Cassiar Highway.

Hallo,

Komende lente ga ik een trip maken van Terrace, via de Cassiar-Highway, tot Whitehorse.
In juli en augustus werk ik dan in Whitehorse, normaal op een dogfarm.
En in september maak ik nog enkele tochten in Noord Yukon.
Ik reis altijd al liftend en deze keer neemk m’n hond mee.

Ik vroeg me af welke plekken langs de Cassiar Highway het het meeste waard zijn om er te stoppen en het gebied te verkennen.
En welke dorpen aan de Cassiar H kunnen dienen om eten te kopen? m.a.w. waar vind ik deftige voedingswinkels.

alvast bedankt voor de info

Sander

Hallo Sander,

Om jaloers op te worden die trip. Persoonlijk vond ik de Cassiar Highway een van de mooiste ‘ritjes’ die ik gereden heb. Zo vroeg in het seizoen zal de sneeuw er nog ruim aanwezig zijn lijkt me. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt voor deze trip maar een “zijwaartse beweging” naar Stewart/Hyder is de moeite waard, ook tav het inslaan van voedsel. Bij Meziadin Junction moet je dan 60 a 70 km westwaarts. Vanaf Mediazin Junction noordwaarts is de eerstvolgende gelegenheid waar je terecht kan voor voedsel (hetzij in een restaurant hetzij een kleine supermarket) Bell II, zo’n 75 km noordwaarts. Na Bell II komt er de eerstvolgende 130 km niets dan adembenemend landschap totdat je in Iskut (sorry, maar zo heet dit gehucht) terecht komt. Daar is in ieder geval een gasstation en veel meer dan nog wat huizen hebben we er niet kunnen ontdekken. Vanaf Iskut is het nog zo’n kleine 100 km naar Dease Lake. Dit is verreweg de grootste ‘stad’ die aan de Cassiar Highway ligt en heeft een heuse supermarkt. De enige nederzetting die je dan nog tegenkomt voor je de Alcan kruist is Jade City en het enige wat je daar kunt krijgen is een kop koffie in de winkel waar ze jade verkopen (is ook het enige nog bewoonde huis volgens mij). Overigens, als je eenmaal op de Alcan bent en noordwaarts rijdt kom je al snel Nugget City tegen. Is een uit de klauwen gelopen luxe private campground met een restaurant (Wolf it Down). Een echte aanbeveling. Tevens culinair laadstation voor de truckers. Mocht je er ooit komen doe de kok dan de groeten van een Nederlands gezin (met 1 kind) wat er in 2007 en 2008 verschillende keren heeft gegeten.

Plaatsen die wij de moeite waard vonden waren (ook van zuid naar noord): Stewart/Hyder, Mediazin Junction, Bell II en Boya Lake Provincial Campground.

Misschien een nuttige tip: koop de Milepost (kun je via een amsterdamse boekwinkel bestellen; ff googelen). Is een lijvig boekwerk (vgl een telefoonboek) waarin, zonder overdrijven, alles staat wat je langs de wegen in NW-Canada kan tegenkomen. Letterlijk van parkeerplaatsen met een vuilnisbak tot aan hotels. Is voor ons, die altijd op de bonnefooi rondtrekken, van grote waarde gebleken. De info die je hierin vind is voor 99% accuraat en betrouwbaar daar deze gids elk jaar opnieuw wordt uitgegeven.

Tenslotte: heel veel plezier gewenst in Whitehorse. Vonden wij de fijnste stad in het noorden en we willen er, zodra we ons permanent visum hebben, gaan wonen en werken.

Overigens staan er bij mijn foto’s ook een aantal plaatjes van de Cassiar Highway.

Mocht je meer specifieke info willen laat het me maar weten.

Groet, Rob

Bedankt voor de info!
M’n bedoeling is te gaan wanneer de sneeuw net weg is…
dus wss wacht ik af tot het zover is
rond Hyder zal dat al begin april of ergens in maart zijn vermoed ik

Van midden maart tot begin september 2009 hebk een hike/hitchike trip gemaakt in Alaska, Yukon, BC en Alberta.
Maar de Cassiar H is er niet van gekomen.
Kheb toen wel de Alcan (het stuk anchorage-whitehorse al 3 keer:)), de Dempster H, de Taylor en Top of the World H ‘belift’.
Ze waren allevier fantastisch op hun eigen manier.

Sander

Hoi Sander,
Heerlijk om daar rond te zwerven nietwaar? Van de Yukon Highways zijn de Dempster en de Canol Road de enige die we nog niet gedaan hebben maar die staan bovenaan voor een volgende keer.
Overigens heb ik hier een link van een webcam (uit Dease Lake) waarop je in ieder geval kunt zien hoe het met de sneeuw gesteld is. B.C. Highway Cams

Veel plezier gewenst

Groet, Rob

ah, die link zal zeker nog van pas komen.

Ja de Dempsterhighway hebk eigenlijk2 keer belift, in juni tot Inuvik en in september tot aan de Richardson mountains.
Door de herfstkleuren en the blue sky was het in september een pak mooier.
De porcupine caribou bevond zich toen vlakbij de highway, aan de voet van de Richardson mountains. Dat is daar een enorm desolaat maar prachtig gebied.

Als je ooit aan de dempster H begint, zou ik sowieso in de hjerfst gaan, en het West Hart river winter trail (begint zo’n 6 km ten noorden van de Tombstone campground, aan de highway) volgen tot in de Taiga Valley.
Dat was verruit de mooiste, maar moeilijkste hike die’k ooit heb ondernomen.

Sander

even meldenn

Ik heb beslist om van Terrace via Hyder tot Dease Lake en verder tot Telegraph creek te liften en daar een tijd (enkele maanden) te blijven en het gebied wat te verkennen.
Ik kan van daar ook met de kano tot Wrangell.(Alaska)
Ik zit er dicht bij het regenwoud van de westkust, middenein prachtige bergen en vulkanen en er zit veel vis (en zalm in de zomer) en beren,… perfect:)
Daarna ga ik dan naar Whitehorse om er te werken.
Kheb nog niet geboekt, maar ik vertrek normaal eind april of begin mei.

Noord-Yukon laat ik dan maar achterwege, dat wordt te moeilijk met m’n hond.

Te gek! Als ik 20 jaar jonger geweest zou zijn en niet getrouwd (met kind) zou ik er ook voor gaan!
Behalve beren ook heel veel bevers, Dall Sheep, wolven, elk en misschien de mountain lion en / of zelfs een lynx.

Veel plezier en graag een (uitgebreid) verslag als je weer terug bent.

Groet, Rob

PS Nog ruimte voor een fototoestel in je backpack?
Be carefull out there and don’t end up like Timothy Treadwell.