt het Tunesiëforum verreweg het beste. En ikzelf vind om opportunistische redenen het Zuid-Amerika (Algemeen) forum héél erg goed (…). Kortom: bladiebladiebla. Wij weten wel beter, toch?
Ik volg graag het goede advies om op Holguin te vliegen en de plaatsen aan te doen die in dit forum zijn genoemd. Hoe en wat exact, dat ga ik uitzoeken als mijn vlucht een keer geregeld is…
Times meldde gisteren dat Amerikaanse inlichtingendiensten zeker weten dat de 80-jarige Fidel het einde van zijn leven voelt naderen.
Nou ja, als ze dat nòg een keer 47 jaar blijven “ontdekken”, dan komt er in de komende 47 jaar natuurlijk een moment waarop een Bush nr.III of IV met het intelligente gelaat van een verrukt schaap uitroept:
“Zie je wel onze CIA had toch gelijk”
Tegen die tijd hebben ze waarschijnlijk de “verboden massa-vernietings-wapen in Irak” nog steeds niet gevonden…
Tuurlijk, helemaal gelijk in. Maar dat neemt niet weg dat Castro’s ziekte nogal duister wordt gehouden. En laten we wel wezen: ook in Cuba wordt wel eens iets aangedikt of verborgen gehouden voor het gepeupel.
Overigens kan ik me voorstellen dat iedere 80-jarige het einde van zijn leven voelt naderen, op de een of andere wijze. Alhoewel Fidel wellicht meer van het soort is dat verwacht oneindig te zullen leven.
Ben benieuwd; ik hoop - al was het maar uit eigenbelang :teeth: - dat Fidel het nog een tijdje uitzingt.
Voor wat het waard is…:
Chávez: Castro heeft geen kanker
Uitgegeven: 16 december 2006 07:13
Laatst gewijzigd: 16 december 2006 07:13
CARACAS - De Venezolaanse president Hugo Chávez heeft vrijdag tijdens een toespraak berichten tegengesproken dat Fidel Castro kanker heeft, maar erkende wel dat de Cubaanse leider een "groot gevecht’’ voert tegen een "ernstige’’ ziekte.
Chávez zei donderdag twee keer met Castro te hebben gesproken.
Die is sinds juli uit de running na een buikoperatie. De laatste tijd was niets meer van hem vernomen en steeds meer geruchten doken op dat Castro zou zijn overleden. De ernst van zijn ziekte is een staatsgeheim.
De zojuist herkozen Chávez zei niet of zijn Cubaanse vriend aan de beterende hand is. In eerdere redes zei hij steeds dat het beter ging met Castro. Maar hij verklaarde optimistisch te zijn en zei dat Castro opgewekt klonk toen hij met hem telefonisch had gesproken.
Ik heb het ook even gepost in het laaste Cuba nieuws, zie hier:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=129127#post129127
Dit zijn toch zeker noemenswaardige berichten…