Mooiste Canadese wintertrip?

Hallo allemaal!

Vorig jaar is er uitgebreid gereageerd op het topic Mooiste West-Canadese reisroute gevraagd.

Om door te gaan op dit enthousiasme ben ik benieuwd wat jullie de mooiste Canadese wintertrip vinden. Ik ben benieuwd naar jullie meest fantastische bezienswaardigheden, beste overnachtingsplekken en gaafste skipistes.

Het is een fantasiereis, dus je kan het zo gek maken als je wilt. Wel als uitgangspunt een gemiddelde vakantieperiode in de winter (1-3 weken), dit moet genoeg tijd geven om heel veel te zien en te doen.

Aandachtspunt: begin en eindpunt op een luchthaven die makkelijk te bereiken is vanuit de Benelux.

Ik zou eerst in Whitehorse een dogsleddingtrip doen, in de Sky High Wilderness Ranch.
Dan naar Dawson city liften en er enkele dagen verblijven in het Dawson City River Hostel.
Van daaruit lift ik de Dempster Highway op tot 5km na de Tombstone Campground, waar het West hart river winter trail begint.
Dit trail bewandel ik tot de hut in de west hart river taiga valley.
Daar rust ik enkele dagen uit, waarna ik terug naar de Dempster Highway stap.
Als ik dan nog leef, lift ik meteen terug naar Whitehorse, verblijf er enkele dagen in de Beez Kneez Hostel en vlieg dan terug naar Belgie.

Zo’n dogsleddingtrip in de Sky High Wilderness Ranch heb ik al eens gedaan, en wil ik zeker nog eens doen. Het was een vrij fantastische ervaring.

Het West Hart River Winter Trail heb ik al voor een stuk bewadelt, maar in de zomer is dat niet te doen door al het smeltwater.

Wellicht off-topic maar hoe klein kan de wereld zijn. De mensen, en dan met name Ian, van de Sky High Wilderness Ranch zijn (verre) kennissen van ons. We hebben er alleen in de zomer paardgereden (een aantal langere ritten gemaakt in de bergen. In juni 2008 lag er nog sneeuw.) Schitterende plek en fantastische mensen.

off-topic:
hehe, da’s toeval.
Ian is de nogal grote, stevige kerel niet?
Hij verzorgt het horsebackriding in de zomer, denk ik.

In’t gebied waar jij bent gaan paardrijden, ben ik gaan dogmushen:).
Bij Fish Lake en Jackson Lake enzo.

Inderdaad, alhoewel groot in zijn geval een understatement is. Groot en zwijgzaam maar heel vriendelijk. We hebben dezelfde hobbie (fotografie).
Voorzover ik weet verzorgt hij ook in de winter trips met de hondenslee.

Mocht je deze zomer toevallig weer op de SHW Ranch komen doe hem dan de groeten van Rob, Mieke en Françes (en neem een pak lekkere koekjes voor hem mee).

Rob

Grappig, ik heb afgelopen December ook een dogsledding tripje gemaakt bij Sky High. Kreeg een lift van Gary vanuit Whitehorse aangezien lopen naar de Ranch ietsje te ver was… :slight_smile:

Ik ga er sowieso langs, dus ik zal hem de groeten doen.:slight_smile:
Als er werk is, ga ik er misschien een tijdje werken (voor kost en inwoon)

Heb gehoord dat Jocelyne van SHW de Yukon Quest ging meedoen, ben benieuwd. Is die eigenlijk al gedaan?

Volgens mij wel aangezien ik dit artikel in de “Yukon News” las:

“Whitehorse’s Hans Gatt, 51, pulled into Whitehorse Monday afternoon to capture his fourth Yukon Quest title in record time.
Welcomed to the finish line by throngs of Quest fans and media, the Austrian-born musher finished the 1,600 kilometre race from Fairbanks to Whitehorse in nine days, zero hours and 26 minutes, beating last year’s record run by Sebastian Schnuelle by 23 hours, 54 minutes”.

Volgens mij doet Jocelyne elk jaar mee (soms met de ‘kleine’ Quest van 300 mijl).

Rob

Update Yukon Quest:
Jocelyne heeft dit jaar voor het eerst (volgens mij) aan de ‘grote’ Yukon Quest meegedaan. De YQ gaat van Fairbanks naar Whitehorse (of omgekeerd) en is bijna 1.600 km lang. Wat ik begrijp van de website is dat ze als 22e is gefinished na 13 dagen en 8 1/2 uur; ruim 3 dagen na de winnaar. Zie ook: http://www.yukonquest.com/site/mushers-and-sled-dog-teams/?musher=88

Nu een eigen duit in de zak…

De winter is ook een uitgelezen kans om de provincie Québec te bezoeken.

Carnaval
Eind januari / begin februari wordt er 16 dagen lang in Québec-stad carnaval gevierd. In de loop der jaren is dit evenement uitgegroeid tot het derde grootste winterfestival en het grootste winterthema-carnaval ter wereld. Ook hier kent men de eigen tradities, zoals het drinken van caribou (een soort aangesterkte rode wijn met een beetje maple syrup), Franstalige carnavalsliederen, een speciaal pannenkoekenontbijt, het ijspaleis, de ijs- en sneeuwsculpturenwedstrijden en de mascotte: Sneeuwman.
Op het speciaal ingerichte terrein (passe-partout kost 12 dollar) vindt men jaarlijks de ijs- en sneeuwglijbanen (in een individuele opblaasbare band, een grotere groepsband of raft), de tokkelbaan (ziplijn) en de hondeslederaces. De volwassenen kunnen 's avonds gebruik maken van één van de hottubs. Daarnaast vinden er diverse optredens plaats op of rond de diverse podia. Uiteraard ontbreken de grote parades ook niet.

Daarnaast wordt er in deze periode ook de ijskanorace georganiseerd. In dit evenement moeten diverse internationale teams enkele keren de enorme St. Laurentrivier oversteken en onderweg de vele ijsschotsen ontwijken of rennend oversteken, de kano met zich meeslepend. Zorg dat je op tijd een plekje langs de waterkant hebt gevonden of ontwijk de drukte door een plaats te reserveren op de veerpont die is omgebouwd tot VIP-terras inclusief bar.

http://www.carnaval.qc.ca/images/phocagallery/carnaval2009/thumbs/phoca_thumb_l_canot_course1.jpg

http://www.carnaval.qc.ca/images/phocagallery/carnaval2009/thumbs/phoca_thumb_l_canot_course2.jpg

Meer info over het carnaval op:

Hô****tel de Glace
Net buiten de stad wordt ieder jaar weer een uniek ijshotel opgebouwd in Sainte-Catherine-de-la-Jacques-Cartier. Ook als je hier niet wilt overnachten is het zeker een bezoek waard!
Website: Hôtel de glace Canada

Le Massif
Wintersporters kunnen in de provincie ook uitstekend terecht. Op ca. 1 uur rijden vanaf het centrum van Québec ligt Le Massif de Charlevoix, een wintersportberg met een prachtig uitzicht. Vanaf 800m hoogte kun je via één van de vele pistes afdalen naar 36m boven NAP, met continu zicht op de indrukwekkende St. Laurentrivier! Adembenemende vergezichten gegarandeerd bij helder weer. Apart aan deze berg is dat je niet alleen onderaan kan beginnen, maar ook bij de top. Beiden hoofdgebouwen beschikken over een verhuur- en verkooppunt van materiaal, restaurant en bar. Op zaterdagen worden gedurende het hele winterseizoen diverse optredens van provinciaal bekende sterren georganiseerd in hun aprèsskifeestavonden in de bar.

http://www.wereldwijzer.nl/120782-albums2148-picture17141.jpg

Pluspunten: goedkope liftpas en materiaalhuur, doordeweeks zeer rustig. Veel pisten met diverse niveaus (groen, blauw, zwart, dubbelzwart en trippelzwart).
Minpunten: er is geen verlichting aanwezig is, hierdoor sluiten de liften en pisten al tamelijk vroeg (rond 15:30 uur). Er zijn shuttlebusverbindingen vanaf Ste. Foy, Québec Centrum en Mont-Sainte-Anne. Vanaf Québec betaal je veel geld (alleen vanaf het laatste dorp is de bus gratis). De tip is dus om gewoon met de auto te gaan; parkeerplaatsen genoeg.

Dichterbij overnachten (voor wie dat zou willen) kan in het nabijgelegen stadje Baie-St.-Paul.

Leuk feitje: Canada de Winterspelen van 2022 organiseren rondom Québec en wil Le Massif gebruiken voor de Olympische skiwedstrijden.

Meer info: Le Massif website.

Mont-Sainte-Anne
Een stuk dichterbij ligt overigens een andere wintersportberg: Mont-Sainte-Anne, maar deze is een stuk minder indrukwekkend. Vanaf centrum Québec ca. 20 minuten rijden.

Meer info: Mont-Sainte-Anne.com

Activiteiten in de Laurentides
Ten noorden van Montréal ligt de streek Laurentides, ook hier is veel te beleven.

Skiers en snowboarders kunnen terecht bij één van de vele kleinere bergen, zoals in Saint-Sauveur-des-Monts (verlicht, dus open tot ver in de avond) of Morin-Heights.

In het laatstgenoemde dorp begint ook de snelweg van het cross-country-skien (langlaufen): bijna 300km aan uitgerold, tamelijke vlak langlaufparcour. Vanaf hier kun je diverse moeilijkere en steilere routes kiezen, die je onderweg zult tegenkomen. Het gebied wordt niet voor niets de ‘Cross Country Capitol’ genoemd! Ook ‘snow-shoeing’ (wandelen met van die ‘tennisrackets’) is hier prima te doen. Bij de entree kun je parkeren en een dagkaart halen. Om langlaufskis (skis de fond) en sneeuwschoenen te huren, kun je het bruggetje oversteken en meteen links afslaan. Hier zit een 79-jarige Kroatische immigrant, woont al 58 jaar in Canada, heeft voor dit land diverse Olympische medailles gehaald in zijn kayak, bouwt nu als één van de weinigen in Noord-Amerika hoge kwaliteit kayaks en kano’s en vond het ‘wel leuk’ sneeuwschoenen en langlaufskis ernaast te verhuren. Hierdoor liggen de prijzen zeer laag, terwijl het materiaal in zeer goede conditie is (vrijwel alles is nieuw).

In Sainte-Agathe-des-Monts is het jaarlijks gedurende het hele winterseizoen feest (Festi-Neige). In de weekenden worden er internationale hondenslederaces georganiseerd en daarnaast kun je op het meer schaatsen (verhuur aanwezig). Ook is er een kleine ijsglijbaan. Doordeweeks kun je zelf proberen zo’n hondenslede te berijden.
Er is een speciaal (gratis) telefoonnummer geopend voor info: +1 888 326-0457.
Of kijk op de website: Ste-Agathe.org

Daarnaast vinden er door de provincie diverse andere activiteiten plaats, waaronder ijsklimmen en ijszeilen. Voor ideeën, zie dit artikel.

Volledig offtopic:

Ik heb zonet te horen gekregen dat ik kan beginnen werken in de sky high wilderness:)

Hey Sandoro,
Met de nodige weemoed ende verlangen wens ik je daar een geweldige tijd. Say hello to Ian from Rob, Mieke & Frances. Onze visumaanvraag zit in het laatste stadium en dan komen we eraan.

Veel plezier op je trip (Cassiar Hwy naar Whitehorse was het toch?) and…he,…be careful out there.

Groet, Rob

yup, ik heb 2 opties.
*Ofwel ga ik eerst naar queen charlotte islands en dan via de cassiar naar Whitehorse liften.
*Anders ga ik van Terrace meteen naar Telegraph creek (aan de cassiar) en neem ik een boot-taxi tot Chutine landing op de stikine river. (hiking, fishing, camping…)
Om daarna naar Whitehorse te liften.

Ik lift wel met m’n hond deze keer, benieuwd of dat gaat lukken.
Het kan op een fiasco uitdraaien.

Na de sky high, kan ik misschien aan de slag op de ranch aan Emerald Lake op de S-Klondike Highway. Dat zou echt zalig zijn, ik vind Emerald lake een van de mooiste lakes die ik ooit gezien heb.

-Ik zal je ‘Hello’ overbrengen:)

1 like