Carnaval in Rio de Janeiro

Hallo allemaal,

ik ga met een vriendin 6 weken naar Peru en Brazilie en nu willen we graag een avond/ nacht naar de praalwagens van de carnaval in rio de janeiro gaan kijken. Heeft hier iemand ervaring mee en is dit veilig voor toeristen (aangezien de parade tot 4uur s’nachts duurt)?
Alle tips en informatie is welkom :slight_smile:

Groetjes Myrte

Dag Myrte,

Ik heb vorig jaar carnaval in Rio meegemaakt en ben 3x naar de Sambodremo geweest om de praalwagens te bekijken, dus ik hoop dat mijn info je kan helpen.

Basis info:

  • Praalwagens… zijn eigenlijk de verschillende sambascholen in Rio de Janeiro die tegen elkaar strijden met dansers, wagens, prachtig verklede mensen etc… Voor ongeveer 5 avonden (6 samba scholen per avond) zullen deze hun mars doen, daarna is er een laatste avond waarop enkel de beste 6 nog eens de straat op trekken (Tip: beste avond)/

  • De Sambodremo: Deze hele ervaring speelt zich af op 1 straat van ong 1.5km, deze is aan weerszijde bebouwd met tribunes die ingedeeld zijn in verschillende niveaus en prijzen. Om naar de Sambodremo te gaan kan je de bus, metro of taxi nemen.

  • Prijzen: gaande van 30R (10eur) tot 3000R (1000eur) dus pas op! Zoals boven is aangeduid is de Sambodremo opgedeeld in tientallen verschillende sectoren, de ene dichter bij het spectacel, met zitplaats, met service, etc… Deze zijn natuurlijk extreem duur, alsook de meeste hotels/hostels, toeristenbureaus verkopen de duurdere tickets!

Tip: Ga rechtstreeks naar de Sambodremo en koop een ticket in de laatste sector voor ong 10eur en dan sta je in een voetbalstadionachtige arena met heel wat andere toeristen en jongeren te dansen en genieten. Je zult de stoet als laatste zien, maar voor de prijs kan je niet klagen.

Mijn ervaring:
Eerst en vooral was de optocht naar mijn ervaring volledig veilig! De eerste maal ben ik er met de taxi naartoe gereden (30R/10eur vanaf copacobana) en werden we dicht bij de ingang afgezet. 2de maal met de metro gegaan en ook helemaal geen problemen! Aangezien jullie 2 meisjes samen zijn, ligt de situatie mss iets anders maar probeer gewoon niet de opvallende toerist uit te hangen en het komt wel goed.

De stoet met al zijn pracht en praal is een must see en een heel leuke ervaring! Maar het wordt wel een beetje routineus, je ziet de stoet voor ongeveer 15-30min en dan moet je een uur wachten voordat de volgende samba school er aan komt. Mijn eerste ervaring super tof, 2de maal leuk en derde maal was overbodig :).

Alvast heel veel plezier en ik hoop dat deze uitleg je een beetje kan helpen!!

Groetjes
Freek

“Sambódromo é o nome dado aos conjuntos arquitetônicos destinados aos desfiles das escolas de samba no Brasil. Geralmente, são compostos por uma passarela e por uma área de dispersão das agremiações.” (Wikipédia)

De optochten in Rio (door de officiele sambascholen) zijn dus niet de enige, misschien wel goed om te weten als je er geen machten geld aan wilt besteden.
Goedkoop is het namelijk bepaald niet, als valt het nu met de lage koers van de real misschien mee. Ook de hotelprijzen vliegen door het plafond, evenals de huurprijzen voor appartementen. En de taxi´s idem.

De straatfeesten schijnen soms heel gezellig te zijn, minder pracht en praal natuurlijk, minder blote dames. Het is maar wat je wilt.

Gewoon even bij vermelden dat de straatfeesten gigantisch zijn, makkelijk enkele honderd duizenden mensen of meer. Dus verwacht veel ‘vriendelijk’ geduw, aanraken etc… Maar dat fysieke aspect hoort dan ook weer helemaal bij de Braziliaanse cultuur.

De straatfeesten zijn zeker de moeite waard, maar omdat Rio zo groot is soms ook enkele uren bus/tram/taxi van elkaar gescheiden.

Als je liever een echt culturele ervaring hebt in combinatie met lokale dans, muziek etc dan zou ik aanraden om mss het Carnaval in Recife of Salvador te vieren!

Heel erg bedankt voor je uitleg :slight_smile:
Denk dat wij dan idd gewoon een kaartje ter plekke gaan kopen!
Heb je miss ook tips voor een goed hostel of hotel ergens in rio?

Groetjes Myrte

Hey Myrte,

Je vroeg naar hostels, kijk eens op hostelworld.com dan zie je ook dadelijk wat er beschikbaar is en de prijs.
Zelf heb ik vorig jaar verbleven in The Mango tree in Ipanema, leuk hostel en heel dicht bij strand/ winkels/ markt. Paar jaar geleden heb ik Cabanacopa, in Copa Cabana verbleven. Persoonlijk Vond ik The mango tree leuker en beter gelegen…

Veel plezier!

grtsss, Nanja