Voor volgende zomer ben ik 'n reis aan 't voorbereiden (per huurauto) en vraag me af of ervaren Canadagangers nog op/aanmerkingen hebben op deze route. Of leuke tips uiteraard!
Hierbij 'n kaartje en een schemaatje met overnachtingsplaatsen (inclusief aantal nachten per locatie)
Ligt er een beetje aan wat je hobby is. Als je veel wilt hiken in en in natuur wil zijn dan is 1 dag rondom Whistler niet genoeg ;). Rondom Kamloops is niet veel te beleven qua natuur dus daar kan je idd mooi doorheen kachelen.
Verder heb je voor de nationale parken Jasper, Banff, Kootenay een pas nodig als je er blijft en niet in een streep doorheen rijdt. Ik weet trouwens niet of dit altijd is of alleen in het hoofdseizoen.
En weet je hoeveel al die kilometers kosten bij je huurauto, vaak krijg je een x aantal kilometers gratis en voor meer moet je flink bijlappen. Dus als je daar inzicht in hebt dan kom je niet voor verassingen te staan.
En ik neem aan dat je vanuit Calgary weer vertrekt, want naar mijn mening was dat niet erg boeiend.
En je zult vast wel zeker weten dat je naar de VS wilt. Een andere optie is om van Port Hardy op Vancouver Island met de ferry naar Bella Coola te gaan. Is trouwens heel erg duur maar wel heel heel erg mooi. En kan je daar wat langer blijven. www.bcferries.ca
En vervolgens na Banff terug te gaan naar het westen richting Revelstoke, Kelowna, Osoyoos en weer richting Cranbrook om via Radium naar Calgary te gaan. Het gebied rondom Osoyoos is de Canadese woestijn en op een zonnige dag met een paar wolken ook erg mooi.
En zo kunnen we allemaal nog wel even doorgaan want je kan hier niet genoeg zien in de provincie. Heb vorig jaar ergens een magzine gezien, 50 things to do in BC before you die. Het probleem was dat al die 50 dingen bij elkaar meerdere levens qua tijd kosten.
Echt hiken als in dagwandelingen ga ik niet doen. Af en toe iets van 1-2 uurtjes leuk! Verder ben ik meer van de fotografie.
Ben wel van plan te gaan paardrijden. In Clearwater wil ik op een ranch overnachten en 'n dagje gaan rijden. In Fortine Montana wil ik 3 dagen op 'n dude ranch verblijven met uiteraard de bijpassende activiteiten. En in Cody 'n echte rodeo bezoeken.
Kan me heel goed voorstellen dat ik me ook prima 5 weken in BC zou kunnen vermaken, maar ik wil nu eenmaal ook graag naar Yellowstone.
Auto huur is met onbeperkt aantal km’s, dus dat zit wel goed. Heb dat van 't voorjaar ook in zuidwest USA gedaan en daar iets van 6000 km gereden in 4,5 week.
Ik vind dat deze route best te doen is. Er zullen zeker wel een paar langere reisdagen (= rijdagen) tussen zitten, maarja dat heb je nu eenmaal als je in zo’n groot land bent. Vergeet ook niet dat het rijden in Noord Amerika meestal niet zo snel gaat als in Europa en in Canada zijn de snelheden op de meeste wegen een stuk minder dan in Europa. Vooral in de nationale parken mag je niet meer dan 70/80km per uur rijden. Hou daar ook een beetje rekening mee bij het voorbereiden.
Ik vroeg me af of je absoluut naar Telegraph Cove wil gaan? Zoniet dan zou ik die extra route eruit laten en dat ergens anders gebruiken. Het is een mooi plaatsje, begrijp me niet verkeerd…maar ik denk dat je die tijd beter ergens anders kan gebruiken. Dat is mijn mening natuurlijk, he…het is jou vakantie en jou moet zelf kiezen wat je het liefste wil.
Voor de rit naar Whistler alleen al kan je gerust een halve dag gebruiken er zijn zovele mooie stopplaatsen langs de Sea To Sky Highway en in Whistler zelf zou ik ook iets meer tijd doorbrengen. Er zijn verschillende mooie meren in de buurt van Whistler en een trip naar te top van Whistler Mountain is zeker de moeite waard. Hierboven kan je verschillende wandelingen doen die minder dan 2 uren lang zijn. Je hebt van daarboven prachtige zichten op de omliggende bergen, de vallei en de meren. Je kan er ook de “peak to peak” gondola nemen. Deze gondola gaat horizontaal en is een verbinding tussen Whistler Mountain en Blackcomb Mountain over een traject van 4.4km. Ik heb deze rit zelf nog niet gedaan, maar het staat nog op mijn lijst!
Verder zie ik geen probleem met je route! Lijkt me super om te doen.
Leuk je weer 'ns tegen te komen, Ann!
Hoe is 't eigenlijk met jou en geniet je nog steeds van het wonen in Canada? Jij woont toch in of bij Vancouver?
Van 't voorjaar heb ik voor 't eerst zo’n lange roadtrip gemaakt (zuidwest USA) en daar zo’n 6000 km afgelegd in 4,5 week. Vond het 'n stuk fijner/relaxter rijden dan in Europa. De wegen zijn veel stiller, er is meer te zien onderweg. Het afleggen van lange afstanden vond ik dus spelenderwijs gaan. Dat zal dus in Canada ook wel goedkomen.
Telegraph Cove had ik in eerste instantie niet in mijn reisplan opgenomen, maar door 'n tip van iemand die daar lyrisch over was, heb ik 't toegevoegd. Volgens haar was het daar rustiger (want de meesten gaan naar Tofino) en kreeg je veel meer beren en walvissen te zien tijdens de excursie dan in Tofino. Vandaar dat 't mij wel interessant lijkt.
Ben jij zowel in Tofino als in Telegraph Cove geweest en wat zijn jouw persoonlijke bevindingen van die whale/bearwatch trips?
De peak-to-peak was mij elders ook al getipt voor Whistler idd. Als het helder weer is wil ik dat dus ook zeker gaan doen! Keuzes, keuzes… haha! Ongetwijfeld kun je in die omgeving maanden doorbrengen zonder je te vervelen.
Met mij gaat alles prima. Ja, ik woon nog steeds in Vancouver…eigenlijk net buiten Vancouver zelf en ik woon hier nu alweer 10 jaar. Wat vliegt de tijd toch, he. Ik heb het hier nog steeds naar mijn zin en geniet van al het moois rondom ons. In mei zijn wij trotste ouders geworden van een dochtertje en daar kruipt heel wat tijd in, maar die tijd geef je met heel veel plezier aan zo’n lieve baby!!
Wel, het rijden in Canada is ook wel vergelijkbaar en het is vrij rustig op de wegen (behalve in de steden natuurlijk). De omgeving van Vancouver en Calgary zijn zowat de enige echte drukkere steden die je zal tegenkomen waar je wel veel verkeer hebt op de snelwegen. Maar echte lange files zoals in NL of BE zie je hier toch niet vlug tenzij er een ongeluk gebeurt is ofzo.
Oh ja, je mag gerust zijn dat je hier vele maanden kan doorbrengen zonder je te vervelen. Met zo’n reis is het toch wel wat keuzes maken en je kiest dan zelf naar je eigen gevoel wat je het meeste aanstaat. Iedereen zal wel een andere mening hebben over verschillende plekken. Wat Tofino of Telegraph Cove betreft, beiden zijn prachtig en het is alweer een hele tijd geleden dat ik er eens was. Mijn ervaring is dat het een heel stuk rijden is naar Telegraph Cove en eigenlijk het enige wat daar het meest populair is is het whale en bear watching. Verder is er niet zoveel te doen in Telegraph Cove. In Tofino heb je verschillende mooie wandeling (vrij korte) in Pacific Rim National Park en Ucluelet is ook heel mooi en ligt niet ver van Tofino af.
Wat het bear en whale watchen betreft zal het meer afhangen van wat geluk. De ene heeft meer geluk in Tofino en de andere in Telegraph Cove. Ik ken mensen die helemaal naar Telegraph Cove reden om daar wildlife tours te doen en geen walvis gezien hebben terwijl ze in Tofino wel walvissen zagen. Andersom heb ik ook al gehoord…dus het is meer een kwestie van keuzes maken en een beetje geluk hebben.
Over het algemeen moet je zelf een beetje zien wat je absoluut zelf denkt te willen zien en doen en maak aan de hand daarvan een route. Je kan niet altijd vertrouwen op een ander zijn ervaringen, want iedereen ervaart het anders. Zo zal de ene gek zijn van Vancouver en iemand anders dan weer niet. Ik heb ook al mensen gelezen die niet zo gek waren van de Canadese Rockies, voor mij bijna ongelofelijk, maarja smaken verschillen en als je het juist in slecht weer en drukte meemaakt dan kan het zeker zijn dat het 1 en ander niet zo goed meevalt.
Nog veel succes met de voorbereidingen en je mag me altijd contacteren met vragen!
Allereerst proficiat met je dochtertje. Fijn te lezen dat het je zo goed gaat.
Sinds ik mijn foto’s online ben gaan verkopen ben ik niet meer actief op fotografieforums.
Op zich wed ik wel liever op meer paarden. Als ik in Telegraph Cove 'n heel geslaagde whale/bearwatch gedaan heb, dan hoef ik die in Tofino of Victoria niet meer te boeken. Mocht het in TC tegenvallen kan ik nog op herkansing. Ik hoop natuurlijk dat ik gelijk 'n mooie ervaring heb, zodat ik in Tofino heerlijk de tijd heb voor de wandelingen in het regenwoud, want dat lijkt me ook super.
Het weer zal zeker meebepalend zijn over hoe iets ervaren wordt. Highway 1 (van San Francisco naar LA) wordt geprezen om z’n mooie uitzichten, maar wij reden daar grotendeels in de mist, dus ja, dan zie je helemaal niets. Nu neem ik ruim tijd voor Jasper en Banff en omgeving, dus moet al gek zijn wil het dan precies 6 dagen shitweer zijn. Mag hopen van niet! :zon02: