Castro legt tijdelijk macht neer

Of misschien juist wel, daar ben ik erg benieuwd naar. Maar wellicht zullen ze dat niet (mogen) laten blijken?! Fijne reis in ieder geval!

Bedankt, ik lees hier net het laatste nieuws

President Fidel Castro zal het werk binnen een paar weken hervatten, heeft de Cubaanse vice-president Carlos Lage gezegd bij een bezoek aan Bolivia. Hij ontkent dat Castro kanker heeft, zoals een Braziliaanse krant schrijft.

De krant meldt dat Brazilië ingelicht is door Cuba over de slechte prognose voor Castro. De Braziliaanse regering spreekt dat bericht tegen.

Castro heeft wegens een darmoperatie zijn taken tijdelijk aan zijn broer Raùl overgedragen. Na de operatie is hij niet meer op televisie te zien geweest. Volgens de officiële berichten uit Cuba is Castro aan de beterende hand.

Waarom zou de regering zo zijn best doen om te doen alsof hij herstelt terwijl hij dood gaat. Het zou hun misschien paar dagen onzekerheid kunnen winnen maar wat hebben ze eraan?

Misschien omdat er dan al inmenging of eventueel anarchie ontstaat terwijl Castro nog in leven is? Maar de redenen van al die verzwijgingen en leugens zijn me toch vaak niet helemaal duidelijk.

Ik verwacht zelf dat er bij de Cubanen, bij het volk, niet veel zal veranderen. Zoals ik eerder al schreef, de Cubanen lijken de lust om in opstand te komen te hebben verloren. Helaas…

Mijn gevoel zegt me nu dat het ronduit slecht is met Fidel, ik weet niet waarom, maar er wordt veel te veel omheen gedraaid. Juist dit stille verzwijgen doet me huiveren.

Ik weet vrijwel zeker dat Fidel niet gek is, sterker nog, ik denk dat hij een heel intelligente man is en ik denk dat hij jaren geleden al aardig wat dingen heeft voorbereid m.b.t. een komend overlijden van hemzelf. Mensen instrueren, netwerken, documentatie in orde maken en wat al niet meer noodzakelijk is.

Mocht hij inmiddels overleden zijn, dan betekent dit stilzwijgen alleen maar uitstel voor andere landen om proberen in te gaan grijpen.

Cuba zelf zal uit zichzelf niet veranderen, Fidel zal gezorgd hebben voor opvolging in zijn lijn en de mensen zullen om hem rouwen. Hoewel communisme bij lange na niet goed is, is Fidel toch bij veel Cubanen een geliefd persoon. Dat is nog steeds tastbaar.

Eén van de dingen waar ik bang voor ben dat het zou kunnen gebeuren, is dat bijvoorbeeld een land als Amerika er de macht krijgt, waardoor dit eens zo prachtige eiland zal veranderen in nog een amerikaans vakantieparadijsje. Leuk voor de Amerikanen, maar de bewoners zullen er zeker niet beter van worden.

Ik bel morgenavond even met mijn familie in Santiago (ik hoop dat ik ze te pakken krijg), mocht ik nieuws van hun kant horen, dan laat ik het hier zeker weten!

Liefs,
Carolina

Vanuit Guatemala volg ik dit hele gebeuren heel dichtbij en op de voet. Wat er allemaal staat te gebeuren, dat blijft vanuit Cuba nog even duister…… overlijdt Fidel op korte termijn en laat hij het land in principe over aan Raul of is ie nog zo sterk dat ie nog de 50e verjaardag van de Revolutionaire strijdkrachten wil meemaken en voor hetzefdegeldt haalt ie zijn 50e bewinds-verjaardag in 2009 nog wel. Niemand die het nu weet, want zijn toestand is nog steeds ´s-lands grootste geheim

Wat ik denk, is dat Fidel een heel intelligent persoon is die al geruime tijd bezig is met het organiseren van een Cuba ná zijn dood. Vandaag las ik in de krant dat hij 638 pogingen om hem omver te helpen heeft overleefd en na 47 jaar aan de macht kun je wel zeggen dat hij een behoorlijke sterke positie heeft verworven. Zijn broer Raul is dan nog wel nooit tot de voorgrond getreden maar heeft wel al die tijd zijn broer van heel dichtbij meegemaakt, in de gaten gehouden en waarschijnlijk door zijn broer achter de schermen al redelijk opgeleidt om Cuba te leiden als hij er niet meer is. Wat me wel verbaasd is dat Fidel na zijn operatie niet eens 1 keer publiekelijk is opgetreden, al was het maar in een rolstoel om te laten zien dat hij ´zich sterk voelt en vol animo zit´ . Het afwezige maakt het vermoeden alleen maar sterker dat ie er echt niet goed aan toe is en kan heel plotseling Raul verschijnen om het te verklaren. Fidel heeft ook recente vriendschappen gesloten met regeringsleiders om ervoor te zorgen dat Cuba steun blijft krijgen van andere landen die ook geen echte goede banden met de VS hebben. Venezuela heeft recentelijk een besluit genomen om een aantal Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen te bannen en anderen redelijk in te perken wegens een besluit van de VS tegen hen. Venezuela zal Cuba steunen als Fidel er niet meer is, maar het is maar de vraag hoe ver deze landen willen gaan om de VS buiten de grenzen van Cuba te houden.

Cuba zal veranderen, kijk maar naar andere voormalig communistische landen. Cuba zal veranderen, maar het heeft zijn tijd nodig. Het is niet iets wat op de een op andere dag gebeurd, maar je praat over jaren, zoniet een tiental jaren voordat ´het westen´ is ingeburgerd. Of het goed of slecht is weet ik niet. De Cubanen zullen hun gratis onderwijs en medische zorg gaan verliezen en het is zoals Carolina ook aankaart, de Cubanen van nu hebben geen geld en kunnen dat niet betalen. Het grootste probleem zullen de veranderingen zijn die op korte termijn zullen plaatsvinden. Hoe de Cubanen zelf gaan reageren na de dood van Fidel? Niets is zeker, maar vergeet niet dat er heel veel aanhangers zijn van Castro´s regime, voornamelijk de oudere generatie. Zij zullen de partij steunen terwijl voornamelijk de jonge generatie (die zich meer interesseert wat hun mede-generatie in andere landen doen) van zich af gaat bijten. Er zal een strijd gaan plaatsvinden tussen deze groepen, maar of het een hevige strijd gaat zijn weet ik niet.
Ik heb 2 dagen geleden via de telefoon nog met een vriendin uit Havana gesproken, by the way… het kost me nog meer moeite dan anders om binnen te komen, telkens geen verbinding mogelijk…. en ze vertelde me ook wat er al geschreven is, de Cubanen zijn uitermate rustig en zijn afwachtende op wat komen gaat. Niemand weet iets en voorlopig is iedereen rustig bezig met hetzelfde dagelijkse leven.
Wat Caroline aankaartte vond ik trouwens ook heel interessant en het was nog niet in me opgekomen. Als straks Cuba ver-amerikaansd wordt, gaan de Amerikaanse Cubanen (of om het even waar ze dan vandaan komen) niet hun eigendommem opeisen. Huizen, grond, kavels, bouwgrond etc? Hier in Guatemala is dat zeker een punt tot nadenken want hier is er nog steeds strijd tussen mensen die voor of tijdens de oorlog (die pas trouwens zo´n 8 jaar geleden is beëindigd) grond of huizen hadden, en zijn ingepikt door andere mensen die simpelweg op een stuk grond zijn gaan bouwen terwijl er geen registratie is.
Mensen die hun huis en haard verdedigen en anderen die hun grond terugeisen. Het is orde van de dag in Guatemala, en straks ook stof tot nadenken in Cuba.

Heel eerlijk hoop ik dat Cuba er bovenop krabbelt en Cuba Cuba blijft zoals het nu is zonder het dreigende VS-regime of een vakantieparadijs speciaal voor Amerikanen. Cuba is nu iets speciaals, iets wat je niet overal vind. Dan bedoel ik niet alleen het communistische regime, maar het speciale van de bevolking, zijn gewoontes en zijn dromen…. vrijwel geweldloos en waar vind je dat nu nog in de wereld ?
Eerlijk is eerlijk, financiële middelen heeft het grootste deel van de bevolking niet, maar de mensen zijn gelukkig met wat ze hebben en telkens als ik weer in Cuba ben, zoek ik geen hotel of een vakantieparadijs, geen taxi en geen souveniers, maar help ik mijn vrienden een beetje met financieel nood en de warmte van een Cubaanse familie is iets speciaals, iets wat je niet met woorden kan beschrijven……

Igor

Even stil na dit mooie relaas. Kan me goed in je woorden vinden Igor!

Ik vraag me echter wel af of die jongere generatie in opstand zal komen. De oudere generatie hangt zeker vooral het Castro regime aan, zij zullen Raúl zeker steunen. Maar de nieuwe generatie lijkt futloos wat politiek betreft. Ik weet niet in hoeverre ze de kracht hebben om in actie te komen.

Wat betreft die huizen, daar heb ik het ooit eens met wat Cubanen over gehad. Daar zijn toch wel wat mensen bang voor. Veel Cubanen zijn met de komst van de revolutie gevlucht naar Miami, maar officieel hebben zij nog eigendommen in Cuba, want dat is (naar zeggen) nooit aangepast. Dat kan wellicht dus nog heel heftig worden…

Verder, we hebben het nu wel steeds over een nieuw regime of een vervolg van dit regime, maar wat we natuurlijk niet moeten vergeten, is dat dit regime vele malen beter zou werken als het verdomde amerika dat boycot nu eindelijk eens laat vallen. Want laten we wel wezen, dat is ook een veroorzaker van veel ellende in Cuba.

Pfff, het is me allemaal wat… Laten we in ieder geval deze week maar eens afwachten. De berichtgevingen gelovend zal Fidel het werk binnen enkele weken weer opvatten. Ik ben benieuwd…

Liefs,
Carolina

**Fidel Castro herstelt goed’ **

** HAVANA - Fidel Castro heeft geen maagkanker en herstelt goed van de operatie die hij vorige week onderging.
**

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00088/ANP-3312549_88026h.jpg

Fidel Castro (archieffoto, 29 april 2006). ANP Photo

Dat heeft de Cubaanse vice-president Lage gisteren gezegd tijdens een    bezoek aan Bolivia. Het uitblijven van officiële mededelingen had    speculaties over de gezondheid van de president in de hand gewerkt. 

Lage’s woorden zijn de duidelijkste informatie over Castro’s toestand sinds vorige week maandag werd gemeld dat de president was geopereerd wegens inwendige bloedingen en de macht tijdelijk had overgedragen aan zijn broer Raul, minister van Defensie. Beiden zijn sindsdien niet meer in het openbaar verschenen.

In de Cubaanse pers wordt gesuggereerd dat de VS de ziekte willen aangrijpen voor een invasie. De woordvoerder van president Bush noemde deze berichten ‘absurd’. Het dagblad van de Cubaanse Communistische Partij plaatste een verklaring van de Vereniging van Strijders voor de Cubaanse Revolutie op de voorpagina. Daarin werd steun betuigd aan Castro. Volgens de krant is het land ‘klaar voor de verdediging’.

Op het moment weet ik niet meer wat ik moet geloven… Het zou denk ik goed zijn als of Fidel of Raul zich even in het openbaar zou vertonen. Het niet zien van deze twee geeft elk nieuwsbericht nog een vreemd karakter.

Bij de weg, Bastiaan, kun jij alsjeblieft bij je nieuwsberichten ook de bron vermelden? Dat is wel handig. :slight_smile: Bij voorbaat dank.

Oh enne, goede reis en fijne vakantie!
Zou ik bijna vergeten te zeggen.

Liefs,
Carolina

Ik kan me vinden in het betoog van Igor. Wat ik overigens niet begrijp is, dat - als het inderdaad zo slecht gaat met Fidel - ook Raul zich niet publiekelijk toont. Zou dit zuiver komen uit angst voor vragen omtrent zijn broer? Maar een dergelijke publieke vertoning wordt in Cuba toch scherp geregisseerd? Het blijft een vreemde situatie…

Ik kan me vinden in het betoog van Igor. Wat ik overigens niet begrijp is, dat - als het inderdaad zo slecht gaat met Fidel - ook Raul zich niet publiekelijk toont. Zou dit zuiver komen uit angst voor vragen omtrent zijn broer? Maar een dergelijke publieke vertoning wordt in Cuba toch scherp geregisseerd? Het blijft een vreemde situatie…

Chavez: Fidel heeft weer hoogste woord

Van onze redactie buitenland

**Maandag 7 augustus 2006 - HAVANA – De Cubaanse dictator Fidel Castro mag al weer uit bed en voert uitvoerige gesprekken. Dat zei de Venezolaanse president Hugo Chavez gisteren.**

Castro onderging recentelijk een zware darmoperatie en droeg de macht tijdelijk over aan zijn 75-jarige broer Raoul.

„Vanmorgen hoorde ik dat het goed met hem gaat, dat hij weer uit bed is, hij voert gesprekken - meer dan hij zou moeten doen - maar hij praat heel veel. Hij doet ons de groeten“, zei Chavez gisteren in een op de tv uitgezonden gesprek met zijn Boliviaanse collega Evo Morales.

Vorige week deelde de Cubaanse regering mee dat de bijna 80-jarige Fidel Castro de macht tijdelijk had overgedragen aan Raoul. Geen van beide leiders is daarna te zien geweest. Nog steeds is niet bekend gemaakt wat Castro nu precies mankeerde en ook is de plaats waar hij zich bevindt strikt geheim.

Leidende communistische functionarissen, die speculaties de kop in willen drukken dat Castro zijn greep op het eiland aan het verliezen is, geven regelmatig korte verklaringen uit, waarin staat dat de leider herstellende is. Maar ze voegen eraan toe dat hij in de toekomst minder zal kunnen werken.

„Fidel is absoluut zeker van de intensive care en het gaat goed, rekening houdende met zijn leeftijd“, zei een tot het middenkader behorende partijfunctionaris tegen het persbureau Reuters.

En hier is de bron:

http://www.bndestem.nl/buitenland/article554335.ece

Castro pas na maanden weer aan het werk’

**HAVANNA - Het duurt nog zeker enkele maanden voordat de Cubaanse leider Fidel Castro zijn werkzaamheden als president weer kan oppakken. Tot die tijd neemt zijn broer Raul diens taken waar.** 		
	 		 		 		 		 Dat heeft een lid van de Cubaanse Staatsraad maandag gezegd. Tot nu toe zeiden de Cubaanse autoriteiten dat de communistische leider al over enkele weken weer het roer zal overnemen.   Ads_kid=0;Ads_bid=0;Ads_xl=0;Ads_yl=0;Ads_xp='';Ads_yp='';Ads_opt=0;Ads_wrd='';Ads_prf='';Ads_par='';Ads_cnturl='';Ads_sec=0;Ads_channels=''; document.write(""); function Ads_PopUp() {}

http://a.as-eu.falkag.net/dat/bgf/200606/21/pixel(3).gif

http://red.as-eu.falkag.net/dat/bgf/trpix.gif?&rdm=26629667&dlv=772,22264,204966,285616,1005881&kid=285616&chw=4285616-4231758-&tcs=&bls3=100100U&bls4=11&uid=1&dmn=.speed.planet.nl&scx=1280&scy=1024&scc=32&jav=1&sta=,,,1,,,,,,,0,6,0,5226,5221,5029,21264,0&iid=204966&bid=1005881

De 79-jarige Castro is vorige week geopereerd aan zijn darmen na zware inwendige bloedingen. Havanna heeft niet bekendgemaakt waar de president precies aan lijdt.

Bron: nu.nl

Nou dat kan dus nog lang gissen worden. Ik zie het wel. Tot over een paar weken

Heb vanavond weer met m’n familie in Santiago gebeld. Het contact gaat voor mij nog steeds super goed, doe ik altijd via http://www.calls2cuba.com. Is echt een aanrader!

In Cuba gaat het er zeer rustig aan toe, daar is bekend dat Fidel echt herstellende is van de operatie. Raul is daar overigens wel nog in het openbaar verschenen, dus dat is wellicht iets dat wij alleen niet zien.

Het is ze daar ook bekend, dat in het buitenland veel zorg-berichten over Castro de ronde doen. Toen ik Claryta uitlegde dat er hier gewoon heel veel stilte rondom lijkt te zijn, begreep ze dat wel, maar volgens haar is er dus echt niets heel ernstigs aan de hand.

Met hun gaat alles goed, de mensen zijn rustig, het normale CUbaanse leventje gaat gewoon z’n gang.

Moet wel bekennen dat het een tijd geleden was dat ik met Cuba gesproken had. Het deed me uitermate goed. Wat mis ik die plek zeg! Hoop echt weer gauw terug te kunnen gaan!!!

Maar dat is het enige van nu hier in Spanje wonen… Het betekent minder inkomen, terwijl het leven niet heel veel goedkoper is. Voorlopig dus even geen geld voor een reisje naar Cuba… Maar ja… Dat komt wel weer, hoop ik… snel…

Liefs,
Carolina

http://www.wereldomroep.nl/achtergronden/amerikas/act20060704_cubaveranderd.html

Deze link gepost door Dennis (membername: Hansdegans) in de threat Bellen naar Cuba
is wellicht ook wel interessant voor deze posting.

Wanneer zal een van de gebroeders Castro nu in het openbaar verschijnen???
Heb het gevoel dat de hele wereld daar op wacht…

Liefs,
Carolina

Nu dus blijkbaar. Zie http://www.nu.nl/news/801352/20/Cubaanse_media_tonen_foto%27s_van_herstellende_Castro.html (Nu.nl)

Quote uit de tekst:
**Cubaanse media tonen foto’s van herstellende Castro **

HAVANA - De Cubaanse leider Fidel Castro heeft zondag op zijn tachtigste verjaardag van zich laten horen. In een boodschap op de website van het revolutionaire dagblad Juventud Rebelde stelde Castro dat zijn toestand sinds zijn operatie bijna twee weken geleden “aanzienlijk” is verbeterd.

Castro voegde eraan toe dat hij nog niet geheel buiten gevaar is en dat zijn herstel nog lang kan duren. Verder beloofde ‘El Líder Maximo’ te zullen vechten voor zijn gezondheid. Castro riep zijn landgenoten op optimistisch te blijven.

Foto’s
Juventud Rebelde plaatste ook vier foto’s van de bejaarde leider, die na diens operatie zouden zijn gemaakt. Op een van de foto’s houdt Castro de uitgave van de partijkrant Granma van zaterdag in de hand om aan te tonen dat de beelden recent zijn.

Blijkbaar nog niet overleden, maar toch ook nog niet goed genoeg om zelf publiekelijk te verschijnen. Zorgwekkend?

Weet niet goed wat ik moet vinden van dat Nederlandse forum, waar gelijk sceptisch gereageerd is op de naar buiten gebrachte foto’s. Eerlijk gezegd wil ik gewoon wel graag geloven dat Fidel nog leeft.

Liefs,
Carolina

Zojuist een mailtje van mijn Cubaanse familie gehad, waarin Claryta vertelde dat Fidel inmiddels op Cubaanse TV verschenen is, vanuit het ziekenhuis en al. Hij is aan de beterende hand.

Liefs,
Carolina

Nog 1 nachtje slapen en naar Havana. Tegelijk zien of ik Fidel zelf op tv kan aanschouwen en lezen wat de kranten daar schrijven.
Ben benieuwd wat de Cubanen (mijn vrienden daar) over de situatie te zeggen hebben, door de telefoon is het altijd terughoudend, maar a.s. zondag op het strand van Playas del Este zal geen mens me ervan weerhouden om alles te weten te komen :stuck_out_tongue:

Hahahaha, groot gelijk Igor! Wel jaloers nu hoor… Heerlijk dat je terug naar Cuba gaat. Ik wens je een hele goede reis en uiteraard: houd ons hier op de hoogte!!! :slight_smile:

Liefs,
Carolina

Dankjewel Carolina… ik zal even 5 daagjes gaan genieten en relaxen. Ook bedankt voor je berichtje via msn!

Nou ik heb me ook maar niet laten weerhouden door alle enge verhalen. Dinsdag vertrek ik eindelijk weer y dan zal ik het gewoon maar zelf gaan bekijken. Bedankt voor alle positieve steun!